Jeg har haft et APS sammen med nogle andre og vi er nået til enighed om at det ikke var den store succes. Vi har har nogle aktiver som reelt ikke er noget værd og derfor bliver nedskrevet til 0 og fordelt mellem os.
Tilbage står vi med et underskud på over 100.000 som vi er lidt usikker på hvad vi kan bruge til eller hvad man kan gøre af andre muligheder. Der er en som muligvis vil købe virksomheden for at kunne bruge underskuddet, men som jeg ikke tror er en mulighed, da der ikke er nogen aktivtet i virksomheden. Kan vi lade den ene udtræde og lade APS forsætte for at kunne udnytte underskuddet senere? her tænker jeg på at vi jo nok har svært ved at havde aktiver for det minimum man skal havde for at overholde loven. Kan vi sælge APS til familie og få fradrag for det kurstab man får på sine anparter? Kan familie købe det og bruge underskuddet selv om de ikke har et aps?
Det havde været nemmere hvis det ikke havde været et aps, så havde vi løbende kunne fratrække underskuddet i personlig indkomst, men nu valgte vi APS og står lidt i et vade sted om hvad vi skal og hvad kan man forvente at sælge til hvis med et underskud på 100.000?
Hvor mange anpartshavere er I i selskabet og er nogle af jer familieforbundne ?
Du har fuldstændig ret i at I ikke kan lade en udeforstående person købe selskabet med den virkning at underskuddet kan anvendes. Her bortfalder underskuddet. Der er dog visse muligheder med hensyn til forældre, børn og søskende, ligesom at der er visse muligheder hvis det kun er nogle af jer der sælger.
Vi er 3 andelshaverer og vi er ikke familie bundne. men den ene af os har nogle forældre der triver selvstændig virksomhed som kunne anvende et underskud. Men udgangspunktet er at det er den ene som er tvunget til at træde ud pga. job hvor han ikke må trive virksomhed. Så reelt skal han sælge.
men kan man anvende underskud i et købt aps hvis man driver virksomhed som enkeltmands virksomhed? for en af os har noget ved siden af hvor vedkommende omsætter for omkring 50.000 om året.
Og så skal jeg lige høre om du har arbejdet i HLB mortensen og Beierholm, for så har vi vist arbejdet sammen der.
Hvis der sker et ejerskifte med mere end 50% så fortabes underskuddet. Dvs. en af jer 3 kan godt sælge til en anden person uden at underskuddet berøres, men taler vi om at to personer sælger så er det noget andet. Sælger man til en far, en mor, søskende eller børn regnes det dog ikke som en overdragelse da man ser dem (familien) som en enhed. Dvs. ham der skal træde ud kan bare sælge.
Du kan ikke bruge selskabets underskud i den personlige virksomhed, men man kunne i teorien godt overdrage den personlige virksomhed til selskabet og derved udnytte underskuddet til modredning i fremtidig omsætning. I praksis ville det nok ikke ske da overdragelsen jo ville betyde at du så også ville blive medejer af den andens virksomhed. Måske kunne man forestille sig at du så solgte året efter at underskuddet var brugt .
Jo jeg arbejdede i MB's skatteafdelingen frem til 2006 hvor jeg startede op selv. Hvilken afdeling var du i (evt. navn)
Jeg var i IT afdelingen omkring 2001 til 2003 - Jesper
Så hvis den ene person sælger selskabet til en 3. person som godt kan bruge underskuddet fordi han har nogle virksomheder der giver overskud, er den eneste mulighed for at bevarer underskuddet. Hvis den ene skal ud nu kan han sælge sine anparter til de 2 andre for én krone og de kan så beholde virksomheden med underskuddet og bruge det senere eller prøve at sælge det?
Stridens kerne er lidt at vi ikke kan fordele de aktiver der er ligeligt mellem partnerne uden at der skal nogle penge på bordet og det vil ingen. Så det er et spørgsmål om man kunne sælge underskuddet og dermed skaffe kontanter. Eller den eller de 2 som bliver "snydt" i fordelingen af aktiverne kan bruge underskuddet frem over.
Ved opstart ville jeg ikke havde haft det som aps fordi vi så ikke havde muligheden for at trække underskud fra. Men en revisor nævnte at hvis jeg udtrådte og solgte min andel til de andre kunne trække kurstabet på mine anparter fra i personlig indkomst er dette korrekt?
Hej Jesper. Dig husker jeg da tydeligt. Vi er jo nogle som forstår at gøre os bemærket.
Dine betragtninger er sådan set rigtige nok men den ene person kan bare ikke sælge selskabet til en 3. person. Kan I finde en 3. person som I skal drive overskudsgivende virksomhed med og lade ham købe anparter fra den udtrædende og man lægger hans aktivitet ind i selskabet så er den holdbar men er det realistisk i praksis. Ellers er det bare med for jer to tilbageværende at finde en aktivitet at lægge ind som giver overskud. Noget IT rådgivning måske.
Det er korrekt at du kan fratrække tabet på dine anparter men ikke i den personlige indkomst. Skatteværdien af tabet modregnes i din slutskat og værdien er 28-43%. Sådan som du fremlægger det er jeg ikke sikker på at jeg er enig i revisorens betragtninger. Tabet modsvarer jo at I har indskudt noget kapital i selskabet i sin tid. Dvs. I får ikke foræret noget.
Ja det er svært at være ikke revisor i en revisorverden. Men det var spændende og anderledes. jeg kan se på dine svar at muligheden for at kunne få penge hjem på at sælge underskuddet nok ikke er til stede. Men hvad nu når det ene så træder ud. Er det bare at meddele det på virk.dk at vedkommende ikke mere er med og ændre vedtægterne, så hans navn ikke mere er med i papirerne? Hvor meget skal der minimum være af aktiver i virksomheden for at man kan forsætte som APS og ikke er tvunget til at lukke. Kan man skyde aktiver ind som f.eks. pc'er osv. for at holde aktiverne oppe. Hvis jeg nu også ønsker at den anden skal udtræde af firmaet således at jeg har det alene og dermed kan udnytte underskuddet alene. er det så det samme at han "bare" forlader firmaet uden noget.
Jeg synes det har været lidt til grin at havde et aps i den form for firma vi har drevet, da der ingen risiko har været og det har kun ført ulemper med sig og ingen mulighed for at kunne fratrække underskuddet i egen indtægt. men det er jo altid problemet når man er flere at man ikke kan få sin vilje hver gang
Enig Hvis vi bortset fra hæftelsesforhold for gæld hvor der alligevel som udgangspunkt altid vil blive stillet krav om personlig kaution når vi taler banker m.v. så er det en dårlig ide at drive virksomhed i ApS form hvis den er uderskudsgivende da underskuddet ikke kan modregnes i jeres andre indkomster.
I skal vel ikke engang meddele at han er udtrådt. Jo i forbindelse med indgivelse af selvangivelsen skal I afgive oplysninger men ikke andre steder. Vedtægterne skal umiddelbart heller ikke ændres. Derimod har I måske en anpartshaveroverenskomst som skal redigeres.
Udgangspunktet er at selskabet skal have en egenkapital på 125.000 kr. og ja du kan godt indskyde værdier i form af pc'ere m.v. forudsat at det selvfølgelig bruges eller sælges via selskabet men vær lige obs på værdiansættelsen.
Hvis den 3. part også træder ud vil der jo være sket et ejerskifte med mere end 50% og så bevarer du kun underskuddet hvis der stadig er økonomisk aktivitet/risiko i selskabet (det er så en vurdering).
Jesper du ringer bare til mig hvis du har flere spørgsmål eller nap mig på Facebook. Det er altid sjovt at tale med gamle kolleger (og andre selvfølgelig).
Jeg går og puslr med t oprette et nyt Aps som en ekstra gren ud fra mit Holdingselskab, som i dag ejer 50% af et driftselskab (A/S) - holdingselskabet har ingen aktivitet andet end t modtage udbytte fra driftselskabet og investerer i nye forretninger og/eller trække penge ud til mig selv personligt.
Jeg læste jeres indlæg med stor interesse og nu kaster jeg lige en bold op i luften - aner ikke hvor den lander, d jeg ikke er så god til denne sidde af sagen - i stedet for at jeg smider 125000 + diverse til oprettelse af et nyt Aps, kunne jeg så gøre en fidus ved evt. at overtage et sådan selskab der hvis jeg forstår korrekt skylder 100.000 kr. væk?
Som sagt ved egentlig ikke om det er et godt eller dumt spøgsmål, men måske nogle af jer kan give et godt svar alligevel.
PS: Man kan vel godt ændre firmanavn med tiden uden problmer ikke?
Lad os tage det positive først. At ændre navn på et ApS er ganske let. Det kan gøres som en generalforsamingsbeslutning.
Det negative er at du ikke vil have mulighed for at anvende underskuddet, at du skal genetablere kapitalen og ikke mindst hænger du på eventuel fortid fra et selskab som du ikke kender historikken på.