Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Verbalt terror på Amino.

Side 1 ud af 6 (52 indlæg)
Fra Sjælland
Tilmeldt 3. Oct 08
Indlæg ialt: 1462
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,6 stjerner givet af 5 person

Jeg faldt over en artikel på Politiken.dk i dag med titlen "Nettet er fuldt af verbal terror", med undertitlen: "Vi hader de kendte. Vi hader politikerne. Vi hader fodboldspillerne. Vi hader anmelderne. Men mest af alle hader vi hinanden."

Her er et citat fra artiklen:

"Utroligt ofte skal man kun tre-fire led ind i en nok så velkvalificeret debat på nettet, før en af deltagerne spiller ’Hitler-kortet’ og beskylder sine modstandere for at være nazister, tilhængere af holocaust eller noget, der ligner. Og så er debatten lagt død". Citat slut.

Artiklen kommer osse med et eksempel på hvor galt det kan gå, efter verbale overfald på nettet. Amino har osse, desværre ret ofte, verbale overfald....Ja mundudflåd.

Jeg synes ærlig talt at dem som ikke kan opføre sig ordentligt her på Amino, får lov til at slippe afsted med det uden nævneværdige konsekvenser.

Der er efter min mening alt for meget "Outlaw" over dette mødested. Jeg er udemærket godt klar over at man er her på eget ansvar, og at man bliver oplyst om at ens indlæg ikke kan blive slettet efter 30 min. medmindre man betaler 1.000 kr. til Dansk Røde Kors. Men nogle af dem som står for personangreb, har osse anonyme nicks/kaldenavne, og det rager dem nok, at deres indlæg ikke bliver slettet, så længe de kan gemme sig bag et nick.

I et større udlandsk forum som jeg osse er tilknyttet, der har vi en langt strammere måde at håndtere "Trolls" på. Jo større et forum bliver, jo flere Trolls vil der osse være, og jo mere uoverskueligt og lovløst vil et forum blive, hvis ikke at der bliver taget hånd om Trolls med det samme.

I det ovennævnte forum, har jeg påtaget mig rollen som den der giver de løftede pegefingere, og fra tid til anden viser Trolls hvor udgangsdøren er.

Der kan være mange måder at håndtere Trolls på, det kan f.eks. være et par advarsler i første omgang, og derefter en tidsbestemt karantæne. Hjælper det ikke så kan man få varig karantæne, eller i værste fald en politianmeldelse.

Jeg synes at der trænger til at blive ryddet op her på Amino, så vi kan få et bedre mødested.

Mvh. Rune.

Tilføj mig på Twitter

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 18:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Rune

Jeg ville være enig hvis jeg syntes problemet var stort, men det syntes jeg bare ikke det er.
Hvis du tænker på at der i øjeblikket bliver skrevet 500 - 600 indlæg om dagen og at Amino bliver besøgt af mere end 5.000 unikke brugere hver dag, så er det bare uendelig lidt ballade.
Prøv for sjov skyld at gå ind og kig her:
http://www.amino.dk/forums/TopicsActive.aspx?ForumID=

Gå tilbage i tiden, så vil du se at antallet af grove, nedladende og ikke konstruktive indlæg er ufatteligt få.
En af årsagerne til det er, at brugerne på Amino bliver behandlet som voksne mennesker og ikke bliver underlagt alle muligt regler for adfærd.
Jeg har arbejdet med communities i mange år og den måde Amino bliver drevet på, er frugten af min samlede erfaring for hvordan man gør det bedst og jeg syntes det til fulde er lykkedes.

En sjælden gang imellem kommer der en irriterende person ind på Amino og det ville være rart at undgå. Men min erfaring siger mig, at chancen for at personen gør mere skade hvis man smider personen ud (Laver nye profiler og skaber ravage) er langt større, end hvis personen stille og roligt kan mærke at den adfærd ikke resulterer i noget positivt.

Jeg har på 4 år smidt 4 personer ud og det syntes jeg er flot og de meget, meget få "dårlige" indlæg på Amino der er, kun bliver synlige fordi stemningen generelt er så god.
Prøv at kigge på alle andre fora, der er stemningen som regel meget hårdere og jeg kan ikke huske bare et enkelt "Hitler indlæg" på Amino og det syntes jeg er flot.

Dbh Martin 

Fra Sjælland
Tilmeldt 3. Oct 08
Skrevet kl. 18:53

Tak for dit svar Martin.

Alt afhænger af øjnene som ser, eller af de personer som bliver ramt af personlig hetz.

Jeg kan sagtens huske flere eksempler på verbale overfald...Måske ikke hele indlæg, men så ihvertfald en masse verbale overfald. Hvis ikke det var fordi at jeg ikke vil pege på nogen her, så havde jeg da linket til talrige eksempler. Jeg har sågar lige læst noget jeg vil betegne som et verbalt overfald, rettet mod en person, som er skrevet i dag.

Hvis du ikke kan se det Martin, så vil jeg med glæde vise dig nogle links i privaten, ikke for at hænge dem ud, men for at vise dig det. Jeg ved udemærket godt at mange brugere her er voksne mennesker og skal behandles ligeledes, men dem der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt, burde osse blive sat på plads. At være voksen er nu heller ikke nogen garanti for at man opfører sig ordentligt, men lad det nu ligge. Big Smile

Jeg har osse selv års erfaring med communities, og min erfaring siger mig at man osse kan være for flink, og lade det gå for vidt. Jeg lavede dette indlæg for at sætte fokus på det, da jeg mener at det er et problem, og gerne vil høre jeres mening. Jeg har et par venner IRL, som er blevet kaldt for det ene og det andet her på Amino, og det er da noget som påvirker dem. Amino bliver osse rangeret højt på Google, hvilket ikke gør det bedre.

Jeg vil dog lige til sidst nævne at jeg er glad for at Amino er til, og jeg håber da osse at det osse bliver et godt sted at være fremover.

Mvh. Rune.

Tilføj mig på Twitter

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 19:04

Rune Gjersvik:

Tak for dit svar Martin.

Alt afhænger af øjnene som ser, eller af de personer som bliver ramt af personlig hetz.

Jeg kan sagtens huske flere eksempler på verbale overfald...Måske ikke hele indlæg, men så ihvertfald en masse verbale overfald. Hvis ikke det var fordi at jeg ikke vil pege på nogen her, så havde jeg da linket til talrige eksempler. Jeg har sågar lige læst noget jeg vil betegne som et verbalt overfald, rettet mod en person, som er skrevet i dag.

Hvis du ikke kan se det Martin, så vil jeg med glæde vise dig nogle links i privaten, ikke for at hænge dem ud, men for at vise dig det. Jeg ved udemærket godt at mange brugere her er voksne mennesker og skal behandles ligeledes, men dem der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt, burde osse blive sat på plads. At være voksen er nu heller ikke nogen garanti for at man opfører sig ordentligt, men lad det nu ligge. Big Smile

Jeg har osse selv års erfaring med communities, og min erfaring siger mig at man osse kan være for flink, og lade det gå for vidt. Jeg lavede dette indlæg for at sætte fokus på det, da jeg mener at det er et problem, og gerne vil høre jeres mening. Jeg har et par venner IRL, som er blevet kaldt for det ene og det andet her på Amino, og det er da noget som påvirker dem. Amino bliver osse rangeret højt på Google, hvilket ikke gør det bedre.

Jeg vil dog lige til sidst nævne at jeg er glad for at Amino er til, og jeg håber da osse at det osse bliver et godt sted at være fremover.

Mvh. Rune.

Jeg er helt klar på at der er få tilfælde hvor folk går over stregen og ofte får de også en personlig besked fra en moderator eller mig om lige at klappe hesten. Men jeg må være ærlig at sige at jeg bare ikke ser Amino som være et sted med meget negativitet.
Et enkelt negativt indlæg på et døgn, med 600 indlæg og mere end 5.000 besøg er bare heller ikke meget. Du kan ikke forvente at så stor en menneskemængde ikke indeholder bare 1 person der har fået det forkerte ben ud af sengen, sådan er det bare.

Dbh Martin

Fra Sjælland
Tilmeldt 3. Oct 08
Skrevet kl. 19:09

Ja set udfra det perspektiv har du nok ret. det vil jeg ikke argumentere imod. Men jeg synes dog at de personer som alt for ofte får det forkerte ben ud af sengen, burde hjælpes lidt på vej ud af sengen, eller måske tilbage i sengen for at få sovet ud. Smile

Men jeg kan godt se det fra din vinkel. Jeg håber da i det mindste at der er nogen som lige vil tælle til ti, og tænke sig om en ekstra gang, inden de skriver her.

Mvh. Rune.

Tilføj mig på Twitter

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 19:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det forsøger vi også, men det er ikke alt der bliver påtalt. Men hvis en person gentagne gange generer andre brugere, så skrider vi ind.
Jeg så godt at dit indlæg med dine ven fik noget røg, men kendte mennesker der stikker næse frem, de får bare nogle hug en gang i mellem og det gør jeg også selv, men altid har selvfølgelig en grænse.

Dbh Martin 

Fra Sjælland
Tilmeldt 3. Oct 08
Skrevet kl. 19:27

Martin Thorborg:

Det forsøger vi også, men det er ikke alt der bliver påtalt. Men hvis en person gentagne gange generer andre brugere, så skrider vi ind.
Jeg så godt at dit indlæg med dine ven fik noget røg, men kendte mennesker der stikker næse frem, de får bare nogle hug en gang i mellem og det gør jeg også selv, men altid har selvfølgelig en grænse.

Dbh Martin 

Dermed er vi enige. Jeg er glad for Amino, og har til tider svært ved bare at lade tilsvining foregå uden at der bliver taget hånd om det. Men det er godt at høre at div. Trolls, til tider får en løftet pegefinger.

Mvh. Rune.

Tilføj mig på Twitter

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:28

Hej Rune,

Selvom jeg kun er novice på Amino, må jeg indrømme at jeg ikke særligt ofte er faldet over indlæg, der går over stregen. Tværtom har jeg flere gange oplevet, at MT og hans stab har løftet pegefingeren og hvor det som oftest har hjulpet.

Men uagtet at jeg ind imllem har savnet en indgriben er der og også en del gange, hvor jeg ikke forstår at MT har grebet ind. Men stadigvæk synes jeg ikke det er et udbredt problem , som jeg som bruger oplever på Amino.

Henrik

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 19:31

Jeg syntes heller ikke det er slemt.

Til tider kommer der en.. hård tone hvor den ene er i syd og den anden i nord og de vil ikke enes, men det er vel naturligt og sundt.

Det er svært at diskutere på et forum, den eneste måde du kan se om personen er seriøst eller laver sjov er en smiley, og det er der nogen som ikke er vant til at bruge, og ender måske med at blive misforstået.

Og ja Martin, et negativt indlæg ud af 600 og 5.000 besøgende er ikke slemt. Amino er efter min mening det Fora hvor man som ny kan komme ind og stille et rookie spørgsmål og få et seriøst svar og en masse hjælp, det er en ting som jeg sætter meget pris på!

:)

Mvh

Per Bruun Jespersen

Fra Sjælland
Tilmeldt 3. Oct 08
Skrevet kl. 19:33

Klovn:

Hej Rune,

Selvom jeg kun er novice på Amino, må jeg indrømme at jeg ikke særligt ofte er faldet over indlæg, der går over stregen. Tværtom har jeg flere gange oplevet, at MT og hans stab har løftet pegefingeren og hvor det som oftest har hjulpet.

Men uagtet at jeg ind imllem har savnet en indgriben er der og også en del gange, hvor jeg ikke forstår at MT har grebet ind. Men stadigvæk synes jeg ikke det er et udbredt problem , som jeg som bruger oplever på Amino.

Henrik

Det er godt at høre andres mening, og din mening kan meget vel være den rigtige. Jeg får da osse selv glæde af en masse gode indlæg, helt klart. Men der er nogle enkelte som alt for mange gange går over grænsen for god opførsel, og de får for lang snor, efter min mening.

Mvh. Rune.

Tilføj mig på Twitter

Side 1 ud af 6 (52 indlæg)