Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udtræden af ApS

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jun 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Vi står i den situation at en af ejerne i vores ApS ønsker at træde ud. De resterende parter vil overtage hans anpart til en aftalt pris.

Personen er også medlem af bestyrelsen

Men hvordan gør vi dette rent praktisk? Via webreg.dk kan vi lade ham udtræde af bestyrelsen, men hvordan lader vi ham udtræde som ejer? Og er der nogen andre ting vi skal være opmærksomme på?

Mvh. Thomas

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 22:51

I skal afholde en generalforsamling, lave nye vedtægter samt et dokument hvor anparterne overdrages til jer til en given pris, men det kan altid tilrådes at få en revisor/advokat til at se på det også - det koster ikke alverden...

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 16:29
Du/I skal læse jeres vedtægter og anpartsoverenskomst igennem og følge det, der står her. Her afgøres det om anparterne "bare" sælges og udtrædelse af bestyrelsen bare gøres eller om der skal afholdes GF efter salget for at vælge ny bestyrelse. Hvis der i vedtægter og/eller anpartsoverenskomst er noget, der strider mod den nye situation, hvor I er 1 mindre, skal I ændre det på GF. Jeg vil da anbefale, at I, når situationen alligevel er tilstede og hvis der ikke er nogen specielle bestemmelser i forvejen, overvejer fremtidige situationer (nye indtræder eller andre udtræder) og får dette med i eventuelle ændringsbestemmelser.
Hilsen Jakob 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 20:01
Lad mig gætte på, at I hverken har anpartshaveroverenskomst, der regulerer udtræden, eller vedtægter, der regulerer forholdet. I så fald gælder ingen regler andet end enighed mellem jer og ren forhandling.

Jeg går ud fra I er uafhængige parter, således at der ikke efterfølgende stilles spørgsmål ved overdragelsessummen, for den udtrædende skal jo have en forholdsmæssig andel af selskabets værdi. Selskabets værdi vil normalt være indre værdi (aktiver minus gæld) og så måske tillæg af en merværdi vi normalt kalder goodwill..

I skal overveje, hvorledes der skal forholdes med den bistand til selskabet den udtrædende har bidraget med. Taler vi fx konsulentvirksomhed, kan konsulenten der udtræder have udført en række arbejder, der måske senere afføder erstatningskrav mod det selskab man netop har købt ham ud af. Det tænker mange ofte ikke på, men havde sådanne skeletter været på bordet på tidspunktet for fatslæggelsen af værdien, havde det jo påvirket værdien negativt. Derfor kan man overveje altid at lade sælger garanterer mod krav der kan henføres til ham, således at aktualisering af kravene indebærer et krav på at få købesummen tilbage. Ofte ses at man lader en kontantsum henstå til sikkerhed for sådanne krav.

Ofte er det ikke for sjov skyld at advokater og andre anbefaler en større kontrakt. Men nogen gange kan det selvfø''lgelig være eller virke overkill.. Det må man vurdere med finderspidsfornemmelse.

Hvis I blot laver en enkel overdragelsesaftale "a sælger herved følgende til B for kr.... der betales kontant ved underskriften af denne aftale..." så husk at justere selskabets anpartshaverfortegnelse. dvs. den liste over anparter i selskabet som skal forefindes sammen med vedtægter etc. Hvis I ikke har en så søg efter en på google eller send en mail direkte så sender jeg en formular fra www.ditselskab.dk (Gratis...)

overvej skatteforbehold på prisen og overvej en aftale om at alt hvad han har bidraget med der kan danne grundlag for immaterielle rettigheder tilhører Selskabet og ikke ham, således at han ikke senere kan komme på den ide at gøre krav gældende.

ellers ring til mig i dagtiden.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)