Skal vi tale iværksætteri og entrepreneurship, så tjek Ryan Glasgow; han er på vej frem i verden... det er der så mange der er, men hey, RYAN ER BARE 16 ÅR!
Tjek han introduktionstekst - og bagefter "About Ryan"
Ryan Glasgow:
|

Skal vi tale iværksætteri og entrepreneurship, så tjek Ryan Glasgow; han er på vej frem i verden... det er der så mange der er, men hey, RYAN ER BARE 16 ÅR!
Tjek han introduktionstekst - og bagefter "About Ryan"
Ryan Glasgow:
|
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Ja det er umiddelbart imponerende. Men altså..: "Ryan's becoming known publicly as one of America's top emerging entrepreneurs." - kigger man rundt på de hjemmesider der linkes til er der én der virker nogenlunde.
Uden at skulle lyde som en bitter røv, så synes jeg det virker meget amerikansk oppustet. Hans største entreprise er vel at promovere sig selv via sin unge alder - og det er jo også fint.
Til sammenligning har jeg en kammerat der som 17årig lavede og udlejede et netværkssystem til internetcaféer, så man kan tænde og slukke for computere over netværk, holde øje med den tid kunderne har tilbage på hver computer, installere spil og ting over netværk osv. - hvad en internetcafe nu har brug for. Alt det lavede han helt selv fra sit lille skramlede værelse på Amager. Dét synes jeg selv umiddelbart lyder som en mere charmerende historie..
![]() |
Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk
Indenfor IT verdenen (specielt ting som webudvikling og online portaler) findes der jo tusindevis af teenagere med succes. Den webportal der nævnes op til flere gange på hans webside (teenpoint.net) fremhæves ved at have 700 medlemmer, hvilket jo i virkeligheden ikke er særlig mange, og slet ikke taget i betragtning af at den er amerikansk og derfor har en langt større potentiel målgruppe end en typisk dansk side ville have. Hvis man kigger på referencerne på hans udviklingsfirma datafyx, så er det bemærkelsesværdigt at to af de i alt kun 4 referencer er hans egne projekter (og den tredje står der bare coming soon ved)... At der på hans webside nævnes at han er uha så tidligt i gang som forretningsmand fordi han har solgt frugter plukket i naboernes haver fik ærligtalt mine smilebånd i gang :) hvilket barn har ikke solgt saftevand, kager eller andet sjov hjemme på gaden eller andre lignende scenarier? teenpoint.net er så vidt jeg kan se en done deal og purefiveaudio.com er der heller ikke noget liv i... Hans seneste projekt skulle være simplyventure.com for over et halvt år siden, men der er endnu ikke kommet nogen side op. Der findes med sikkerhed danske iværksætterhistorier om unge der er mere interessante og holdbare end hans :) |
Branding, især personlig branding, er et interesse-områder som interessere mig ganske meget - derfor synes jeg Ryan er cool! - Det er ikke sikkert hans invidueller forretning som sådan er over the top - men brandingen er på plads for den unge Ryan; Jeg synes det viser hans talent på netop det område; selvpromovering med andre ord. Har ganske vidst kun læst to replies på min note om Ryan, men synes "janteloven" skinnede lidt igennem mellem linierne
Hold øje med den unge Ryan, he may fly or he may fade away
Lasse |
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Det minder mig lidt om en dansk lignende historie computerworld bragte, det var omkring en dreng der havde fået denne fabelagtige ide at sælge webdesigns til 1000 kroner, og kalde firmaet 1000kr-design.dk eller sådan noget i den stil. Det han solgte var ærlig talt noget lort, det var et standard mini mini system han havde udviklet i noget frontpage og php så vidt jeg husker. Nå men tilbage til Ryan, det ser godt ud på hans hjemmeside, og jo han brander sig måske godt, men hvem siger han selv har skrevet teksten på sin hjemmeside, han kunne jo snildt have et familiemedlem der var uddannet og til daglig arbejde med personlig branding. Jeg er heller ikke imponeret, men vil da heller ikke svine ham til. Synes det er dejligt at unge mennesker at har lyst og mod på at knokle. |
Jeg siger ikke at han er et komplet nul eller lignende, jeg mener bare slet slet ikke han er så speciel som han forsøget præsenteret som på websiden - i hvert fald ikke hans forretningshistorie... Rigtigt nok er han forsøgt branded godt, men jeg synes det er slået fejl, jeg føler at vedkommende (jo mindre han har for vane at skrive om sig selv i tredjeperson) der har skrevet det tror jeg er både dum og naiv. Jeg sætter pengene på han allerede er ved at fade væk, hans projekter taler i hvert fald i mod ham når man forsøger at kigge lidt på dem ;) |
Vi har ikke hørte den sidste fra Ryan, helt sikker han vil vokse op som den neste Seth Godin. Men, det er stor forskel mellem Danske "smart" og Engelske/Amerikansk "smart", Ryan er den første, en fyr som John Sculley er den anden. "At the age of fourteen, John Sculley invented a color cathode ray tube, but was unable to get it patented because Dr. Lawrence of Lawrence-Livermore Laboratories had filed a similar patent to his a few weeks prior. Lawrence''s patent was later acquired by Sony and eventually became the forerunner for the technology that led to the Trinitron color television tube." - Wikipedia
"What were you doing at 14?"
/alt for meget football |
Bare lige en sproglig ting: "Men, det er stor forskel mellem Danske "smart" og Engelske/Amerikansk "smart"" - på dansk er der netop to betydninger - smart: smidig, kløgtig osv. - og: frembrusende, overfladisk osv. Jeg synes ærlig talt vi skal være glade for at nr.2 betydning også findes, fordi på den måde kan vi lissom differentiere mellem tingene. (og det er faktisk lige dét, som janteloven handler om.. (og hermed sagt, at jeg ikke synes janteloven kun er noget dårligt)). Bare lige en kommentar |
Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk
|
Jeg har umiddelbart svært ved at se det sensationelle og jeg må tilstå, at jeg har en noget andet holdning til selvpromovering end min navnebror, Lasse Burholt. Hvor svært er det at lovprise sig selv i diverse tekster og sprede dem for alle vinde? Selvpromovering er okay, men der er grænser. Troværdigheden daler betydeligt, hvis personen bag overdriver.
Alle de links jeg afprøvede på hans webside ender i en blindgyde. Er hans hjemmeside lavet i Frontpage eller over et simpelt CMS system? Det kokser lidt i dét.
Med fare for at lyde kynisk og skeptisk, så beviser Ryans side jo ingenting. Kig under "Press" og se eworldwired.com''s såkaldte "feature" om Ryan. Ryan har betalt eworldwired.com x antal dollars for en lille videooptagelse, hvor en lynspeaker ("lyn" er mildt sagt) læser en tekst op, som han formentlig har fået tilsendt af Ryan. Se videoen. Kan I følge med?
Hans websider er heller ikke videre imponerende, men jeg vil da give jer ret i, at han kan skrive.
Med alt det "sagt", så håber jeg da, at han når langt. Han har viljen, lysten og troen, så mon ikke det sker? God vind til ham. |