Vi har hidtil udsendt kontoudtog først til de af vores kunder der ikke har betalt deres fakturaer til tiden. Desværre er der flere der bruger det som en sovepude og derfor vil vi egentlig gerne droppe kontoudtoget og i stedet sende rykker 1 ud med det samme. Hvordan er reglerne for dette - må vi det? Hvad er egentlig reglerne mht. betalingsfrist på et kontoudtog. Skal der også være 10 dage på det inden man må sende en rykker? |
Hej Moskjær,
Et kontoudtog kan meget nemt misforstås. Jeg har engang selv modtaget et kontoudtog i stedet for en rykker. I mit hovede mente jeg dog, at regningen var betalt, så kontoudtoget blev sådan set egentlig bare arkiveret lodret. Senere ringede firmaet til mig for at høre hvorfor der ikke var betalt.
Mit forslag er, at hvis du gerne vil være venlig og ikke pålægge et rykkergegyr, så send fakturaen igen med en kommentar om at den ikke er betalt. Det giver tilfredse kunder at du håndterer det på den måde. Ingen bliver glade for at få en rykker, og i de fleste tilfælde er det kun en forglemmelse og ikke af ond vilje eller manglende evne til at betale.
Jeg sender selv en e-mail med en kommentar og vedhæfter fakturaen som pdf. Det virker og pengene er der kort efter.
Men hvis samme kunde brænder dig af gang efter gang, så gør det klart, at der for fremtiden sendes rykker inkl. gebyr så snart regningen ikke er betalt.
Der er ingen regler for hvornår man skal betale et kontoudtog - det har nemlig intet med en faktura eller rykker at gøre. Så forvent ikke at dine kunder betaler ved at modtage et kontoudtog.
En rykker kan du sende 10 dage efter regningen ikke er betalt. Rykker nr. 2 kan du igen sende 10 dage senere. Du må maksimalt lægge 100 kr. på i gebyr. Gebyrer er momsfri. Efter du har sendt 2 rykkere kan du sende din kunde til inkasso - igen med 10 dages varsel.
Hilsen Martin