Susanne, Jeg vil ikke gøre SKAT til sorteper. Konceptet fra Nordisk Guld er at få solgt aktiverne over til sit andet firma for at undgå at SKAT sætter sig på dem. Afvikle kassekredit og sidde tilbage med et Aps med en momsgæld - der så skal lukkes via konkurs. Fra min side er det moralsk brok/debat om at lade det offentlige blive sorteper i en situation, hvor man sælger aktiverne for sig selv og bruger pengene til at nedbringe kassekredit til bank. Hvis SKAT ikke vil indgå en afdragsordning på rimelige vilkår og kun giver 3 måneder så er mit bud, at der ligger mere til grund end oplyst i denne tråd. Henrik |
Ahhh Henrik - jeg har nu fået læst hvad du mener. Jeg havde ikke set, at kassekreditten er indfriet. Spørgsmålet er så, hvornår og hvordan den er indfriet, og med hvor meget. Hvis man har tømt selskabets kasse for at indfri kassekreditten FØR TID, vil det blive omstødt i forbindelse med en konkurs - ingen tvivl om det. Hvis kassekreditten er indfriet i forbindelse med udløb for lang tid siden og før momskravet er opstået, tror jeg ikke der er meget omstødelse at komme efter, medmindre man havde kunnet forudse, at man ikke kunne betale den tilflydte moms i samme periode.
Jeg har i de 25 år, hvor jeg har arbejdet med konkursboer som bobehandler hos kuratorer, aldrig været ude for, at der er indledt en straffesag pga en indfriet kassekredit "før tid" - der er end ikke løftet et øjenbryn overfor anpartshaver. Det eneste der er sket er, at betalingen er omstødt og banken er blevet bedt om at betale ved kasse 1. Det er jo ikke et spørgsmål om, at man forsøger at unddrage nogen penge. Det er ofte et spørgsmål om, at man forsøger at betale sine kreditorer - og mange vælger banken, da man som regel også har personlige engagementer der.
Tilføjelse: Læste det som at kassekreditten allerede var indfriet. Ok - så står vi i en anden situation. Omstødelse omstødelse omstødelse :)
Lad være med at forfordele kassekreditten - betal skat hvad aktiverne bliver solgt for - eller fordel pengene med ½ til hver af banken og Skat og den 3. kreditor.