Bogføring - kasseregnskab - faktura''er - - - Eksempel: Modtager en faktura. Skal fakturaen bogføres med det samme - og indgå i momsregnskabnet med det samme - eller: Skal den indgå i momsregnskabet VED BETALINGEN. Omformuleret: Er moms et "betalingsregnskab" eller et "fakturaregnskab" Hvorfor spørgsmålet: Vort bogholderi siger - den skal bogføres med det samme - hvornår den betales er ligegyldigt. Det bliver et fuldstændigt uoverskueligt regnskab - hvor er fakturaerne..? Vi fakturerer en kunde, der betaler MEGET sent: Bogholderiet har allerede indregnet momsen (uden at vi har fået pengene) Hvad nu, hvis vor store kunde slet ikke betaler - så har vi finansielle problemer, fordi vi skal indsende moms af beløb, hvor vi ikke har fået hverken betalingen eller momsen - det er noget rod. Jeg så meget hellere at moms er et betalingsregnskab - når vi betaler - når vore kunder betaler - så føres momsregnskabet - !! Hvad gælder ..?? |
Men jeg tror ikke at det betyder det store - bare det bliver bogført inden års afslutningen
Men det vil nok være smart at bogføre efter faktura datoen da du jo altid kan se på kontoudtog fra banken hvornår kunden har betalt - på den måde kan du jo holde styr på bege datoer
Men jeg er ikke sikker på det - Men det er da en intresant problemstilling (Som jeg gudske lov har en revisor der klare for mig)