Hej alle. Jeg faldt over en annonce på tv2.dk: hvor de søger iværksættere til et nyt iværksætter-program. Bare til orientering :-) |
TV2''''s
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
- 1
Men det er selvfølgelig min egen holdning. |
Men jeg tror ikke jeg ville turde lægge mit navn i sådan et program, da man jo risikerer at blive fremstillet totalt omvendt af hvad man gerne ville. Jeg forventer ihvertfald ikke at deltagerne får ret meget indflydelse på hvad og hvordan de fremstilles i udsendelserne, og så er man jo lige vidt. |
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
I forhold til at indgå i sådanne udsendelser, er der to ting man skal tænke på: 1) Den kontrakt man præsenteres for kan meget let virke ufattelig hård. Det er den slags ofte. Og man skal ikke gøre sig håb om at kunne forhandle noget særligt i den - for der står 10 andre håbefulde iværkættere parart bagved dig. Jeg har set kontrakter af den type og jeg har selv siddet som forhandler af en afart af dem -. pladekontrakter. Jeg kan blot sige, at hvis andre kommercielle virksomheder, f.eks. en tømre, præsenterede sine medarbejdere for de betingelser man som regel finder i den type aftaler, så ville det udløse national generalstrejke - men i mediebranchen, går det øjensynligt :) Et "trick" som mange medievirksomheder benytter er at "sælge" projektet til dig på en ret overfladisk, og tilsyneladende rimelig, forklaring af betingelserne. Kontraktet i sin fulde ordlyd får man som regel ikke at se til at begynde med. Kontrakten er så, som regel, forsinket, og kommer først når man næsten er gået i gang med samarbejdet. Når man så endelig får kontrakten viser det sig, naturligvis, at den indeholder mange flere detaljerede betingelser og ofte også dårligere forhold end først forklaret. De ændrede forhold forklares med at "jamen, vi sagde jo at det var sådan ca .... bla bla bla" og de mange ekstra detaljerede betingelser forklares med at "jamen, det er jo standard-betingelser ...". Devsærre afsluttes de mange bortforklaringer næsten altid med "take it or leave it ...". Jeg vil gerne understrege at jeg naturligvis ingen anelse har om, hvor de konkrete kontrakter til denne udsendelse ser ud eller hvor hårde de er. Det er blot en generel betragning. 2) Mange af denne type programmer vl gerne "tæt på personen bag ...". Jeg siger ikke at det nødvendigvis er ønsket hos dem der laver det konkrete program for TV2 - men det er bare ofte tilfældet. Det er så moderne. De vil gerne se det rigtige menneske - se dem tude, grine og råbe. Det kan være meget svært at trække sine egne grænser for hvor langt man vil lade dem gå og hvad man vil lade dem se. Og det er uhyre svært, selv for meget medievante personer, at sikre sig at det der kommer ud er et billede man er glad for. De vil sikert gerne filme i dit hjem, men hvor meget vil du lade resten af din familie "lide" under projektet? Og hvor meget lader du dem filme og under hvilke forhold? Må de også gerne filme dine børn i skolen, eller interviewe din gamle tante? Vil du give dem billeder fra din barndom? osv ... |
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)