Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ansvar

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg valgte efter mange tanker frem og tilbage at starte ud som enkeltmandsfirma, og ikke Aps, for at spare de 125.000 kr. (selvom jeg har dem hvis det skulle være).

Nu vil jeg gerne vide (jeg er i designbranchen, hvor der har været grimme eksempler på retsager hvor store firmaer pludselig mener at en lille designer har overtrådt tredje parts rettigheder og har krævet millionerstatning blot fordi en designer har lavet et print på t-shirt som ligner en colaflaske etc. etc. )

Jeg har følgendes spørgsmål:

- hvis man går konkurs med sit firma fordi man havner på en gæld, kan man så blive siddende i eget bo? Jeg har hus men ingen friværdi, svarer det ikke til juridisk at sidde i uskiftet bo? Dvs. de kan ikke tvinge mig til at sælge hus?(jeg tænker blot på den værst tænkelige situation)

- hvis jeg vælger at lave aps, hvad så om 1 år, hvis jeg ikke kan se at min virksomhed ikke længere løber rundt, hvordan får jeg så gjort de 125.000 kr. som jeg har indskudt i aps, til mine egne private penge igen?

-

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

mumi:
hvis man går konkurs med sit firma fordi man havner på en gæld, kan man så blive siddende i eget bo?

Hvis vi skal være helt præcise, så afhænger det jo af kreditorernes forgodtbefindende... Hvis du konkurses med en gæld på 2. mio, og du sidder i et hus til 1,1 mio. med en gæld på 1,1 mio, så kan kreditor godt tvangsrealisere huset hvis han vil. så du kan ikke vide dig sikker...

mumi:
, svarer det ikke til juridisk at sidde i uskiftet bo?
Nej, det er noget helt andet uskiftet bo er et d'ødsbo fra ens ægtefælle som ikke skiftes før man selv senere dør...

mumi:
hvis jeg vælger at lave aps, hvad så om 1 år, hvis jeg ikke kan se at min virksomhed ikke længere løber rundt

For det første tror jeg du mener, at du "kan se" at virksomheden ikke løber rundt... hvis du har indskudt 125.000, konstaterer at der ikke er kunder, og du ikke har pillet ved de 125.000, dvs. de fortsat står på en konto, jammen så lukker du selskabet, hvorefter de 125.000 udbetales... (Hvis du har anvendt af midlerne til varelager, som ikke er solgt og er blevet ukurant og ikke kan sælges, så har du selvfølgelig tabt midlerne.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)