Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SU og momsregistrering

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Jun 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er sikkert mange tråde om dette emne, men når man ikke er inde i reglerne er det svært at finde den tråd der giver et råd jeg kan bruge eller omtaler samme emne.

Jeg overvejer at købe en avlshingst. Han vil kunne give mig en omsætning på 15-20.000 om året. Dertil kommer der så en masse udgifter til div. pasning, foder osv. men alt i alt vil jeg ikke mene at det overstiger indkomsten. Da jeg er på SU er mit spørgsmål så om det kan betale sig at være momsregistreret. Jeg ville så have mulighed for at trække nogle af de faste udgifter fra da han har en indtjening, og ikke bare som en almindelig hest er ren "fornøjelse," og den vej rundt kan jeg vel have ham billigere?

Mit andet spørgsmål er vedrørende investering i denne hingst. Den nuværende ejer er selvfølgelig momsregistreret. Vil det ikke være nemmere, og mere rentabelt for os begge at handle hvis også jeg er momsregistreret? Og hvordan forholder hele momssystemet sig til investering? Kan jeg starte et firma op med den kapital det koster at købe ham eller skal investeringen på sigt dækkes af hans indtjening?

Vil det være bedre hvis fx. mine forældre blev momsregistrerede og stod som ejere, og jeg overtog om 2-3 år når jeg ikke er under uddannelse længere?

Tja, det blev til mange spørgsmål, men håber at der er nogen der kan hjælpe mig med et svar.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 16:47
Du skal lige konferere med reglerne for hobbyvirksomhed, inden du træffer en beslutning...
Tilmeldt 17. Jun 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:53
Den virksomhed jeg vil starte må vel siges at have karakter af hobbyvirksomhed. Jeg har prøvet at finde lidt om emnet, men jeg er helt ny i alt dette. Prøver at undersøge mine muligheder før jeg gør en investering. Jeg synes det er svært at finde konkrete oplysninger på nettet - jeg fandt bla. denne side bare ved at søge og håber på nogle gode råd. Kan det overhovedet betale sig at starte en virksomhed? Jeg regner med en indkomst på ca. 15-20.000 og udgifter på ca. 10-12.000 så det hele vil lige kunne løbe rundt. Jeg får vel den fordel at jeg kan trække udgifterne fra, så jeg ikke skal betale skat af hele indkomsten, men kun af overskuddet - er det rigtigt forstået?
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:38
Det er rigtigt forstået ja, medmindre der er nogle udgifter som reelt må betragtes som anskaffelser og derved skal afskrives løbende.

Der kan herudover være udgifter, herunder selve hesten, som der efter skattemyndighedernes opfattelse skal fastsættes en privat andel på.

Dette har som sådan ikke noget med hobbyvirksomhedsbegrebet at gøre. Hvis din virksomhed betragtes som hobbyvirksomhed er virkningen at du kan få fradrag for udgifter - som anført ovenfor - i det omfang virksomheden giver overskud, men har du underskud kan du ikke få fradrag for underskuddet, herunder fremføre underskuddet.

Dvs. har du i et år indtægter på 20.000 kr. og udgifter på 18.000 kr. beskattes du af de 2.000 kr.

Har du i år 2 indtægter på 20.000 kr. og udgifter på 30.000 kr. får du et 0 resultat men du får ikke lov at fremføre underskuddet på 10.000 kr.

Dvs. det handler om ikke at lave underskud.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)