Jeg er ved at være helt klar til at skyde min første lille enkeltmandsvirksomhed i gang, så det er skønt at have fået "benarbejdet" på plads. Det er en lille grafisk virksomhed. Der er selvfølgelig opstået et par spørgsmål for mig, nu da jeg skal have sendt min registrering. Jeg forventer en omsætning under 50.000 årligt, da det er bibeskæftligelse. Jeg registrerer altså en enkeltmandsvirksomhed, men har valgt ikke at momsregistrere.
Hvad skriver jeg på mine tilbud/pr materialer og fakturaer med hensyn til at der ikke pålægges moms? Laver en note nederst om at beløbet er momsfrit eller hvad
kalder man det? Vil jo ikke risikere at nogen tror det er eksklusiv moms, da prisen jo så vil være vildledende. Jeg forventer salg både til virksomheder og private.
Inspireret af andre indlæg jeg læste kom jeg også til at tænke på hvad jeg skal opgive på mine fakturaer, da jeg jo vælger at registrere og bede om CVR nummer, så er det vel nok at angive det og ikke fuldt CPR, som jeg kunne læse man skulle uden registrering.
Du skal påføre CVR nummer og så kan du jo anføre "Det bemærkes, at beløbet ikke er pålagt moms". Men du skal nok få nogle henvendelser fra kunder, der undrer sig - tror din faktura er forkert. Vil du undgå dette er du nødt til at anføre, hvorfor fakturaen ikke er pålagt moms.
32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv. Partner i www.redmark.dk
Når jeg registrerer enkeltmandsfirmaet, må jeg vel få et eller andet nummer, eller hvordan? Ellers finder jeg vel ud af det når jeg får en bekræftelse på et tidspunkt :-)
Enig med Peter. For at benytte den momsfri fakturering op til en omsætning på 50.000,-, skal du ikke registrere dig. I det øjeblik du registrerer dig, bliver du momspligtig for alle momspligtige aktiviteter du udfører i firmaet, uanset om omsætningen kun er på 20.000,- over en 12 måneders periode.
Du kan derfor ikke benyttet et CVR-nummer på en momsfri faktura, medmindre du udfører momsfri ydelse.
Ja Henrik.....men hvorfor skulle f.eks. en frisør blive registreret for spiritusafgift!*S*
Peter den er let!!! Til hårvand!!! I mine studieår havde vi en matrialist som omdannede hårvand til sprit som blev brugt sammen med juice, Det var meget billigt!!!
Men der er ingen tvivl om at hvis jeg låser tråden rigtigt at der er sendt for at få et cvr-nummer så kommer der en momsregistrering ind ag døren.
Det er jo ikke cvr.registreringen i sig selv, der afstedkommer momsregistreringen - for mig at se - men den momspligtige aktivitet. Man kan vel ikke blot registrere sig for en punktafgift, for at få sig et cvr.nummer, og så udføre momspligtig aktivitet på en momsfri faktura ...