Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vil du teste bankerne sammen med os?

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9730
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

> så er det da i den grad regeringen der tager røven på bankerne

De har fået en rente der ligger LANGT under det som nogen som helst andre vil låne ud til dem for. Det skyldes blandt andet, at internationale vurderingsfirmaer mener risikoen for, at de går konkurs er meget stor - bankpakke eller ej, og derfor er det ekstremt risikofyldt at låne ud til dem.

En ting er helt sikkert: Der er INGEN danske virksomheder, som det går ligeså dårligt som bankerne, der kan låne af bankerne selv. Det er da absurd!

Nogle ganske skal ting dø, før at noget andet og bedre kan vokse op. Og det er jeg helt sikker på havde været bedre. Lad de banker dø, som er for dårlige til at drive bank

Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 08
Indlæg ialt: 562
Skrevet kl. 15:38

Nu sidder jeg selv i Danske Markets, og jeg har lidt svært ved at genkende at 10% i rente skulle ligge langt under det vi normalt låner penge til.

Men nuvel, de andre ting du skriver er jeg som skrevet ovenfor enig i. Principielt.

Change the story of your business into a story of success - www.231milesfromberlin.com

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:41

Situationen er jo netop IKKE normal - vi står med nogle banker der er ved at gå konkurs. Hvor meget ville du tage i rente for en virksomhed der er lige ved at gå nedenom og hjem - og hvor du ikke får pengene hvis de gør? Det får du fandme ikke til 10% - 10% er en gavebod!

Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 08
Skrevet kl. 15:53

Du kan se dugfriske interbankrenter her:

http://www.primerategov.com/libor-index.html

http://www.euribor-rates.eu/current-euribor-rates.asp

http://www.euribor-rates.eu/eonia.asp

Bortset fra det, så opstiller du et alternativ der ikke findes. Ja, der er banker der ikke har adgang til at låne penge til de "normale" renter i øjeblikket, fordi likviditeten i markedet generelt er meget lav, men de kan heller ikke få andel i bankpakken. Så er de lige vidt.

Change the story of your business into a story of success - www.231milesfromberlin.com

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:06

Du snakker udenom - faktum er jo, at vi står med nogle meget, meget risikable virksomheder - inkl. Danske Bank (som jo er kommet med i Bankpakke 2!), som stort set ingen andre gider låne penge til. Det vil jeg stadig holde fast i koster LANGT mere end 10%. Særligt i dag.

Desværre er det svært at lave nøjagtige sammenligninger, for faktum er, at INGEN andre virksomheder der klarer sig SÅ dårligt som bankerne over en bred kam gør kan låne noget som helst - andet end på det sorte marked (der hvor de smadrer knæskaller, hvis man ikke betaler)

Og faktum er også, at der slet ikke er opbakning i befolkningen til at give bankerne alle de milliarder.

Det er fuldkommen absurd, at man lader SÅ mange midler flyde ind i nogle virksomheder der i DEN GRAD har udvist mangel på rettidig omhu - ja, bare almindelig rimelig fornuft. Og det samtidigt med, at gode sunde virksomheder ikke kan få financieret vækstplaner.

Stor set alle andre løsninger end den valgte bankpakke ville have været bedre. Det er en svinsk måde politikerne har ødslet med vores penge væk på.

Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 08
Skrevet kl. 16:21

Det er lodret forkert det du skriver. Danske Bank var også med i Bankpakke 1 - de finansierede blandt andet 5 milliarder af den!

Derudover så sikrer banker altså også deres penge. Stort set alle interbanklån indgås som repo-forretninger, hvor man dækker dem af ved hjælp af collateral management. Det betyder en meget lille risiko, og det afspejles i renten.

"Desværre er det svært at lave nøjagtige sammenligninger, for faktum er, at INGEN andre virksomheder der klarer sig SÅ dårligt som bankerne over en bred kam gør kan låne noget som helst - andet end på det sorte marked (der hvor de smadrer knæskaller, hvis man ikke betaler)"

Nu du er i gang med at skyde med skarpt efter Danske Bank, så vil jeg da lige påpege at de fleste forretninger med et årligt overskud på et par milliarder som regel godt kan låne penge.

Og nej, jeg snakker bestemt ikke udenom. Du har ret for så vidt at INGEN burde have nogen form for støtte. Lad nu markedskræfterne arbejde.

Det du ikke har ret i, er at 10% er en ren gavebod. Det er simpelthen ikke rigtigt. Men måske mangler jeg bare indsigt i hvordan pengemarkederne fungerer og arter sig - man kan vel stirre sig blind på det man sidder og arbejder med hver eneste dag!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:36

Det hænger jo ikke sammen, at påstå at 10% er en god deal for samfundet - når ingen andre i verden vil låne penge til disse banker til samme pris. Kunne de låne dem andre steder kunne de jo bare have gjort det. Det kan de ikke fordi det netop IKKE er en god deal. Argumentet har jo netop hele tiden været - at hvis ikke vi låner bankerne de her penge så går flere af dem konkurs. Det mener jeg så at de må gøre.

Generelt set - for der er flere eksempler på samme kedelige udvikling - synes jeg det er sindssygt farligt at fjerne risikoen ved at løbe en risiko. Jeg synes det er helt fint at folk løber en risiko - det gør vi alle som iværksættere i en eller anden grad, men så må man også leve med risikoen og det der kan ske.

Hvis mine virksomheder går ned forventer jeg altså ikke, at I andre skal komme rendende og betale regningen for mine fejltagelser.

Hvis folk f.eks. vil løbe en renterisiko ved at tage flexlån, og så spare noget her og nu - så må de også selv betale regningen hvis markedet pludselig vender. Her brød regeringen også ind og reducerede en risiko, der ellers var i udsigt.

Hvis banker vil løbe en risiko gennem den form for virksomhed de nu vælger at køre, så må de for min skyld gerne det - men de må fandme betale regningen selv, hvis det går galt. Dem der investerer i banker, må selv vurdere om de vil være med til at løbe den risiko.

For ellers er problemet jo, at man ikke længere kan vælge IKKE at vile løbe en risiko - fordi alle dem der ikke gør det, skal betale for de andres risici, når det går galt. Og så ender det naturligvis med at alle løber de vildeste risici hele tiden - det er sgu ikke sundt. Tendensen på boligmarkedet er jo ret tydelig - der er øjensynligt alt for mange der har taget flexlån - folk som faktisk slet ikke har råd til at løbe den risiko de løber, og som risikerer at måtte gå fra hus og hjem når markederne ændrer sig.

Fra Nyborg
Tilmeldt 6. Jul 08
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 11:31

hej Aminoer

jeg vil starte med at påpege at det er en skam at bankerne ikke ser med samme milde øjne på virksomhedernes resultater og forventninger når de skal formidle penge, som "skatteyderne" har gjort i bankpakkerne.

Faktum er jo at de fleste penge, primært er tabt på regulær spekulation i ejendomme og papirer, og ikke på olsen der driver en forretning, han kommer i næste bølge netop fordi han har tabt lidt penge eller der er lidt sløjere tider.

Når nu deMib skyder danske bank, er det nok fordi den er størst  her i landet, og egentlig altid har vidst bedre end alle andre, men faktum er jo at de også har smidt lidt mønter hos en amerikansk gøgler, der bestemt ikke står i skyggen af david kopperfield, uden nogen så hvordan, forsvandt et trecifret milliardbeløb lige for øjnene af dem.

Danske bank aktien har jo tabt pusten, det er vel ikke udtryk for tillid hos investorerne, men desværre er det ikke kun danske bank, men alle pengeinstitutter både her og i udlandet, og da "lorten falder mod jorden ligegyldigt hvor højt man kaster den op", bliver dem ved jorden mest beskidte.

de bedste hilsener

Morten

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:18

Til spørgsmålet som erhvervsbladet stiller: Vi har Nordea - som det jo faktisk går ok for lige nu i forhold til mange andre banker. Alligevel oplever jeg at de strammer lidt til. Vores rente er steget fra 8,75 til 10,00. Hver 3 måned får vi fornyet vores kredit. Før har de ikke taget noget gebyr for dette - nu tager de 1600 kr. for det pr. gang. Derudover vil de have et budget, månedlige balancer osv. - de vil følge udviklingen tættere end de har gjort før. Dette koster jo også penge da revisoren skal mere ind over end normalt.

Det som jeg er mest træt af er renten. Jeg synes at 10% er meget - og kan ikke helt gennemskue hvorfor den er så høj - udover at banken er en forretning som også skal tjene penge. Derudover så synes jeg at man sidder alt for meget i lommen på bankerne lige for tiden. Man kan ikke engang sige at man vil skifte bank - for det er vel også nærmest umuligt lige for tiden :·) Så i princippet kan man bare nikke pænt og takke for at man har sine kreditter i behold. Det synes jeg er meget grænseoverskridende.

Jeg synes det er fint hvis Erhvervsbladet vil tage emnet op. Det kunne også være godt at høre bankernes holdning til emnet

Mange hilsener Helle

Fra København
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 10:55

Hej Helle

Tak for dit svar. Vi gør lige nu, hvad vi kan for at komme ind bag bankernes facader og finde ud af, hvordan virkeligheden ser ud fra iværksætternes og de små og mellemstore virksomheder synsvinkel. Derfor forsøger vi også her på Amino at få så meget input omkring bankernes opførsel som overhovedet muligt.

Skulle du eller flere af jer andre have lyst til at være med til at teste bankerne eventuelt anonymt, så skriv til os på tip@erhvervsbladet.dk. Vi har lige nu fået flere henvendelser fra virksomheder, der gerne vil hjælpe os, men vi kan sagtens bruge flere.

Spørgsmål om vores test og/eller vores research kan stilles til mig personligt på ma@erhvervsbladet.dk

God dag

Morten Asmussen
Chefredaktør

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)