Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af Aps til familie

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Oct 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber, der er nogen med erfaring indenfor salg af Aps!

Jeg ejer 50 % af et Aps-holding, hvor min datter ejer de øvrige 50 %. Aps-holding ejer et diift-Aps, som driver en butik. Vi vil lukke butikken, hvor vi har et varelager, en gæld til anpartshavere (os selv), og et skattemæssigt underskud, men ellers ingen gæld eller forpligtigelse. Min datters mand har et Aps-holdingselskab, og han vil gerne købe vores Aps-selskaber, hvis han kan få skattemæssigt gavn af vores skattemæssige underskud. Men er det lovligt?

Kan han købe vores Aps-selskaber og udnytte vores skattemæssige underskud i sit eget firma? og hvordan vil gælden til os påvirke en evt. prissætning af vores Aps-selskaber? Og hvad vil skattevæsenet godkende mht. salgspris?

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 10:18

Normalt bortfalder underskuddet ved overdragelse, men der er visse muligheder indenfor familien. tag evt. fat i revisor eller Skattekonsulenterne.. Søg her på Amino. Zimmermann er manden du skal have fat i.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:43

Jo tak Jakob. Du har fat i noget af det rigtige: Datterens mand kan godt købe selskabet uden at underskuddet fortabes. Normalt  fortabes et skattemæssigt underskud hvis et selskab er tomt (uden aktivitet og risiko) og der sker et ejerskifte med mere end 50%, men et ejerskifte mellem parter omfattet af gaveafgiftsreglerne betragtes ikke som et ejerskifte i denne sammenhæng.

Derimod kan han ikke uden videre udnytte selskabets underskud i sit eget firma, idet underskuddet kun kan udnyttes af selskabet selv. Forestiller man sig at han handler selskabet ind under sit holdingselskab, eller at det er hans holdingselskab der køber fra jer,  vil selskaberne blive sambeskattet men underskuddet kan stadigvæk kun udnyttes af selskabet selv. Det han kan gøre er så at lægge ny aktivitet ind i selskabet og derved bruge underskuddet.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 11. Oct 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:06

Tak for svarene! Jeg blev meget klogere! I første omgang tror jeg, at vi ikke foretager os yderligere, men bevarer firmaet, som det er. Og så får hjælp til at håndtere, hvad der skal foretages mht. at sælge det senere.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)