Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overskud i firma

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 01:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min gode ven har stillet mig et spørgsmål, som jeg ikke kan svare ham på, så jeg vil høre jer om i kan komme med et svar.

Dette er fiktivt tænkt.

En førtidspensionis har et cvr nummer (personligt ejet). Der er en omsætning i dette firma, som giver et skattegrundlag på 60.000 kroner efter renter og afskrivninger, i firmaet findes en kassebeholdning på 215.000 kroner. Der trækkes intet ud til ejers løn.

Har denne førstidspensionist, så en ekstra indtægt eller ej? Det er min ven´s spørgsmål til mig, jeg aner ikke hvad jeg skal svare ..... hælder dog mest til et ja førstidspensionisten har anden indtægt.

Venligst René Buch

Venligst

René Buch

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 01:10

For det første skal i have fat i en revisor for at svare konkret på det der.

Men ved hjælp af virksomhedsskatteordningen kan han nok undgå det.

Derudover er der med 215.000kr i kassen rigeligt til at starte et Aps, var det en mulighed?

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Fra  xxx Skrevet kl. 01:15

Hej Mikkel

Nu er det som skrevet kun fiktivt, da vi sad og snakkede her til aften, det er da en lidt spøjs vinkel, at drive et firma og ikke trække max ud til sig selv, ville såment bare høre hvordan loven ser på denne problemstilling.

Venligst René Buch

Venligst

René Buch

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 01:46

Ja, uden at være 100%sikker, ville jeg jo mene, at det er uden betydning, at der er en kassebeholdning på 215.000,-, idet det må være beskattet overskud fra tidligere år, da skattegrundlaget i indeværende år kun er på 60.000,-. Han skal naturligvis beskattes af årets overskud på de 60.000,-. Hvad der står i banken er irrellevant, medmindre du kører vso.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 05:07

Hej Buch

Virksomhedsordningen anvendes her.

Det opsparet overskud, beskattes med en aconto skat, på linje med selskabsskat,, dog med

en lidt højre pct. sats. Det udløser ikke personlig indkomst..

Når han begynder, at hæve af kassebeholning til sig selv. Udløser det personlig indkomst og

den indbetalte a conto skat fratrækkes i den personlige skat.

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 05:10

Så man kan helt firkantet sige. Han har ikke ekstra indtægt.

Men opsparet overkud.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 10:27

RevisorOlsen:

Hej Buch

Virksomhedsordningen anvendes her.

Det opsparet overskud, beskattes med en aconto skat, på linje med selskabsskat,, dog med

en lidt højre pct. sats. Det udløser ikke personlig indkomst..

Når han begynder, at hæve af kassebeholning til sig selv. Udløser det personlig indkomst og

den indbetalte a conto skat fratrækkes i den personlige skat.

Burde det ikke være "Virksomhedsordningen kan med fordel anvendes her" ?? Det er jo ikke givet, at han kører virksomhedsordning, og gør han ikke det, skal han beskattes af overskuddet. Og kører han ikke vso, vil pengene i banken så have betydning for hans førtidspensions størrelse ?

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:31

Mener nu heller ikke, at man bare sådan uden videre kan konkludere, at VSO anvendes.

Kunne jo også være et indskud, som endnu ikke er anvendt.

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Fra  xxx Skrevet kl. 12:38

Hej igen tak for jeres svar.

Jeg glemte at skrive der lånes 395.000 kr over 5 år til en rente på lad os sige 30 %, jo svære tider lige pt ;-)

Men der er fat i noget af det hele vores samtale drejet sig om, vil det påvirke førtidspensionisten økonomi, selv om det ikke trækkes penge ud til privatbrug, eks. med formue fradrag som Susanne nævner.

Venligst René Buch

Som et lille tillæg kunne det da være fun at vide, hvis der dannes et aps med samme førtidspensionist som eneejer, og der ikke udbetales overskud, hvor står denne så?

Venligst

René Buch

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:20

Formuesskatten mv. er afskaffet i DK for en del år tilbage..så nej pensionen bliver ikke påvirket, heller ikke, når

der ejes anparter!

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)