Jeg står i en rigtig kedelig situation. Jeg startede som distributør af skomærket Naughty monkey sidste når, men bliver desværre allerede nød til at droppe min drøm da jeg står med flere debitorer, der enten ikke vil eller kan betale de regninger de skylder.
Mit spørgsmål herinde går på om der i handelskøb er nogen form for fortrydelsesret. Hvad jeg selv kan læse mig frem til er der ikke.
Der er som udgangspunkt ingen returret eller ret til fortrydelse i et handelskøb, så der fanger bordet normalt når aftalen er indgået.
I visse brancher er det normalt at man kan få lov til at annullere en ordre imod at betale en procentsats af ordresummen, men det er noget der er individuelt aftalt i sådanne tilfælde.
Angående dine udeståender, har du rykket for betalingen, sendt dem til inkasso eller trukket dem i retten? - Eller bare ladet stå til?
Jeg har sendt dem rykkere flere gange og kontaktet dem via tlf. Jeg har først fundet ud af sidst i sidste uge at de ikke vil betale. Deres varer var 14 dage forsinkede end den aftalte dato, men vi aftalte så at de fik 14 dages ekstra kredit.
Det er 2 mdr siden de modtog varerne og siger nu de vil lade handlen gå tilbage pga forsinkelsen.
Jeg har ikke kontaktet min advokat endnu da jeg ville se om der var noget jeg kunne gøre uden af involvere dem - det koster jeg også.
Det var lidt en anden vinkel end du først gav udtryk for, i handelskøb er enhver forsinkelse væsentlig, så der er god chance for at din kunde har ret til at hæve købet, medmindre de har accepteret forsinkelsen.
De accepterede i første omgang forsinkelsen i og med at de fik de 14 dages ekstra til at betale. Skulle de ikke have gjort gældende med det samme hvis ikke de ønskede varen og ikke 14 dage efter de skulle have betalt ?
De accepterede i første omgang forsinkelsen i og med at de fik de 14 dages ekstra til at betale.
netop, I har indgået en ny aftale - under forudsætning af, at du kan dokumentere dette (bevise dette) - fx. mails.
Du skal fastholde dit pengekrav, sende en rykker (se min blog for mormulering) og herefter tage fat i fx. en advokat, der gider sende et brev til dem.. du finder mine kontaktpunkter nedenfor - send en mail uden om dette system hvis du er interesseret...