Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdisætning af virksomheden

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Hejnsvig
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :
 Vi er en nystartet virksomhed der står overfor et svært valg.

Vi er startet op med den kapital der nu var tilgængelig, og har brugt ca. 6 mdr. på at få setuppet til at klappe.

Nu er alt som det skal være, men vi er ved at løbe tør for kapital.

Specielt de private "kasser" er meget tomme, og der forventes at gå yderligere ca. 3 mdr. før at der kan trækkes løn ud af virksomheden.

 

En investor har meldt sig og syntes at konceptet lyder spændende nok til at sætte kapital i.

 

Min partner og jeg er blevet enige om at frasælge 33% af virksomheden til denne investor, men hvor meget er det værd ?

 

Hvordan værdisætter man sin virksomhed, uden at blive for grådig, da vi naturligvis vil have så meget kapital ind på de 33% så muligt ?

 

Det skal siges at der p.t. er værdier/aftaler for ca. kr. 100.000,- i firmaet, samt at jeg har arbejdet de sidste 6 mdr. fulltime, og uden løn, med dette projekt.

 

 

Hilsen

 

 

Thomas

Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Thomas

Tror det er væsenligt at se på hvad investor kan tilføre virksomheden, udover en pose penge.  Hvis han bare er en sleeping partner, tror jeg i er bedst tjent med at gå i banken.   Ellers ville jeg nok sætte prisen  efter konceptets potentiale og den forventede indtjening/vækst i virksomheden de næste 1-10 år alt efter hvor meget i selv vil presse citronen.



Ellers kunne i snakke med jeres revisor og/eller advokat, og hvis vi er heldige får i sikkert også lige et par gode råd med på vejen af de mange af slagsen her på Amino. :)



Mvh. Ole




Fra Hejnsvig
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Ole, og tak for svaret

 

 

Vi forventer en omsætning på ca. 3,5 mill. år 1, med et nettooverskud på ca. 1,5 mill.

Efter år 1, forventer vi en kraftig eskalering af salget, da vi bliver landsdækkende med forventede 15 sælgere.

 

Investor har et kæmpe netværk i lokalområdet og dette skal naturligvis udnyttes.

Desuden er investor meget bedre inde i virksomhedsdrift end vi er, og dette skal naturligvis også udnyttes.

 

Både vores revisor og advokat er lidt vævende omkring værdisætningen, så det kniber med konkrete svar.

 

Jeg afventer yderligere svar herfra Amino, ellers må de førnævnte instanser komme i sadlen og finde en løsning til os.

 

 

Hilsen

 

Thomas

 

 

Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej TMR.

 

Værdiansætningen af din/jeres virksomhed, vil nok typisk tage udgangspunkt i følgende.:

 

Historik; Fremtidigt cashflow, omsætning for indeværende regnskabsår; potentiale mv.

 

De anvendte beregningsmetoder er:


 


1.         Tilbagediskonteringsmetoden (ofte kaldet Discounted Cash Flow), der kort


fortalt tilbagediskonterer, den fremtidige betalingsstrøm. Metoden kan være meget teoretisk, idet den kræver udarbejdet langsigtede prognoser over virksomhedens cash-flow.


 


2.         Modeller baseret på multipler som f.eks. Price/Earning (P/E), der viser hvor meget undertegnede (potentiel køber) er villig til at betale for én krones overskud efter skat. Eksempelvis indebærer en (P/E) på 7, at køber skal betale 7 gange overskuddet efter skat for virksomheden, svarende til en forrentning på ca. 14 % p.a.


 


3.         Pay-off betragtning/tilbagebetalingsmodel.


 


4.         Substansmetoden værdisættes anlægsaktiverne selvstændigt efter et going-concern princip. Øvrige regnskabsposter optages til regnskabsmæssig værdi, hvortil kommer en goodwill beregnet på basis af årets resultat efter skat med en åremålsfaktor tilpasset den konkrete situation.

 

Prøv at Google de ovenstående metoder, eller tal med din revisor om dem. - Håber du kan bruge det til noget!!!

 

Mvh.

 

       

Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Jan 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er jo dejligt, at du har fundet en, som på eget initiativ er interesseret i virksomheden, dette afspejler sig normalt efterfølgende i værdiansættelsen.

Det er meget fint, at du af DEVO får de teoretiske modeller, som de af os med en finansiel baggrund forstår. Men det kan altså ikke stå alene. Modellerne er fine, hvis du kender eller nemt kan bygge nogle forudsætninger op omkring virksomhedens fremtidige drift/cash flow. Men når det er en nystartet virksomhed. Så er usikkerhedsmomenterne relativt stort, i begge retninger naturligvis.

Det ville derfor være fornuftigt at arbejde med flere forventningssenarier og vurdere sandsynligheden mellem disse og lægge dette til grund for værdiansættelsen.

Men du skriver, at han smider mere i virksomheden end blot kapital, nemlig netværk og kompetencer, så kunne du jo lave en vurdering af virksomheden uden ham, og en med ham og derudfra beregne hvilken værdi han tilfører udover kapital.

Jeg håber for dig, at du får en for begge parter rigtig god aftale.

/Claus

Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen

 

Det er korrekt at beregningsmodeller ikke kan stå alene, der ligger et stort forarbejde forud for brugen af disse. Mit forslag er at du skal google begreberne, dette vil formentlig lede dig ind på eks. www.startogvækst.dk - der er flere indlæg vedr. værdiansættelse, skrevet af CBN Finance & Consult - denne mægler er yderst kompetent.

 

Det undre mig at din revisor ikke kan hjælpe dig med en værdiansættelse, de fleste "statsautoriserede" revisorer, er i besiddelse af stor viden på netop dette område.

 

 

mvh.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :
 Hej TMR

 
Jeg synes at du skal bruge Drifts-, anlægs- og likviditetsbudgetter udarbejdet af din revisor dækkenende de første 3 år, hvoraf det første år skal være opdelt på månedsbasis med forudsætninger.

En udbyggende beskrivelse af salgssiden i din virksomhed, især med hensyn til salgets organisering og konkrete udførelse.

En udbyggende beskrivelse af den påtænkte økonomistyring og opfølgning i din virksomhed.


Vælger investor 3 år exitplan, så er beregningsmetoder År 1 + År 2 + Å 3 : 3


Vælger han 5 år exitplan så er beregningsmetoder er År 1 + År 2 + Å 3 + Å 4 + Å5: 5 osv.


Desuden skal du diskontere dit tilbud med 20% - 60%.



Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg sidder og roder med noget tilsvarende, og jeg har oplevet at de fine teorier bliver parkeret på et sidespor når man taler om nyopstartede iværksættervirksomheder. Jeg har oplevet at investor først ser på risikoen, og derefter på forrentning af sin investering.

Når ikke man har regnskaber der viser noget historik, så er alle tal kun formodninger. Et regneark er meget taknemmeligt. Man kan skrive lige nøjagtig det man har lyst til, og det er let at få tallene til at se godt ud. Derfor er i bedre stillet hvis i får jeres koncept vurderet af potentielle kunder, og lader deres bedømmelse indgå som en del af jeres forhandlingsgrundlag - sammen med jeres budgetter.

Hvis i frasælger 33% til investor, er han jo altid i mindretal. Det er jeg ikke så sikker på at han er så tilfreds med, da han jo trods alt bærer den økonomiske risiko. Det er jo selvfølgelig afhængig af hvor mange penge i selv har skudt i projektet, og hvor modent konceptet er.

Det er blot min egen erfaring...

mvh Carsten


Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 74
Fra  christianhvid.dk Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Umiddelbart ville jeg prøve at vende den om: Hvad er det I skal bruge kapital til?

Er det løn til ansatte? Er det løn til jer selv? Skal I købe varer eller inventar?

Hvordan I anvender den kapital I bliver tilført afgør hvilken risiko investor løber; når I er nystartede er det allerdyrest at få kapital ind, og måske hvis I går i substansen med hvad I skal bruge pengene til, så gør I ikke nødvendigvis en god forretning og I vil være bedre tjent med selv at komme med pengene (gennem et lån, familie eller lignende).


Side 1 ud af 1 (9 indlæg)