Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forklar mig venligst køb i virksomhed, fradragsberettiget og ikke

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Greyzone:

De 50.000 jeg har vil betegnes som likviditet ikke? Hvad kan jeg bruge de penge på?
Jeg har så endnu 50.000 kr i indtægter som jeg kan bruge på udgifter som er skattemæssigt fradragsberettiget ikke?
Så er der nogle som også er moms fradragsberettiget og dem kan jeg modregne i momsen, right?

Hvordan vil en tur for firmaets 2 ejere/ansatte til Thailand fordi at man mener at hvis vi tager en uge i Thailand kan vi få produceret mere. Nye omgivelser, ny motivation osv.

Kan sådan en tur køre på firmaets regnskab eller skal den privat op af lommen?

Jeg har lidt svært ved at forstå hvad man kan bruge firmaets konto til og hvad jeg selv skal betale af egen lomme.

Alle penge der står i banken - både private indskud og reel omsætning, er likviditet. Likviditet er så ikke ens betydende med, at man er likvid. Hvis man har 100.000 på kontoen, men skylder 120.000 væk, som er forfalden i morgen, så er likviditeten væk, medmindre man har en kassekredit med en trækgrænse på 50.000, så har du stadig 30.000 til rådighed, når skylden er betalt i morgen. Dette selvfølgelig ganske kort fortalt.

Jeg vil klart foreslå dig at få dig en revisor, om ikke andet blot et møde, hvor du kan høre om grundprincipperne. Eller deltag i et af Skat's udemærkede informøder for iværksættere

Om I skal/kan tage den rejse, vil jeg slet ikke udtale mig om. Det er risikofyldt, og I risikerer Skat ikke accepterer rejsen til et så eksklusivt land, medmindre I kan holde omkostningerne meget lave, og kan bevise I har deltaget i messer, virksomhedsbesøg, eller kan bevise I rent faktisk har arbejdet ved at komme hjem med et produkt, eller skabt nye samarbejdsrelationer. Der skal virkelig gode argumenter til. 

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:27

Hej!

Jeg vil hermed klart slå fast, at formålet med rejsen slet ikke vil blive accepteret.

At du har det bedre med at arbejde i f.eks. i Thailand, berettiger på ingen måde til fradrag i indkomsten.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:56

Peter - Revisor:

Hej!

Jeg vil hermed klart slå fast, at formålet med rejsen slet ikke vil blive accepteret.

At du har det bedre med at arbejde i f.eks. i Thailand, berettiger på ingen måde til fradrag i indkomsten.

Hvad er det vi taler om her? du taler tidligere om fradrag.
Er det slet ikke muligt at betale denne rejse med firmaets penge, hvis det f.eks er det private indskud, eller et evt. årligt overskud er betalt.
Jeg kan forstå at skat ikke vil se dette som et fradrag i skat. Men hvad så med pengene som der er betalt skat af. Dem kan skat vel være ligeglad med? eller hvad? 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 14:34

Jeg skal forstå dit indgangsindlæg ret, før det kan siges. Jeg går ud fra, at det er en privatdrevet virksomhed, right ? Jeg bliver i tvivl, da du skriver I er 2 ejere - der er ikke 2 ejere i et privatdrevet firma - der er dig, og så kan du have medarbejdere. Du har indskudt 50.000,- - hvorfor har du det ? Hvis det er et ApS, og det er dit indskud til anpartskapitalen, så er det en helt anden sag vi snakker om - så kan du IKKE gøre som nedenfor står. Nedenstående er KUN hvis det er privatdrevet firma.

Hvis det er som lån til firmaet, og penge du har tjent andet steds, og dermed har betalt skat af, kan du jo betale lånet tilbage til dig selv igen, uden at blive beskattet. Og hvad du så bruger pengene til, er der ingen der kan sige noget til. Men overskuddet i firmaet,- skal du betale B-skat af. Altså omsætningen med fradrag af omkostninger. Har du så 20.000 tilbage, som du hiver ud af firmaet som privat hævet, kan du bruge dem som du vil, for så er skatten betalt, og rejsen er ikke fradraget i firmaet.

SusanneK.nu

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:41

SusanneK.nu:

Jeg skal forstå dit indgangsindlæg ret, før det kan siges. Jeg går ud fra, at det er en privatdrevet virksomhed, right ? Jeg bliver i tvivl, da du skriver I er 2 ejere - der er ikke 2 ejere i et privatdrevet firma - der er dig, og så kan du have medarbejdere. Du har indskudt 50.000,- - hvorfor har du det ? Hvis det er et ApS, og det er dit indskud til anpartskapitalen, så er det en helt anden sag vi snakker om - så kan du IKKE gøre som nedenfor står. Nedenstående er KUN hvis det er privatdrevet firma.

Hvis det er som lån til firmaet, og penge du har tjent andet steds, og dermed har betalt skat af, kan du jo betale lånet tilbage til dig selv igen, uden at blive beskattet. Og hvad du så bruger pengene til, er der ingen der kan sige noget til. Men overskuddet i firmaet,- skal du betale B-skat af. Altså omsætningen med fradrag af omkostninger. Har du så 20.000 tilbage, som du hiver ud af firmaet som privat hævet, kan du bruge dem som du vil, for så er skatten betalt, og rejsen er ikke fradraget i firmaet.

Det er et ApS der er tale om. de 50.000 kr. er bare et eksempel. der kunne lige så godt stå 125.000 kr som nok er mere tilfældet. Det er privatindskudt for at starte selskabet.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 14:48

Så er svaret nej, nej og atter nej. Du kan ikke på nogen måde lade firmaet betale for sådan en rejse - med undtagelse af, hvis der er midler i firmaet til at betale løn til dig og din med-anpartshaver. Dem skal I jo så betale A-skat af, og så kan I bruge pengene som I lyster. Ellers skal I i hvertfald finde på noget andet at rejse for - forretningsrejse med messer osv, og så skal der stadig en god bevisførelse til, før I kan få lov at trække det hele fra.

PS. I skal også huske på, at anpartskapitalen altid skal være i behold, enten i likvider eller i aktiver. Man kan ikke bare dræne firmaet for likvider/aktiver.

SusanneK.nu

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:09

SusanneK.nu:

Så er svaret nej, nej og atter nej. Du kan ikke på nogen måde lade firmaet betale for sådan en rejse - med undtagelse af, hvis der er midler i firmaet til at betale løn til dig og din med-anpartshaver. Dem skal I jo så betale A-skat af, og så kan I bruge pengene som I lyster. Ellers skal I i hvertfald finde på noget andet at rejse for - forretningsrejse med messer osv, og så skal der stadig en god bevisførelse til, før I kan få lov at trække det hele fra.

Jeg er enig med Susanne og Peter omkring det at rejse til Thailand næppe vil berette til fradrag med den begrundelse. Men ALT afhænger af hvordan I skruer programmet sammen. Hvis den har en erhvervsmæssig begrundelse og du kan dokumentere et program, der er sagligt for en tur så kan det lade sig give sig.

Nu skal det ikk udvikle sig til en debat om "undgåelse". Men I kunne eventuelt sætte en program sammen af "nogle" dages varighed, der havde et fagligt indhold og var relavant. Det kan tage trykket fra nogle af de dyre udgifter som flybilletten mv. I kunne så evt. på EGEN regning blive nogle dage ekstra.

Selv har jeg haft en afdeling med til Ægypten på lille uges ophold - trukket fra i firmaet. Begrundelse for at turen var lagt til ægypten var at det var billigere end at tage på en dansk konferencehotel 1 uge (selv med flyrejsen). Det samme har gjort sig gældende med en tur til Barcelona.

Her i Milano har jeg haft et par enkelte virksomheder, der har været forbi med samme argumentation - at det er billigere at rejse til italien end blive i Danmark.

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:14

Hmmm..Henrik....og SKAT accepterer det....med begrundelsen/argumentet, at det skulle være billigere!

Er den ikke meget langt ude i "gråzonen"?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:20

SusanneK.nu:

PS. I skal også huske på, at anpartskapitalen altid skal være i behold, enten i likvider eller i aktiver. Man kan ikke bare dræne firmaet for likvider/aktiver.

Mange tak for svaret.

Så for ting som kan betegnes som private skal helt ud af selskabet for at de kan benyttes til private ting. 
Men hvad kan man så købe i selskabet med skattefradrag, og hvad man kan bruge et evt. overskud på?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:25

Hej!

Man kunne f.eks. udbetale lidt løn til selv...enten som A-indkomst eller udbytte!*S*

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)