De 40.000 kr. er baseret på at du efter årets udgang kan indbetale op til 40.000 kr. (frem til 30/6) som frivillig indbetaling. Samtidig giver en indbetaling på 40.000 kr. dækning for et overskud på ca. 65.000 - 80.000 kr. afhængig af hvor på skatteskalaen du befinder dig og det er måske netop denne sidste del af overskuddet som der kan være tvivl om ved årets start, hvis den da ikke kan dække hele overskuddet.
Du kan såmænd også basere det på at der frivilligt indbetales mere inden 31/12 men der kender man ikke altid det endelige overskud.
Det er såmænd rigtigt at det ikke er den korrekte måde at gøre det på hvis man positivt ved at overskuddet bliver højere end det man har sat sig i forskudsskat af. De kan rent faktisk også godt gøre noget for at forhindre det. Hvis de vil. Faktum er bare at netop overskud ved selvstændig virksomhed kan være meget svært at forudsige. I modsat fald er der måske slet ikke tale om selvstændig virksomhed men honorarindkomster. Der anerkender man at du forskudsregistrerer dig til det lavest tænkelige overskud.
Der kan også være virksomheder som er sæsonbestemte og hvor den største indtjening måske ligger i efteråret. Der vil en forskudsregistrering baseret på årets resultat medføre at du kommer til at betale mere i løbende B-skat end den faktiske indtjening, den første del af året.
Jeg er stadig lidt i tvivl om, hvad du praktisk anbefaler, at jeg skal gøre.
Er dette en acceptabel løsning, som du ser det:
1. Jeg sætter nu forventet overskud lavt (eks. 10.000 kr.) 2. Ca. den 1. december opjusterer jeg forventet overskud til det, som jeg faktisk forventer. 3. Jeg får vel så fremsende indbetalingskort i løbet af december, som jeg så kan indbetale og dermed må min indbetalte skat være nogenlunde justeret og så behøver jeg ikke spekulere i de 40.000 kr.
1) Nu kender jeg jo ikke dit overskud og det skal jeg heller ikke. Men lad os blot sige at du sætter det lavt.
2) Der er jo egentlig ingen grund til at opjustere den forskudsskat du har sat dig i skat af fra årets start. Ved årets udgang konstaterer du bare at overskuddet er højere end forskudsregistreret og regner den skat ud som du skal indbetale frivilligt.
3) I stedet for at få et indbetalingskort i december måned på den sidste rate som vil svare til den skat du ellers skulle indbetale frivilligt kan du jo bare indbetale frivilligt. Det er to sider af samme sag, bortset fra at du med hensyn til de 40.000 kr. kan strække indbetalingen til 30/6 året efter.
Men hvis man forestiller sig at mit overskud er så stort, at mit skattebeløb bliver større end 40.000 kr. så skal jeg vel have det indbetalt før årets udløb for at der ikke påløber ekstra renter?
Det er helt korrekt ja og så er det man skal overveje at foretage en indbetaling inden 31/12 for at undgå renterne. Mange inkl. jeg selv beregner løseligt skatten forsigtigt ved årets udgang, trækker 30.000 kr. fra og indbetaler der. Man bruger så indbetalingsmuligheden frem til 30/6 (de 40.000 kr.) til "finjustering" og her er der 10.000 kr. at give af.
Ok, det lyder godt. Hvordan er det, at man foretager frivillig indbetaling? Findes der en side på skat.dk, hvor man kan se kontonr., indbetalingskort e.l.?