Det hænger jo ikke sammen, at påstå at 10% er en god deal for samfundet - når ingen andre i verden vil låne penge til disse banker til samme pris. Kunne de låne dem andre steder kunne de jo bare have gjort det. Det kan de ikke fordi det netop IKKE er en god deal. Argumentet har jo netop hele tiden været - at hvis ikke vi låner bankerne de her penge så går flere af dem konkurs. Det mener jeg så at de må gøre.
Generelt set - for der er flere eksempler på samme kedelige udvikling - synes jeg det er sindssygt farligt at fjerne risikoen ved at løbe en risiko. Jeg synes det er helt fint at folk løber en risiko - det gør vi alle som iværksættere i en eller anden grad, men så må man også leve med risikoen og det der kan ske.
Hvis mine virksomheder går ned forventer jeg altså ikke, at I andre skal komme rendende og betale regningen for mine fejltagelser.
Hvis folk f.eks. vil løbe en renterisiko ved at tage flexlån, og så spare noget her og nu - så må de også selv betale regningen hvis markedet pludselig vender. Her brød regeringen også ind og reducerede en risiko, der ellers var i udsigt.
Hvis banker vil løbe en risiko gennem den form for virksomhed de nu vælger at køre, så må de for min skyld gerne det - men de må fandme betale regningen selv, hvis det går galt. Dem der investerer i banker, må selv vurdere om de vil være med til at løbe den risiko.
For ellers er problemet jo, at man ikke længere kan vælge IKKE at vile løbe en risiko - fordi alle dem der ikke gør det, skal betale for de andres risici, når det går galt. Og så ender det naturligvis med at alle løber de vildeste risici hele tiden - det er sgu ikke sundt. Tendensen på boligmarkedet er jo ret tydelig - der er øjensynligt alt for mange der har taget flexlån - folk som faktisk slet ikke har råd til at løbe den risiko de løber, og som risikerer at måtte gå fra hus og hjem når markederne ændrer sig.