Har netop erhvervet mig et regnskabsprogram. Jeg er ved at oprette bilag på div. Jeg skal indsætte hvilken type mine udgifter er : feks. om det er variable omkostninger, kapacitets omkostninger, eller ekstraordinære udgifter.. Hvad er forskellen på disse ? Jeg har bla. bilag på bank gebyrer og netbank oprettelser m.m. hvilken konto skal disse sættes ind på ? Takker på forhånd |
Hvis det er et bogføringsprogram, er disse ting så ikke oprettet som standard i din kontoplan?
Men hvorom alting er
1) Kapacitetsomkostninger (også kaldet faste omkostninger) er de omkostninger, der er uafhængige af salg og produktion, f.eks. husleje, lønninger, forsikringer, telefon m.v. Der skelnes igen mellem kontante kap.omk. (penge inde i billedet) og afskrivninger (inventar, driftsmidler m.m.)
2) Variable omkostninger er de omkostninger, der er direkte forbundet med salg og produktion, f.eks. vareforbrug, salgsprovision, fremmed arbejde m.m.
3) Ekstraordinære indtægter/udgifter er de indtægter og omkostninger der sker ekstraordinært, f.eks. hvis du sælger et maleri, har solgt et aktiv, indbetaling på afskreven fordring eller som omk. ved køb af maleri, tab på et solgt aktiv, tyveri m.v. Altså de indt/udgifter, du ikke har normalt i virksomheden.
Et bankgebyr sætter du under administrationsomkostninger på kontoen for Porto og gebyrer.
Mh
Susanne