Hejsa ! Som fuldstændig grøn "newbie" på området er jeg netop opstartet med en mindre produktion af tekstiltryk. Hovedsageligt reklametryk på sportstøj osv, men også lidt generel T-shirt sjov. Har foreløbligt inversteret i en billig skæreplotter, som jeg skifter til noget bedre og større i løbet af et par måneder, samt en varmepresser - Og dermed burde jeg være kørende. Men jeg har bl.a. haft en smule problemmer med valg af folie-type. Jeg har da fundet ud af at folie ikke bare er folie :-) Indtil nu har jeg haft bedst erfaringer med Lotus Poli Flex, der både er utrolig nem at "pille op", samt hæfter rigtigt godt ved tryk. Derimod har jeg købt Promaflex, som jeg har haft betydeligt flere problemer med. Den er væsenligt sværre at "pille op" (man skal i hvert fald være mere forsigtig), og så syntes jeg ikke at den hæfter lige så godt på tøjet? Desuden syntes jeg at "linieren" kan være svær at få af efterfølgende ??? Har prøvet at eksperimenterer en hel del med forskellige temperaturer, ventetider før "peel" osv. men syntes ikke rigtigt at jeg kan ramme det rigtige niveau til denne folie. Desuden virker det ikke altid som om at bogstaver osv. hæfter ordenligt på, og jeg er bange for at det ikke holder. Derfor søger jeg gode råd bl.a. til denne folie, og hvordan den behandles bedst muligt, samt erfaringer med tekstilfolie generelt. Hvad er bedst, og hvad skal man holde sig fra - Og sidst, men ikke mindst: Hvor køber man sin folie til bedste pris UDEN at skulle købe hele ruller osv. Håber der er nogen med lidt erfaring, der vil hjælpe en grøn "newbie" lidt igang :-)
|
Hej Alex,
Der findes mange forskellige mærker inden for transfér folier. Og en ting ligger ihvertfald nogenlunde fast - hvis du køber de billigste, så er det også dem som typisk holder dårligt og giver flest problemer - og det vil sige at det som du sparer i penge, mister du til gengæld i ekstra arbejdstid.
Der er generelt 3 faktorer som er gældende ved sådanne folier:
- Temperatur
- Pres
- Tid
Og det er altså en ballancegang imellem disse. Hvis den får får lidt tid eller for lev temperatur, så hæfter den ikke ordentligt. Det samme gælder med pres. Hvis folien ikke er trykket ordentligt ned i fiberne i tøjet, så hæfter den heller ikke ordentligt. Omvendt, så vil et for højt pres lave nogle tydelige mærker i tøjet, som ikke kan komme væk igen.
Praktisk talt alle producenterne af disse folier har en liste over de forskellige typer og de anbefalede temperaturer og tider. Så start med at få fat i disse oplysninger. Vær også opmærksom på at der er en del forskel på temperatur, tid og pres, afhængigt af hvad det er for noget tekstil. Hvis det er bomuld, så kan det godt tåle en del, hvorimod f.eks. en skjorte med noget syntetisk i stoffet ikke er så tolerant. Nogle folier er til specielle typer tekstiler - f.eks. findes der folier til nylon. Nylon smelter ved for høj varme og derfor hæfter disse folier simpelthen ved en lavere temperatur.
En generel tommelfingerregel, som vi har brugt i mange år, hedder 190 grader - 15-20 sekunder.
Noget tøj skal efterfølgende have en gang eftervarme for at få trykket til at synke helt ned. Men det er forskelligt fra tekstil til tekstil.
Lotus laver nogle udemærkede tekstilfolier så som Poli og Moda. Poli'en ville jeg nok vælge, hvis jeg skulle vælge imellem de to, da dens bagliner netop klæber en lille smule og derved hjælper lidt mere til at holde på de forskellige elementer, end folier som har en statisk bagliner.
Men du vil ikke komme uden om at skulle bruge noget mere tid på at eksperimentere. Som du selv har fundet ud af, så er det altså ikke "bare" at købe en skæreplotter, en varmepresse og noget folie og så er man igang. Rigtig meget inden for den grafiske branche er et håndværk og det kræver erfaring og viden at kunne betjene maskiner og materialer og få optimale resultater ud i den sidste ende.
Viden kan du få ved, som nu, at spørge og søge information rundt omkring. Erfaringen kan du enten få via en uddannelse, praktik, kursus eller simpelthen ved "learning by doing" - at prøve dig frem indtil du har fundet den røde tråd.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående til noget fornuftigt. Start ihvertfald med at få fat i listerne over temperaturerne og tiderne på de forskellige folier - det er altid godt at have "manualerne" til produkterne inden for rækkevidde .
/Jesper