Hej Aminoer. |
Ja, du skal passe på ikke at komme i karambolage med lov om finansiel virksomhed, for du kommer de facto til at fungere som en art bank... og det er en farlig lov at komme i karambolage med...
Hej Aminoer. |
Ja, du skal passe på ikke at komme i karambolage med lov om finansiel virksomhed, for du kommer de facto til at fungere som en art bank... og det er en farlig lov at komme i karambolage med... |
Jacob...er det ikke bare en form for provision, vi taler om her? Kan ikke se, at din lovhenvisning har noget med spørgsmålet at gøre! |
Enig! Jacob, hvis du efter at sovet på det stadigvæk mener dette, vil du så ikke uddybe med lovhjemmel. Henrik |
Jeg kan såmænd godt følge Jacob. Der er jo ikke tale om at køber afleverer en procentandel/provision til pågældende. Køber afleverer hele beløbet og denne afregner så med sælger. Derved kommer man jo i realiteten til at fungere som bank. Hvad det så er der gør lige det farligt skal jeg ikke kunne sige. Det er jo det vi har folk som Jacob til. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Det fører for vidt her at uddybe 100%, men hvis man kommer på kant med lov om finansiel virksomhed oppererer man i et område med strafbelagte overtrædelser... dvs. modtager man og håndterer andre folks penge skal man opfylde en lang række betingelser, og gør man ikke det, risikeres straf. Derfor skal selv så principielt simpelt system som beskrives vurderes. Tænk på reglerne for advokaters håndtering af andre folks penge... Vi er pålagt krav og forpligtelser herom som kan sammenlignes med banker, regler om tilsvar, daglig bogføring etc.
|
Jacob, Som min gamle lærer i strafferet, Vagn Greve, lærte mig spørg altid efter lovhjemmel? Jeg er ikke utilbøjelig til at give dig ret - men spørgsmålet er lidt relevant , da jeg er ved at lancerer et nyt projekt, hvor jeg netop har fravalgt ovenstående praksis. Til gengæld ved jeg at en kommende konkurrent snart lancerer et tilsvarende projekt med har valgt ovenstående fremgangsmåde. Jeg har tygget lidt på loven og kunne ikke rigtig finde en bestemmelse som omfattede tilfældet ved trådens oprindelige spørgsmål. Henrik
|
Jeg må give Jacob ret. På vores web-site nemfamilie.dk har vi været igennem samme problemstilling. Vi var i dialog med Finanstilsynet, og konklusionen var at vi skulle sikre, at vi ikke kan have mere end 150 € stående pr. medlem. Hvis dette overskrides, skal man godkendes som bank og herunder have en egenkapital på så vidt jeg husker 15 mio. kr (hvilket er lidt mere end vi havde lyst til at forsøge at fremskaffe ;-) ). Martin |
Jeg var på et tidspunkt ved at starte en webshop med smykker, hvor jeg skulle tage imod folks penge og betale til kunstnerne eks provision. Det jeg gjorde var at få lavet en provisions kontrakt ved en advokat, som producenten af smykket så skulle underskrive - så er der ingen ko på isen. Jeg gjorde så det at jeg sagde at der var udbetaling hver d. 1. i måneden og det virkede i hvert fald fint - advokaten mente ikke at der problemer ift det - og heller ikke revisoren. Mette |
Det er muligt, der konkret ikke var en ko på isen, men det er desværre også muligt, at advokaten (eller revisor) kender den rødelampe, der hedder at man bliver at betragte som bank...... så måske et hastigt spørgsmål til pågældende, om pågældende har inddraget denne problemstilling i sin vurdering ville være på sin plads... det kan jo i øvrigt ikke debiteres fra advokaten, for denne skal enten svare 1) ja, den er ikke relevant, eller 2) øh, nej, det har jeg glemt/vidste ikke... sidstnævnte kan så måske repareres... |