Korrekt Mikkel. Det at skattevæsenet ikke har gjort indsigelser, at regnskabet er revideret, og at det er revideret af en statsautoriseret revisor er dog ikke ensbetydende med at Skat positivt har godkendt det. Samtidig skal man være klar over at revision ikke nødvendigvis er bilagsrevision men ofte er stikprøve baseret. Det er dog særligt indenfor DK at der kan være tvivl om hvorvidt der er tale om en rejse i skattemæssig forstand.
I Henriettes situation kan jeg også godt forstå tvivlen da der ikke nødvendigvis er tale om rejse til indtægtsgivende kunder men der er en særlig bestemmelse i skattelovgivningen der giver fradrag for udgifter til "opstøvning" af nye markeder m.v. Men klart er du væk i 10 dage til et kulørt rejsemål vil Skat jo kunne finde på at stille spørgsmål om indholdet af rejsen (program) og det er derfor altid en god ide at opbevare dokumentation/specifikation for hvad man rent faktisk har foretaget sig.
Bare for en god ordens skyld skal jeg sige at disse bilag HAR været revideret og diskuteret med revisoren. Jeg ved godt at skat ikke ser på alle bilag - langt fra, men det er altså deres egen hovedpine :)
Og som sagt er det værste der kan ske, at de underkender visse fradrag.
Jeg ved godt der kan være tvivl om rejsens egentlige formål - forretning eller fornøjelse, men prøv at se på alle de faglige "konferencer" der foregår hver dag over hele verden. Ja, de har alle et fagligt indhold - men de er fandme også fornøjelse. I denne uge er en del af mine kollegaer f.eks. på "konference" i Rio de Janeiro, som jeg desværre ike havde tid til at deltage i. Og der ER skam et fagligt program - og alle trækker det 100% fra ...
Ja jeg kan godt se det faglige indhold Men udover det med at fratrække udgiften hvor jeg er enig med dig så er der også lige det at man skal ind og overveje på den enkelte rejse om man vil bruge faktiske udgifter eller man vil bruge statens satser.
Vedr. Henriettes rejse med børnene så vile det bedste være at I havde separate afregninger. Dvs. særskilte billetter m.v. Derved kan du i realiteten blot smide børnenes rejseafregning væk. Men i praksis går det nok ikke. Jeg ville også tage den med opløftet pande, velvidende at Skat i højere grad vil få den tanke at det er helt eller delvist privat når børnene er med. Men kan du godtgøre det faglige indhold og et stramt program bør det ikke give problemer. Der foreligger en dom fra sidste år hvor retten udtalte at der ved vurderingen af rejsens indhold og fradragsretten ike bør henses til om ægtefæller deltager på rejsen eller ej.
Nej, man kan ikke sige det er et kulørt rejsemål jeg skal til :-) men kan du henvise til den paragraf i skattelovgivningen om fradrag for udgifter til opstøvning af nye markeder?? for den vil jeg gerne have blot som lidt ekstra dokumentation, dokumentation kan jo aldrig blive for lidt i skattevæsnets regi`...
Der er ligningslovens § 8 om fradrag for udgifter afholdt til rejser, reklame m.v. med det formål at opnå salg i det pågældende eller senere indkomstår og § 8I: Udgifter afholdt til undersøgelse af nye markeder med henblik på etablering af en erhvervsvirksomhed eller udvidelse af en bestående erhvervsvirksomhed.