Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms Hvornår

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jun 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 01:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Bogføring - kasseregnskab - faktura''er - - -

Eksempel: Modtager en faktura.

Skal fakturaen bogføres med det samme - og indgå i momsregnskabnet med det samme - eller:

Skal den indgå i momsregnskabet VED BETALINGEN.

Omformuleret:

Er moms et "betalingsregnskab" eller et "fakturaregnskab"

Hvorfor spørgsmålet:

Vort bogholderi siger - den skal bogføres med det samme - hvornår den betales er ligegyldigt.

Det bliver et fuldstændigt uoverskueligt regnskab - hvor er fakturaerne..?

Vi fakturerer en kunde, der betaler MEGET sent: Bogholderiet har allerede indregnet momsen (uden at vi har fået pengene)

Hvad nu, hvis vor store kunde slet ikke betaler - så har vi finansielle problemer, fordi vi skal indsende moms af beløb, hvor vi ikke har fået hverken betalingen eller momsen - det er noget rod.

Jeg så meget hellere at moms er et betalingsregnskab - når vi betaler - når vore kunder betaler - så føres momsregnskabet - !!

Hvad gælder ..??

Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 06:09
Slagt mig ikke hvis jeg tager fejl - Det skal told og skat nok gøre

Men jeg tror ikke at det betyder det store - bare det bliver bogført inden års afslutningen

Men det vil nok være smart at bogføre efter faktura datoen da du jo altid kan se på kontoudtog fra banken hvornår kunden har betalt - på den måde kan du jo holde styr på bege datoer

Men jeg er ikke sikker på det - Men det er da en intresant problemstilling (Som jeg gudske lov har en revisor der klare for mig)

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 08:07
Generelt er det fakturadatoen, som er gældende.

Hvis du vil vide det mere præcist, så kig i Momsloven især kapitel 5 "Afgiftspligtens indtræden".
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 08:47
Ja, det ER desværre fakturadatoen der gælder, men hvis du bare sørger for at der er ballance inden årets udgang kan du godt slippe afsted med at bogføre ved betaling - det gjorde jeg selv gennem flere år, dengang jeg ikke havde råd til andet. Jeg ved sgu ikke om det er helt lovligt, men på trods af at skattevæsnet har revideret regnskaberne et par gange, er der aldrig faldet bemærkninger om den praksis - dengang jeg gjorde det (for snart MANGE år siden).
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 20:03
Det skal måske også siges at SKAT og lovgivningen er strammet op indenfor de seneste par år omkring bl.a. momsindbetaling, så de er blevet skrappe, hvis de opdager at du ikke indbetaler som du skal. Jeg ved ikke, hvornår SKAT vurderer det, men de har rig mulighed for at kræve at du stiller sikkerhed for momsindbetalingen, og det er nok dyrere og mere irriterende end at sørge for at bogføre fakturaerne, når de udstedes/modtages og sørge for momsafregningen til tiden.

Hilsen Jakob

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)