Hej med jer! Jeg har et spørgsmål, som jeg har haft lidt problemer med at få besvaret. Det drejer sig om, at jeg er er så heldig, at jeg skal til at være far. I den forbindelse har jeg været ved at undersøge mulighederne for at få barselsdagpenge. På kommunens hjemmeside nævner de en ting, hvis du er forsikret samt, hvis du ikke er forsikret. Hvis du ikke er forsikret, kan du kun få barselsdagpenge, hvis du har en årsopgørelse fra skattevæsnet, som viser, at du havde overskud i virksomheden i det seneste regnskabsår. Hvor meget du kan få i dagpenge, afhænger af, hvor stort dit overskud har været. Du kan dog aldrig få mere end højeste dagpengesats. Da jeg stadigvæk har en del investeringer, var der ikke på bundlinjen det store overskud, og jeg fik at vide, at det var det, de gik efter. Jeg har så læst, hvis du driver en enkeltmandsvirksomhed, udgør overskuddet i virksomheden din løn, og det er den, du skal betale skat af. I forbindelse med det har jeg et par spørgsmål: 1. Hvis det er min løn, der er overskuddet, så er det vel osse den, der skal beregnes udfra og ikke bundlinjen? 2. Hvad er det for en forsikring? 3. Hvor skal forsikringen tegnes? 4., Hvor lang tid før termin skal forsikringen tegnes, før den dækker? Jeg håber meget, der er nogle rare Amino´er, der kan være mig behjælpelig meget nogle brugbare svar. Jeg ser frem til at høre fra jer. Venlige hilsner
Jim Jørgensen |
Hej Jim
Tillykke! Det lyder rigtig godt, at du gerne vil holde barsel.
Når du har et enkeltmandsfirma, er det firmaets overskud, din 'løn' beregnes ud fra. Jeg fik barselsdagpenge sidste år, da jeg fik en datter, men der er den hage ved det, at du kun kan få dagpenge, hvis du INGEN aktiviteter har i firmaet overhovedet. I princippet må du ikke engang besvare et telefonopkald.
Forsikringen ved jeg ikke noget om – en sådan har jeg ikke, og jeg fik da dagpenge... Men min indkomst det år, de beregnede ud fra, var så også stor nok.
Held og lykke med det hele!