Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsfirma - barsel

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 3. Apr 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer!

Jeg har et spørgsmål, som jeg har haft lidt problemer med at få besvaret. Det drejer sig om, at jeg er er så heldig, at jeg skal til at være far. I den forbindelse har jeg været ved at undersøge mulighederne for at få barselsdagpenge.

På kommunens hjemmeside nævner de en ting, hvis du er forsikret samt, hvis du ikke er forsikret. Hvis du ikke er forsikret, kan du kun få barselsdagpenge, hvis du har en årsopgørelse fra skattevæsnet, som viser, at du havde overskud i virksomheden i det seneste regnskabsår. Hvor meget du kan få i dagpenge, afhænger af, hvor stort dit overskud har været. Du kan dog aldrig få mere end højeste dagpengesats.

Da jeg stadigvæk har en del investeringer, var der ikke på bundlinjen det store overskud, og jeg fik at vide, at det var det, de gik efter. Jeg har så læst, hvis du driver en enkeltmandsvirksomhed, udgør overskuddet i virksomheden din løn, og det er den, du skal betale skat af.

I forbindelse med det har jeg et par spørgsmål:

1. Hvis det er min løn, der er overskuddet, så er det vel osse den, der skal beregnes udfra og ikke bundlinjen?

2. Hvad er det for en forsikring?

3. Hvor skal forsikringen tegnes?

4., Hvor lang tid før termin skal forsikringen tegnes, før den dækker?

Jeg håber meget, der er nogle rare Amino´er, der kan være mig behjælpelig meget nogle brugbare svar.

Jeg ser frem til at høre fra jer.

Venlige hilsner

Jim Jørgensen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:35

Hej Jim

Tillykke! Det lyder rigtig godt, at du gerne vil holde barsel.

Når du har et enkeltmandsfirma, er det firmaets overskud, din 'løn' beregnes ud fra. Jeg fik barselsdagpenge sidste år, da jeg fik en datter, men der er den hage ved det, at du kun kan få dagpenge, hvis du INGEN aktiviteter har i firmaet overhovedet. I princippet må du ikke engang besvare et telefonopkald.

Forsikringen ved jeg ikke noget om – en sådan har jeg ikke, og jeg fik da dagpenge... Men min indkomst det år, de beregnede ud fra, var så også stor nok.

Held og lykke med det hele!

Fra Århus
Tilmeldt 3. Apr 08
Skrevet kl. 22:52

Hej Bettina.

Mange tak for din hurtige henvendelse.

Du skriver, at din indkomst de beregnede ud fra, det år, var stor nok. Ved du, om der er en minimums/maksimums grænse?

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Venlige hilsner

Jim Jørgensen

Leder - TrommeStudium dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:20

Hej Jim

Henvend dig til din kommune - jeg har ikke helt styr på de beløb... Der er i hvert fald en minimums-grænse, som jeg har forstået det. Jeg tror ikke, der er en maksimum, men der er selvfølgelig et maksimums-beløb, du kan modtage.

Held og lykke med det!

Fra Århus
Tilmeldt 3. Apr 08
Skrevet kl. 22:20

Hej igen.

Tak for det....

Venlige hilsner

Jim

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 00:09

Ja, stort tillykke med din næste titel og udfordring :o)

Bare lige en lille ting, som Bettina er lidt inde på. Du må virkelig ikke gøre noget som helst i firmaet sålænge du holder barsel. Du må end ikke aflevere et momsregnsskab for den periode. Nu er perioden måske ikke så lang for dit vedkommende, så det er ikke sikkert at det kommer til at berøre dig, men ville bare lige nævne det i denne forbindelse.

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:16

Ja..reglerne er meget strenge hvad angår barsel samt dagpenge, når man er erhvervsdrivende.

Ret så diskriminerende! Bortset fra det...tillykke!*S*

Fra Århus
Tilmeldt 3. Apr 08
Skrevet kl. 00:21

Hej Majbrit & Peter.

Tusind tak for jeres input og mange tak for jeres lykkeønskninger!

Det kan være lidt af en jungle at finde rundt i.....

Fra Randers
Tilmeldt 21. Feb 06
Indlæg ialt: 254
Fra  Jobfisk.dk Skrevet kl. 10:03

Er der nogen, der ved hvordan reglerne er, når man kun er deltidsselvstændig.

Jeg er lønmodtager 30 timer om ugen og selvstændig resten af tiden. Kan jeg holde barsel fra mit lønmodtagerjob og så stadig passe forretningen den sidste dag om ugen?

Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 11:01

Hej Jim

Jeg var hele spørgerunden igennem da jeg var på barsel med min yngste, så jeg tror jeg har styr på det :-) Dejligt at høre du vil tage noget barsel.

Jeg tror du har fået svar på delen, omkring løn og enkeltmandsvirksomhed?

Forsikingen kan du læse mere om her http://www.oes.dk/sw60206.asp. Den fik jeg løn fra, da jeg var på barsel - for på det tidspunkt gav min enkeltmandvirksomhed heller ikke det store overskud.

Du skal - som andre skriver - være opmærksom på, at du ikke kan få dagpenge, hvis du laver noget i din virksomhed - og du må absolut ikke lave noget!

Du kan dog vælge at meddele kommunen at du arbejder i din virksomhed, og dermed få halvdelen af dagpengene udbetalt. Min løsning blev, at jeg var fuldt forsikret (du kan vælge forskellige kombinationer i forsikringen), og dermed få det halve af fuld DP sats udbetalt. Det er ikke nogen formue, men bedre end ingenting.

Jem mener du skal tegne forsikringen 3 mdr før den skal bruges, men tjek lige hvad de skriver på hjemmesiden.

Sørg for øvrigt for, at tage kontakt til din kommune og få aftalt skriftligt, hvordan i skal forholde jer. Hos min kommune havde ikke tidligere haft en selvstændig som skulle på barsel, så de skulle også sætte sig ind i reglerne.

Rigtig god fornøjelse!!

Hilsen fra Hanne

NetMama.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)