Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købe "brugt" APS ?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har brug for et anpartsselskab - og har en kammerat som skal af med sit.

Min branche og min kammerats branche er helt forskellige, men tænkte at skifte navn og branche på hans APS.

MEN - er dette lovligt? Hans anpartsselskab har mistet stort set hele sin egenkapital, og har kun ca. kr. 4000,- tilbage.

Det ville jo være en "billig" måde at få oprettet et APS på.

Takker for svar :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:57

Næ..tværtimod en dyr måde.

Du kan få oprettet et ApS for et par tusinde kr.

Køber du hos din kammerat, skal du have reetableret egenkapitalen(125 k), og du ved ikke, om

der er "lig i lasten"!

Så nej...jeg turde ikke! 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:42

Tak for dit svar :)

Hvorfor er det en dyr måde?

Når du skriver at det koster et par tusinde kroner, så er det vel gebyret for at få et nyt APS stiftet du mener - de 125.000 kr skal jo også lægges på bordet.

Her mener jeg jo at jeg kunne ovetager det eksisterende APS for kr. 0,-  , sikfte navn og branche og så lave en plan for hvordan egenkapitalen skal re-etableres? Er det slet ikke en mulighed.

Jeg er klar over hvad du mener med lig i lasten, og normalt ville det jo også være en stor risiko faktor, men nu kender jeg selskabet ud og ind, samt er bedste venner med ejeren.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:47

Hej!

Jo...er da en mulighed!

Hvis du kan få det for 0 kr. og stoler 110% på din ven!

Personligt turde jeg ikke løbe risikoen.............!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:52

Hej igen.

Jeg er med på hvad du mener. Men hvad nu hvis det var 100% sikkert, og jeg gjorde det - hvordan med loven så - er der en tidsramme for hvornår egenkapitalen igen skal være oppe på 125.000,- ?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:00

Prøv at læse lov nr. 246  af 27.03.2006

Nej....det er svært helt konkret at sige.....men jeg vil mene 12 måneder, såfremt der er anmærkninger i påtegningen

på nuværende tidspunkt.....!

Hvis ikke, vil jeg mene 18 måneder.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:00

Hej!

Loven giver intet svar - så det må være udtryk for en dialog med Erhvervs- og Selskabsstyrelsen om fristen.

Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan give selskabet en frist til retablering af anpartskapitalen ved selskabets egen indtjening. Dette forudsætter, at selskabet indsender dokumentation i form af konsolideringsplaner m.v. til brug for vurderingen af retableringsmulighederne.

Peter, kunne man forestille sig at erhvervs- og selskabsstyrelsen vil være fleksible med tanke på evt. vedtagelse af ny lov om kapitalkrav fra 01.01. 2010. Hvis man som ved sidste justering af anpartskapitalen får lov til at nedjustere til eksempelvis 0 kr.

Det virker lidt omsonst at man kan få et år til at reetablere 125.000 og når året er omme og den nye lov er vedtaget så evt. kan nedskrive kapitalen til 0.

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:05

Ja...Henrik....det kunne godt tænkes.....der er jo snak om, at anpartsselskaber fra 01.01.2010

får lov til at trække den bundne egenkapital ud af selskabet.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:05

Hmm.. lyder interessant - takker for Jeres svar.

Mht. sikkerheden - ville man vel kunne lave en købsaftale omkring selskabet (til kr. 1,- f.eks), hvor man kunne skrive at sælger hæfter for alle gældsforpligtelser som er indgået før salgsdatoen?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:13

Ja...det kunne være en mulighed.

Men få det hele med...tænker på evt. erstatningsansvar, evt. andre forpligtelser mv.

Spørgsmålet er jo lige så, i hvor lang tid sådan en aftale skal gælde!

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)