Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS som skal lukkes snarest hvad gør jeg

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

SusanneK.nu:

Hvad mener du Henrik ? Hvordan vil du gøre Skat til SortePer ? Ved at de ikke får en krone efter konkursdekretet er afsagt ? Hvis det er tilfældet, så er det da bare at få solgt aktiverne, og få betalt nogle af de andre forfaldne kreditorer (hvis der er sådanne), og det vil stadig være legalt. Men jeg ville nu nok betale skattefar, eller lade pengene stå i banken til kurator, så kan han selv fordele dem efter § 97, eller sit eget massekrav Stick out tongue

Susanne,

Jeg vil ikke gøre SKAT til sorteper. Konceptet fra Nordisk Guld er  at få solgt aktiverne over til sit andet firma for at undgå at SKAT sætter sig på dem. Afvikle kassekredit og sidde tilbage med et Aps med en momsgæld - der så skal lukkes via konkurs.

Fra min side er det moralsk brok/debat om at lade det offentlige blive sorteper i en situation, hvor man sælger aktiverne for sig selv og bruger pengene til at nedbringe kassekredit til bank. Hvis SKAT ikke vil indgå en afdragsordning på rimelige vilkår og kun giver 3 måneder så er mit bud, at der ligger mere til grund end oplyst i denne tråd.

Henrik

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:06

Ahhh Henrik - jeg har nu fået læst hvad du mener. Jeg havde ikke set, at kassekreditten er indfriet. Spørgsmålet er så, hvornår og hvordan den er indfriet, og med hvor meget. Hvis man har tømt selskabets kasse for at indfri kassekreditten FØR TID, vil det blive omstødt i forbindelse med en konkurs - ingen tvivl om det. Hvis kassekreditten er indfriet i forbindelse med udløb for lang tid siden og før momskravet er opstået, tror jeg ikke der er meget omstødelse at komme efter, medmindre man havde kunnet forudse, at man ikke kunne betale den tilflydte moms i samme periode.

Jeg har i de 25 år, hvor jeg har arbejdet med konkursboer som bobehandler hos kuratorer, aldrig været ude for, at der er indledt en straffesag pga en indfriet kassekredit "før tid" - der er end ikke løftet et øjenbryn overfor anpartshaver. Det eneste der er sket er, at betalingen er omstødt og banken er blevet bedt om at betale ved kasse 1. Det er jo ikke et spørgsmål om, at man forsøger at unddrage nogen penge. Det er ofte et spørgsmål om, at man forsøger at betale sine kreditorer - og mange vælger banken, da man som regel også har personlige engagementer der.

Tilføjelse: Læste det som at kassekreditten allerede var indfriet. Ok - så står vi i en anden situation. Omstødelse omstødelse omstødelse :)

Lad være med at forfordele kassekreditten - betal skat hvad aktiverne bliver solgt for - eller fordel pengene med ½ til hver af banken og Skat og den 3. kreditor

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 22:22

Susanne,

Det strafferetlige har jeg ingen holdning til - og mon ikke Jacob lige som jeg blev - føler os lidt provokeret at holdningen om at få lukket selskabet ned snarest fremfor at arbejde på en løsning med SKAT.

Så vidt jeg erinder trådte der en ny indrivelsesbekendtgørelse i kraft ved nytår og den giver SKAT mulighed for at indgå endda op til rimelig lange afdragsordninger, hvis der er udsigt til at få pengene kradset ind.

SusanneK.nu:
medmindre man havde kunnet forudse, at man ikke kunne betale den tilflydte moms i samme periode.

Præcis min pointe - man skal stadigvæk ikke glemme at momspenge er penge som virksomhederne opkræver for staten....

Henrik

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:40

Jeg er helt enig Henrik - med de nye briller på, hvor kassekreditten ikke er indfriet, ville jeg bestemt ikke anbefale at salget af aktiverne blev brugt på det. Og der kautioneres øjensynligt personligt for kassekreditten, hvilket gør sagen endnu værre.

Nordisk Guld - i tilfælde af, at I sælger aktiverne, indfrier så meget til kreditorerne som muligt, og lader selskabet gå konkurs, evt. ved egenbegæring, vil I muligvis stå med en kautionsforpligtelse. Alt afhængig af, hvor stor denne er, og hvor stor byrde den vil være for Jeres økonomi, er der med de nye gældssaneringsregler vide muligheder for at etablere en gældssanering under konkurs, også selvom I driver virksomhed ved siden af. Disse regler er lavet for at styrke fallenter, så de har mulighed for at komme videre i erhvervslivet uden for store ar. Det er rimelig simpelt og det tager ca 4 måneder, alt afhængig af, hvor længe den sideløbende konkursbehandling står på.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:06

Taler vi om en iøvrigt veldrevet og rentabel virksomhed så syntes jeg det er vanvitttigt at kaste i håndkladet i ringen blot på grund af en momsudgift og du er naiv hvis du tror at du bare kan drive aktiviteten videre i et andet selskab og tørre momsen af ved at lade det gamle selskab ophøre.  Så er der overhængende risiko for at der bliver sat en pris på den overdragne aktivitet. Her hjælper det ikke meget at man har fået vurderet de fysiske aktiver, hvis der også kan konstateres en goodwill i virksomheden som er overdraget.   

Udover de moralske og etiske opstød man kan fremføre - så må jeg også tage skarp afstand fra at man refererer en mail, sendt til en bruger fra dennes revisor, her. Det er en mail der er sendt til brugeren og skrevet til brugeren og der bør den blive. Så kunne man i stedet have refereret hovedlinierne af revisorens budskab.

Iøvrigt er det som revisoren skriver med hensyn til skattekvittance vist en fejl. Vedkommende tænker formentlig ikke på skattekvittance men på en såkaldt § 59 opløsning og det skal du ikke lave for så hænger du personligt m.v. på skatten m.v. 8 (som det også bliver sagt).

Hvordan er det iøvrigt med sambeskatning. Er de to søsterselskaber sambeskattet via et fælles holdingselskab/administrationsselskab ? I så fald er der jo særlige hæftelsesregler mellem administrationsselskabet og datterselskabet på skatten (ved godt at vi her primært taler om moms men det næste bliver vel mangl. betaling for selskabsskat).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 23:22

Skattekonsulenterne:
Er de to søsterselskaber sambeskattet via et fælles holdingselskab/administrationsselskab

Det andet selskab er et et I/S - spørgsmålet er så hvad den anden/andre interessenter siger til at blive involveret i en sådan operation.?

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 00:00

For pokker da. Det er klart. Vi "fagtosser" læser jo automatisk A/S eller ApS når der tales om selskab velvidende at folk bruger betegnelsen selskab i flæng. 

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 01:11

Hej

Jeg har ingen forstand på hverken jura eller en revisors rolle i denne sammenhæng.

Dog har jeg min sunde fornuft, som siger at var det mig der stod i din lavt liggende båd, så ville jeg vade i land og direkte op og får gang i en konkurs sag, efter at have læst alle indlæg, må det være den sunde fornuft der vinder. At du også driver et I/S, kan måske påvirke det hele, det har jeg ingen viden om, men det er bare min holdning til dette.

Kom op på det kontor og få det overstået, du vil få det meget bedre med dig selv, når du kan læne dig tilbage med god samvittighed og smile over at have gjort det rette. Holder dit I/S ikke til denne ærlighed, så skal du måske spørge dig selv, om det måske ikke var godt det samme, at dette gik med i købet.

Venligst

René Buch

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 01:35

Jeg er 100% enig. En anden ting man skal have i betragtning er jo også: Hvad siger virksomhedens kunder som vel formentlig vil være de samme som tidligere. Næste gang er det måske dem det går ud over. De kender jo også alle spøgelseshistorierne om konkursryttere etc.   

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)