Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktivering og iværksætteri

Side 5 ud af 5 (48 indlæg)
Tilmeldt 4. Jul 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Iøvrigt så har denne tråd også fået mig til at overveje igen om jeg bare skal finde mig et mindre fagligt job. Jeg overvejer muligheden for at blive postbud i de sidste 3 måneder her, men igen vil jeg da tro, at også postvæsenet sætter pris på medarbejdere, der bliver i længere end 3 måneder. Jeg blev anklaget for at klynge mig til en sutteklud. Fint nok. Det er nemt nok at skrive sådanne anskuelser udfra et enkelt indlæg i et forum. Faktum er, at jeg glæder mig afsindigt til at vi igennem vores virksomhed kan få en rimelig indkomst til at forsørge os selv. Jeg har haft utallige jobs og altid forsørget mig selv, og denne dagpengeperiode er min første offentlige sutteklud. Egentlig er ordet meget godt dækkende.

Fra Ringsted
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 10:38
Postvæsnet vil være ligegald med om du kun bliver 3 måneder især her i sommeren, der er de glade for den arbejdskraft de kan få da de er overbelastet pga. Ferie osv.

Hvordan vil det egentligt se ud for en investor når de spørger til din fortid ?
At man har været på dagpenge i X Måneder ser jeg som et prodblem da man idag reelt kan få job inden for kort tid.

Så er det da bedre at du har taget et post job i 3 måneder for at kunne få mad på bordet og samtidig vist at du er villig til at knokle lidt.

Desuden når virksomheden starter skal du så stadig være på Akasse eller skal du have løn fra day 1 af virksomheden for så vil enhver investor da stille spørgsmål tegn ved det.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:56
Dato: 7/7/2006 10:10:57 AM Forfatter: lyngsie
Vi arbejder udelukkende på forretningsplan og en smule udvikling til nogle af de ydelser vi skal levere. Dette kan foregå på alle tider af døgnet - og gør det - men jeg opfylder de krav der stilles til mig, ved at gennemføre en række jobansøgninger hver måned, deltager i de kurser jeg opfordres til (...). Tillige er jeg til rådighed hele tiden, da dette forarbejde kan udføres hjemme lige ved siden af min telefon ved siden af jobansøgninger etc. Vi har absolut ingen indtjening endnu.

Jeg beklager, at mine indlæg har ramt dig i hjertekulen, og jeg beklager også at måtte holde fast i min påstand om, at det du foretager dig ikke er lovligt. Det er ligegyldigt for din eventuelle dagpengeret, om din virksomhed har indtjening eller ej. Det, der er interessant er, om du bruger tid på den - og hvor meget. Du skriver jo selv, at du bruger fuld tid på det - altså mindst 37 timer pr. uge, og så har du altså ikke ret til dagpenge.

Hvis jeg skal give dig et formelt råd, så ville det være:

Kontakt din a-kasse og meddel, at du har brugt tid på dette, og derfor ved en beklagelig fejl er kommet til at modtage dagpenge uretmæssigt. Bed desuden om en mindelig løsning på tilbagebetalingen.

Hvis jeg skal give dig et venskabeligt - men juridisk tvivlsomt råd (hvilket derfor ikke må opfattes som en opfordring), vil det være:

Find dig et job og lad som ingenting - få startet det firma op - få hjælp og støtte i et netværk som f.eks. amino.

mvh Hans

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:39
Hej Lyngsie,

Du har godt nok været i kraftig stormvejr her på amino, og der har ikke været lutter medvind

Men du må også forstå hvor mange af os kommer fra. For mange af os er iværksætteri, og at klare sig selv, noget der betyder utrolig meget - ja næsten alt, kunne jeg fristes til at sige. Mange af os har også prøvet at starte op på den hårde måde uden sikkerhedsnet, og uden løn overhovedet i opstarten. Derfor kan det godt virke provokerende at råbe højt at man tager den nemme løsning.

Men prøv at tænke et skridt videre. Du skriver at du skal have investorer på banen, og hvad tror du de vil foretrække? At se at du har gået på dagpenge mens du har lavet dit forarbejde, eller at du har knoklet som besat med både deltidsjob og forarbejdet for at få dit projekt op at stå? Hvad viser størst engagement og offervilje?

Held og lykke med projektet!

mvh Carsten

Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 12:23
Jeg kender flere der har haft selvstændig bibeskæftelse, og samtidig står til rådighed på arbejdsmarkedet.

Mit råd, som andre også har skrevet: Tag et møde med din A-kasse.

Jeg har set ikke bare flere, men mange eksempler på at personer med  selvstændig bibeskætelse, for modregnet deres indtægt, og ikke deres timer i deres dagpenge. De står til rådighed på arbejdsmarkedet, men tjener måske forskelligt på deres bibeskæftelse.

Jeg synes ligeledes det er den mest fair, for såvel dagpenge modtager og a-kasse.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:37
Jeg må give Hans helt ret - uanset hvordan du vender og drejer det er det som du har gang i dagpengesvindel. Og som Martin rigtig nok er inde på er det mine og de andre skatteyderes penge du bedrager med. Så jeg kan ikke forstå hvis du er overrasket over reaktionerne - de kunne såmænd have været meget hårdere :)

Man må ikke gå og opbygge en virksomhed på dagpenge - uanset hvilket tidspunkt på døgnet det gøres og uanset om man tjener på det eller ej. Enten er det en bibeskæftigelse, og så skal timerne registreres og trækes i dagpengene, eller også er det dagpengesvindel.

Hvis du virkelig gerne vil være iværksætter, så iværksæt dog noget :)
Slip suttekluden, og klar dig selv. Det er jeg sikker på du godt kan - og hvis du ikke kan, ja så tror jeg sgu heller aldrig du kommer til at klare dig som iværksætter.
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 16:53

Lyngsie, det virker som om du ikke helt indser, hvad det er Hans og andre fortæller dig: En time arbejdet er en time arbejdet, uanset om du tjener noget på det eller ej, og uanset hvilken tid på dagen der arbejdes. Hvis du har arbejdet en time, skal den trækkes fra i dine dagpenge, uanset at du "samtidig" står til rådighed. Arbejder du 37 timer på en uge, er du således ikke berettiget til dagpenge.

Fra København
Tilmeldt 29. Mar 06
Indlæg ialt: 156
Fra  Reciprok Kommunikation ApS Skrevet kl. 00:11
Dato: 7/4/2006 11:22:19 AM Forfatter: lyngsie
Tak for svar.

Med fuldtidsarbejde mener jeg ikke økonomisk, kun tidsmæssigt. Der er ingen indkomst endnu, da vi stadig er under forberedelse. Dit forslag om natarbejde er helt sikkert en reel løsning, men indrømmet så foretrækker jeg et relevant kursus der kunne understøtte vores virksomhed.

Jeg synes du skal overveje, om du virkelig har brug for mere uddannelse eller om det ikke bare vil tage fokus. Hvis du er på kursus i 37 timer, så er det ikke sikkert, at der er særligt meget energi tilbage til at tænke virksomhedstanker (og så ser jeg her bort fra hvad man må og ikke må).

Arbejde uden relevans for dit projekt kan have den fordel, at du kan lade arbejdet ligge, når du har fri og så koncentrere dig om din forretningsplan.

Du skulle måske også se lidt kritisk på selve processen. Du skriver om manglende erfaring, og måske skulle du overveje, om I er på rette vej med forretningsplanen i forhold til de investorer, der skal forholde sig til den. Det kunne du bl.a. finde ud af ved hjælp af noget sparring. Amino kunne være et sted at starte.

Side 5 ud af 5 (48 indlæg)