Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lancering/opstart af tøjmærke - Hjælp !

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 8. Jan 09
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Først vil jeg takke for dette brugbare, effektive og fabelagtige site med gode informationer, debatter osv.!

Jeg er en knægt på 18 år der har en vision om at starte mit eget tøjmærke. Det er en ide jeg meget længe har brændt inde med, men har besluttet mig for at tage skridtet (dog små skridt i starten).

Til at starte med har jeg planer om kun at få produceret t-shirts med print. Jeg har selv gode egenskaber indenfor vektorisk grafik og design på computer. Jeg har en del designs til at ligge, som er klar til at blive trykket på nogle t-shirts og videre ud i verden. For ca. et år siden fik jeg produceret 50 stk. t-shirts med et trefarvet print på gode kvalitets tees og tryk. Jeg producerede dem for 100 kr. stykket og solgte dem over nettet på tøj-sider til 280 kroner stykket. Jeg solgte 40 stk. uden at give en krone i rabat. Jeg brændte desværre inde med nogle enkelte pige-modeller i large,  men dette kunne jeg jo kun lære af. Konklusionen på mit lille stunt var, at mine designs KAN sælges!

Det jeg ønsker fra JER, er at vide lidt om de forskellige opstarts aspekter:

Jeg har en plan om at producere et få antal t-shirts (400 stk fordelt på ca. 3 forskellige designs) da dette ikke kræver så stor en start kapital. Hvor bør jeg få produceret sådan en omgang henne? - Nogle der har nogle gode links?

Hvad bør en sådan t-shirt koste for en forhandler hvis kunden skal købe den til omkring 300 kroner? Dvs... hvad skal jeg kunne producere den til? (I begyndelsen har jeg ikke planer om det store overskud)

Er der nogen der kan guide mig mht fordeling af størrelser? Nogen der har erfaringer med hvordan andre mærker ordner dette`?

Mht. bogføring/faktureringssystem... er der så nogle der har gode/dårlige erfaringer? Det er jo meget småt i starten, og skal helst ikke være så kompliceret?

På forhånd mange mange tak!

Håber i kan hjælpe mig, og jeg uddyber gerne mine spørgsmål, hvis jeg har været en smule utydelig!

Mvh Rasmus

Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 832
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 00:23

Hej Rasmus..

Spændende projekt du har gang i, - og jeg kan da godt forstå hvis dit 1. projekt har givet dig blod på tanden...

Jeg vil gerne hjælpe hvis jeg kan... - Men først må du hjælpe mig.. Hvad er det du har tænkt? At få lavet din t-shirt fra bunden - eller få påtrykt dine tryk på nogle "færdige" t-shirts?

- At få dem lavet fra bunden er nok svært - det er ca. 130 pr. style, - men fortæl mig lige hvad du har tænkt...

Hvorfor vil du ikke sælge direkte til forbrugeren selv? Hvis du vil ud til forhandlere skal du ikke regne med at kunne få mere end maks. 120 kr. for den. Forhandlere ganger med en faktor på min 2,5...

Fordeligen af størrelser er "svimmelsvært" og ingen, selv folk med mange års erfaring indenfor indkøb kan købe 100% rigtigt ind, så et vist overskud vil der altid blive, - men 20% - som der var i dit 1. forsøg er nok i overkanten, - og "spiser" for meget af din avance.. Det svære er, hvem "rammer" din t-shirt lige, - hvilken målgruppe? Jeg kan næsten regne ud at det er folk i din egen aldersgruppe, - men er det "streetwear" eller det lidt mere konservative publikum du vil ramme...

En måde at komme ud over størrelseproblemet og hvis du vil handle med forhandlere er at lave et fast sortiment til dem som de som min skal købe.. f.eks. 2/S - 3M - 3/L - 2/XL = 10 stk - så er det så kun din "forhandler" som får et problem..;-).. Men hvad så hvis han kun vil købe 8 - eller 15 for den sags skyld, - så er det så dig der står med udfordringen igen..

M.h.t.bogføring / faktureringssystem, - så tror jeg du skal afvente lidt endnu, - med 400 t-shirt, så er det ikke større endnu end du kan klare det med et almindeligt regneark i excel.. Ellers er C5-light en ganske glimrende løsning til mindre virksomheder...

Håber du kan bruge det til noget..,

Ulrik

Tilmeldt 8. Jan 09
Skrevet kl. 10:09

Hej Ulrik - Mange tak for det hurtige og brugbare svar!

Jeg havde en plan om at lave tees fra bunden. Altså med tryk, og et mærke påsyet i bunden af rib'en .... eller i nakken selvfølgelig. Mener du så at man skal op omkring 130 STK pr style, eller 130 KR pr style?

Jeg vil sælge direkte til forbrugeren´, for at slippe for at have en masse tshirts til at ligge... jeg går i skole og har ikke rigtig tid til at skulle behandle ordrer løbende hele tiden.

Mht målgruppen er det primært henrettet mod drenge/mænd i alderen 16-25 år.... Det er ikke skater-street wear... men noget ala cookiefactory og wovenflesh og 1206 mv.

Mht systemer... SKAL man så ikke have et form for program til at styre fakturaer, varebeholdning og penge beholdningen..?

Mange tak for hjælpen so far!

Hvis der er nogle der er vidende om ca hvor store andele af tshirts man normalt køber ind i butikker... så ville jeg meget gerne vide det... Så kunne jeg jo gå efter et  antal tees og så finde x-antal butikker der vil kunne sælge dem...

Mvh Rasmus

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jun 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 10:25

Som der er blevet skrevet tidligere, mener jeg også det er bedre du går udenom mellemleder(butikkerne / netshop), og istedet laver din egen hjemmeside, hvor du kan sælge dem! De penge du "mister" ved at gå igennem et mellemled, kan du bruge til at få lavet en hjemmeside & markedsføring. Når du har skabt dig et godt brand, har du også en større forhandslingsstyrke, hvis du senere vil ud og sælge til andre butikker(mellemled).

Jeg har selv arbejdet i en tøjbutik i 3 år.

www.instock.dk

Tilmeldt 8. Jan 09
Skrevet kl. 10:36

TamerK:

Som der er blevet skrevet tidligere, mener jeg også det er bedre du går udenom mellemleder(butikkerne / netshop), og istedet laver din egen hjemmeside, hvor du kan sælge dem! De penge du "mister" ved at gå igennem et mellemled, kan du bruge til at få lavet en hjemmeside & markedsføring. Når du har skabt dig et godt brand, har du også en større forhandslingsstyrke, hvis du senere vil ud og sælge til andre butikker(mellemled).

Jeg har selv arbejdet i en tøjbutik i 3 år.

www.instock.dk

Ja det er selvfølgelig rigtigt... men jeg har desværre ikke tid til at drive en webshop.... og selv stå for ordreafsendelser osv.... jeg er hellere interesseret i at tage rundt og snakke med nogle butikker /ringe til webshops og fremlægge mine produkter... og så ikke tjene det vilde på det...

Eller lyder det helt åndsvagt?

Mange tak for svaret btw. :P

Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 10:41

Hej Mads.

De 130 stk, fik jeg ved at du skrev at du ville ha' lavet 400 t-shirts med 3 forskellige print - gav det ca. 130 stk pr. print (style).. Men vil du have lavet 400 stk T-shirts fra bunden i eget design - så er jeg bange for at du løber panden mod en mur, - for jeg tror ikke du får nogen producent til at lave 400 stk.. - Hvis det her skal være interessant for en producent så er vi vel oppe på at skal lave som min. 1.000 stk pr. style, og de fleste vil kalde det for en "prøveordre", - altså en ordre en ny kunde får lov at sende igennem for at teste leverandøren, både m.h.t. kvalitet og levering.. D.v.s. når du så kommer 2. gang og vil ha' lavet t-shirt så vil producenten formentligt kræve et min. på omkring 2.500 pr style...

En mulighed kunne være - men vi er nok ude i for stor en investering for dig, -var at du fik lavet 1000 t-shirt og lagde dem som "stødlager", - så kunne du påtrykke løbende, - men stadig bliver det også f.h.v. dyrt ved så små oplag, - og jo flere farver du vil ha' i dit tryk jo flere film skal der bruges. regn med 125 kr. pr. farve alene til film + moms..

Og hvis NU du vælger at gøre det, - hvem skal så graduerer disse t-shirts for dig??? - Hvor stor skal en str. M være - og hvor meget større skal en strørrelse L være??? - Og hvordan skal den syes sammen, - hvor stor gram-vægt skal den ha'??? Det skal du jo som "producent" bestemmeSmile - Nu driller jeg lidt, - men man tænker bare ikke sådanne tanker når man sidder og tænker man gerne vil have lavet nogle t-shirts, - for hvor svært kan det lige være?? - Men det er faktisk ikke så lige til, som man skulle tro - der sikker folk på skolebænken i flere år for at lære den slags ting..

Det jeg måske vil foreslå dig var at prøve at tage fat i dem som har www.thisokay.dk , de har en webshop hvor de sælger "statements- t-shirt", og se om der måske var mulighed for at indgå en form for "royalty-kontrakt" med dem. - En kontrakt hvor de måske hjælper dig med at få sat nogle tryk for nogle t-shirts, - og så bliver du aflønnet efter hvor mange t-shirts de sælger med dine tryk.. Jeg så tilfældigt en dag, at de på deres hjemmeside søgte "freelance designere", tror jeg nok - så det var en mulighed måske.

Men SKAL ikke have et regnskabsprogram, - det står ingen steder - men man skal føre regnskab - men det kan ligeså godt være et papirregnskab med kuglepen... jeg er 400% inde i reglerne her for så "små" virksomheder, men der skal selvfølgelig betales skat m.v. af din evt. indtægt og moms - men der skal årsomsætningen vist nok over 50.000 inden man skal momsregistreres... Men der sidder folk herinde som ved meget mere om det end jeg. Prøv evt. at starte en andren tråd op herinde under regnskab mv., så skal du nok få svar på dine spørgsmål til det..

Ulrik

Tilmeldt 8. Jan 09
Skrevet kl. 10:54

Hej igen.

Det er sjovt at du nævner ThisOkay... for jeg deltog nemlig i deres "konkurrence" og blev egentlig udvalgt som en af de 3 designere de ville se nærmere på. Jeg var også til møde med dem, men de ønskede at jeg skulle lave flere designs til dem i en hel anden stil end den jeg synes er fed. Derfor trak jeg mig ud af projektet og de synes ikke at have fået produceret nogle tees.... Så den mulighed har jeg absolut prøvet :P

De 50 tees jeg lavede tidligere var på American Apparel tshirts, som er god kvalitet og kan må bruge dem til at trykke på og sælge selv. Jeg har også en plan om at starte der... Jeg har en kontakt til et trykkeri som både forhandler American Apparel tshirts og laver godt tryk. Hvis jeg skal have lavet 400 tshirts i 3 forskellige styles bliver prisen pr tee ca. 55 kr plus moms..   Hvis jeg så skal sælge dem videre til en forhandler... måske 50 stk pr forhandler?????? Hvad mange kroner bør jeg så tage pr tshirt og hvad vil butiksprisen så ligge på?

Mvh Rasmus

MANGE MANGE TAK for hjælpen..har ledt længe efter konstruktiv kritik og hjælp!!!

Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 11:07

Prisen på t-shirten lyder bestemt fair, så dem synes jeg du skal holde fast i, - og glemme det med selv at producere før du kan aftage større antal..

Jeg har lyst til at spørge omvendt, - er du tilfreds med at tjene 65 kr. pr. t-shirt??? For som jeg skrev tidligere så skal / vil dine forhandlere gange med min. 2,5 på din pris.. - Og hvis du vurderer at slutkunden kan / vil betale 300,- for dem - ja så kan du maksimalt få 120,-

Men forhandlere er nogle underlige "skiderrikker", - de vil også tjene penge.. - Så de er jo også ude efter så lav en kostpris og så høj en udbudspris som muligt...

Men ellers så vil jeg mene at en grossist skal gange sin kostpris med 3 for at kunne få en rimelig forretning ud af det, - det du også skal kalkulere med, at du skal have "råd" til at behandle evt. reklamationer, - og som du har oplevet før, så skal du også regne med at der vil være noget "spild", - størrelser og styles du ikke kan komme af med, - og det skal du også regne ind i din avance, så du i sidste ende tjener penge

Tilmeldt 8. Jan 09
Skrevet kl. 11:19

65 kroner pr. tshirt i fortjeneste er helt helt helt fint .... når ikke jeg laver flere oplæg... med tiden har jeg jo også forhåbninger om at lave flere oplæg, hvilket så gør at der kommer flere penge i kassen...  Jeg har så en plan om at fastsætte en kollektion á x antal tees i x antal størrelser... og så er forhandleren nødt til at købe en kollektion ad gangen.. hvis det giver mening?

Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 11:38

Det du mener, er at du vil lave en kasse med alle 3 tryk i og så måske 10-15 stk af hver, - er det korrekt opfattet? Logistisk er det en rigtig god løsning for dig. Men prismæssigt er du bare ved at være oppe i nærheden af, hvor de er så "dyre" at forhandlerne selv vil bestemme hvor meget de får ind.. Den løsning du tænker, er noget man normalt gør med meget billige "kineser-varer"...

Men hvem ved - det er en strategi - og som sagt logistisk set en smart løsning for dig, - så prøv! Antallet er stadig ikke større end du kan ændre strategi hvis den første ikke du'r...

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)