Hejsa, Er nysgerig over hvordan man rent faktisk sikkerhed for at biksen ikke trækker huset med ned og dermed hvordan man opretter et aps eller A/S .. jeg ved godt jegt skal kontakte en jurist/revisor etc mht til formalia .. men ... - hvor lang tid går der? - hvordan får man partnere ind i biksen hvis man sidder på 100% til at starte med - kan man sælge dele af et aps? (og andre væsenlige forskellige med a/s - udover beløbet der hæftes får) - kan jeg bruge de penge der er i ApS til ting der ikke er direkte omsættelige og som jeg selv værdisætter eller skal de stå i rede penge et sted? |
Hej B Knudsen,
du kan ret hurtigt få lavet et A/S eller ApS. Du kan faktisk selv stifte et selskab inde på Erhvervs og selskabsstyrelsens hjemmeside. Det kræver dog at du har indskuds beløbet i rede kontanter.
For at undgå alt for meget bøvl på sigt (skattemæssigt) er det bedste at stifte et holdingselskab som så ejer dit driftsselskab. Det vil gøre det lettere og billiger (skattemæssigt), hvis du senere vil have partnere med i driftsselskabet. Du vil kunne trække penge fra diftsselskabet (som udbytte) op i holdingselskabet og bruge dem til andre aktiviteter eller udbetale dem til dig selv, som udbytte.
Man kan godt stifte et selskab ved at indskyde andre aktiver end rede kontanter. Alt afhænging af hvad det er for aktiver skal der foreligge en uvildig vurdering. Ved indskud af andre aktiver end penge skal der laves en vurderingsberetning, som skal underskrives af en statsautoriseret eller registreret revisor. Hvis han mener din værdiansættelse er alt for høj, skriver han ikke under.
Mvh
Karin Wheler