Lad mig gætte på, at I hverken har anpartshaveroverenskomst, der regulerer udtræden, eller vedtægter, der regulerer forholdet. I så fald gælder ingen regler andet end enighed mellem jer og ren
forhandling.
Jeg går ud fra I er uafhængige parter, således at der ikke efterfølgende stilles spørgsmål ved overdragelsessummen, for den udtrædende skal jo have en forholdsmæssig andel af selskabets værdi. Selskabets værdi vil normalt være indre værdi (
aktiver minus gæld) og så måske tillæg af en merværdi vi normalt kalder
goodwill..
I skal overveje, hvorledes der skal forholdes med den bistand til selskabet den udtrædende har bidraget med. Taler vi fx konsulentvirksomhed, kan konsulenten der udtræder have udført en række arbejder, der måske senere afføder erstatningskrav mod det
selskab man netop har købt ham ud af. Det tænker mange ofte ikke på, men havde sådanne skeletter været på bordet på tidspunktet for fatslæggelsen af værdien, havde det jo påvirket værdien negativt. Derfor kan man overveje altid at lade sælger garanterer mod krav der kan henføres til ham, således at aktualisering af kravene indebærer et krav på at få købesummen tilbage. Ofte ses at man lader en kontantsum henstå til sikkerhed for sådanne krav.
Ofte er det ikke for sjov skyld at
advokater og andre anbefaler en større kontrakt. Men nogen gange kan det selvfø''lgelig være eller virke overkill.. Det må man vurdere med finderspidsfornemmelse.
Hvis I blot laver en enkel overdragelsesaftale "a sælger herved følgende til B for kr.... der betales kontant ved underskriften af denne aftale..." så husk at justere selskabets
anpartshaverfortegnelse. dvs. den liste over anparter i selskabet som skal forefindes sammen med vedtægter etc. Hvis I ikke har en så søg efter en på
google eller send en mail direkte så sender jeg en formular fra
www.ditselskab.dk (Gratis...)
overvej skatteforbehold på prisen og overvej en aftale om at alt hvad han har bidraget med der kan danne grundlag for immaterielle rettigheder tilhører Selskabet og ikke ham, således at han ikke senere kan komme på den ide at gøre krav gældende.
ellers ring til mig i dagtiden.