Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konsekvenser ved bankkonkurs?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Jun 08
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Med al den fokus der er på de dødsejlende banker, har jeg studset lidt over hvilke konsekvenser det egentlig vil have for en banks kunder hvis den går konkurs?..Hvad vil ske med de ind- og udlån banken har, etc?

Med Venlig Hilsen

Jesper

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 899
Skrevet kl. 12:13

Jeg er ikke ekspert på det område men jeg MENER altså at det er som følger:

konkurs, menes der uden at en anden bank køber/overtager

Indlånd: du er sikret op til x antal millioner, jeg mener det er 2

udlån: Dit lån opsiges som del af konkursbo, du skal sørge for at en anden part overtager/låner dig det resterende... men det kan godt være jeg tager fejl. Ville dog tro på at kreditorer vil redde det som reddes kan, og presse dig lidt til at indfri lånet.

-Karsten

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 13:19

Hej

For danskere med konti i danske banker som kunde er bankkonkurser ikke farligere end ellers. Har man købt aktier,stillet garanti eller endda lånt banken penge, så kan pengene være tabt på samme måde som ved enhver anden konkurs, - men så er man heller ikke kunde i den situation.

En bank skal have penge på kistebunden til at udbetale dit indestående, og derudover er der en slags tvungen forsikring bankerne imellem der garanterer at du kan få dit indestående. Tidligere var der var et loft over udbetalingen  - nu har de fleste banker ikke længere et sådant loft. Det garanterer staten, så de nye 100 mia. er altså ikke første gang denne branche har snabelen i Statskassen. Det er de samme banker som får penge for at administrere Dankortet, - hvilket svarer til at give købmanden huslejetilskud fordi han har brød og mælk på hylderne.

Har man et lån i en bank, bliver lånet flyttet til en anden bank. Denne nye bank vurderer så om de vil beholde dig som kunde, eller om de vil opsige dit lån. Bliver dit lån opsagt, skal du betale det skyldige beløb. Bankerne kan iøvrigt altid opsige dit lån selvom du overholder aftalerne, - så du er ikke "mindre sikker" ved en konkurs end ellers.

Har man nu et lån på en million i en konkursbank kunne det jo være fedt hvis det forsvandt sammen med banken. Det gør det ikke. I nogen tilfælde kan den nye bank sende lånet retur til konkursbankens bo, og så er det pengene på kistebunden og bankernes fællesforsikring der dækker det tab der måtte komme hvis ikke der er dækning for hele lånet hos dig. De der bestyrer konkursbankens bo, så kan så istedet vurdere om de skal sælge dit lån videre til en tredje bank, - evt på lempeligere vilkår.  F.eks kan man sælge dit lån videre for 800.000 kr.  - men det er en intern mellemregning, - du kommer stadig til at skylde en million.

/Michael

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)