Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af fortjenste på salg af erhvervsejendom

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Mar 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har en smule erhvervsejendom som jeg overvejer at sælge, og har i denne forbindelse et par spørgsmål

De aktuelle lokaler er 2 erhvervslejligheder i Randers. Som sælges samlet, men består af 2 matrikler. De er købt i virksomhedens navn, dog er virksomheden oprettet som et enkeltmandsfirma.

Købspris = 300.000 kr for 3 år siden.
Moderniseret for samlet 50.000 ca.

Fuldt udlejet i dag, prisniveau ca. 850.000 kr

Hvis jeg sælger til denne pris skal jeg vel betale skat af 500.000 kr. vil dette være en beskatning på 50%

I kræft af at der er tale om enkeltmandsvirksomhed vil fortjenesten jo gå over i min personlige årsopgørelse.

Jeg har en årsløn på ca. 250.000 kr i mit arbejde. Vil salget af erhvervsejendommen bringe mig op i topskatområdet i år. eller tæller salg af erhvervsejendom ikke med i denne beregning?

Jeg har forsøgt at søge rundt på nettet efter svar på mine spørgsmål. men synes godt nok det er lidt af en jungle..

 

Mvh

Henrik Poulsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er berettiget til et fradrag i avancen på 10.000 kr. pr. år men skal så til gengæld modregne 10.000 kr. i de årlige afholdte forbedringsudgifter. Du vil også kunne medregne købsomkostninger til ansk.summen og modregne salgsomkostninger i salgssummen, men ellers passer det med de 500.000.

Medmindre du har meget store renteudgfter så vil størstedelen af avancen udløse topskat men der svares ikke arbejdsmarkedsbidrag

Du kan alternativt vælge

- opspare avancen i virksomhedsskatteordningen til en foreløbig skat på 25% men det kræver at du holder virksomhedsordningen i live. Dvs. har en virksomhed tilbage (kunne være en parkeringsplads til udlejning o.l.). Det vil så også gøre at du ikke privat kan disponere over provenuet. Herudover vil du komme til at svare arbejdsmarkedsbidrag i takt med at du lader den opsparede avance (provenuet) udbetale til dig selv.

- skyde lejlighederne ind i et ApS via en skattefri omdannelse og sælge dem ud af selskabet. Her vil det ikke være et krav at du har en anden virksomhed og midlerne vil også kunne bruges til køb af aktier m.v. i selskabets regi (hvis du tør det). Også her kan du ikke disponere over provenuet privat, men kan få det ud i  fom af udbytte.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 2. Mar 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for det gode svar

Jeg tror jeg vil holde den i virksomhedsskatteordningen da jeg har et hus jeg lejer ud foruden de to lejligheder så der kan jo snildt holdes gang i sagerne.

Har også lige snakket med banken om det, og de mente også dette var den mest favorable løsning. Dog synes de jeg bør få fat i en revisor for lige at få det hele på plads, men det kommer når der er en mere konkret aftale på plads med køber

Mvh
Henrik Poulsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du har et hus i forvejen til udlejning og bruger VSO i dag så er det helt oplagt at lade ejendommene sælge via virksomhedsordningen. Medmindre du da påtænker at sælge huset i overmorgen.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)