Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontoudtog og rykker

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 904
Fra  EDZO Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har hidtil udsendt kontoudtog først til de af vores kunder der ikke har betalt deres fakturaer til tiden. Desværre er der flere der bruger det som en sovepude og derfor vil vi egentlig gerne droppe kontoudtoget og i stedet sende rykker 1 ud med det samme.

Hvordan er reglerne for dette - må vi det?

Hvad er egentlig reglerne mht. betalingsfrist på et kontoudtog. Skal der også være 10 dage på det inden man må sende en rykker?

EDZO - Håndlavede accessories til mænd, som butterflies, bælter og hatte.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Moskjær,

Et kontoudtog kan meget nemt misforstås. Jeg har engang selv modtaget et kontoudtog i stedet for en rykker. I mit hovede mente jeg dog, at regningen var betalt, så kontoudtoget blev sådan set egentlig bare arkiveret lodret. Senere ringede firmaet til mig for at høre hvorfor der ikke var betalt.

Mit forslag er, at hvis du gerne vil være venlig og ikke pålægge et rykkergegyr, så send fakturaen igen med en kommentar om at den ikke er betalt. Det giver tilfredse kunder at du håndterer det på den måde. Ingen bliver glade for at få en rykker, og i de fleste tilfælde er det kun en forglemmelse og ikke af ond vilje eller manglende evne til at betale.

Jeg sender selv en e-mail med en kommentar og vedhæfter fakturaen som pdf. Det virker og pengene er der kort efter.

Men hvis samme kunde brænder dig af gang efter gang, så gør det klart, at der for fremtiden sendes rykker inkl. gebyr så snart regningen ikke er betalt.

Der er ingen regler for hvornår man skal betale et kontoudtog - det har nemlig intet med en faktura eller rykker at gøre. Så forvent ikke at dine kunder betaler ved at modtage et kontoudtog.

En rykker kan du sende 10 dage efter regningen ikke er betalt. Rykker nr. 2 kan du igen sende 10 dage senere. Du må maksimalt lægge 100 kr. på i gebyr. Gebyrer er momsfri. Efter du har sendt 2 rykkere kan du sende din kunde til inkasso - igen med 10 dages varsel.

Hilsen Martin

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

  Jeg vil lige tilføje, at du ikke behøver at sende 2. rykkerskrivelse før du sender kunden til inkasso.

I bund og grund kan du sende én rykker med 10 dages betalingsfrist og så groft set skrive noget i stil med "Hvis du ikke har indbetalt pengene på vores konto inden d. xx-xxx-xx, så vil jeg sende dig til inkasso". Det vigtige er blot at du først og fremmest giver en frist på 10 dage og så i samme øjemed varsler kunden om at hvis den ikke betales, så ryger den til indrivelse. Det er bare super vigtigt at der decideret står at den vil blive sendt til inkasso, ellers vil retten afviser den, da kunden ikke har fået et gyldigt inkasso-varsel.

Generelt syntes jeg kontoudtog er en dårlig idé, men jeg kender da til mange større leverandører som netop praktiserer dette.
F.eks. er der en af vores papir-leverandører som ikke sender deciderede fakturaer til os, men blot sender et kontoudtog. Så kan vi i bund og grund selv vælge om vi vil betale det hele ud, eller om vi vil "afdrage" og så til gengæld betale x-antal procenter om måneden som kredit-renter.
Jeg kan godt se fidusen ved nogle virksomheder, at de blot kan nøjes med at betale én gang om måneden, i stedet for at skulle betale hver eneste gang der bliver købt papir hjem. Men jeg vil da så også sige at jeg ikke kan se det smarte i det -  set fra vores egen side af. Det kan godt være at vi bruger en del mere tid på at betale for hver ordre selvstændigt, men til gengæld har vi noget mere styr på vores omkostninger til forbrugsstoffer da de løbende bliver ajourført - i stedet for blot én gang om måneden.

Men for dig som leverandør, der kan jeg ikke se noget smart i at udsende et kontoudtog. Hvis kunderne har overskredet deres betalingsfrist, så ryk dem på en måde som der ikke er til at tage fejl af. Et kontoudtog vil af mange, navnlig mindre erhvervsdrivende, blive opfattet ligesom et kontoudtog fra banken - ikke som en rykker Geeked.

/Jesper

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)