Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg har brug for statistikker...

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 832
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror bare ikke du finder den "sikkerhed" du søger.. Og det er nok en del af det at være selvstændig.. - Og nu blander du tingene sammen der er STOR forskel på dame-/børne-/herretøj. Du må ikke sammenligne..

Som jeg forsøgte at forklare i mit tidligere indlæg - så er mænds handlemønstre væsentligt anderledes end kvinders.. Og nu er det ofte kvinden der handler på deres børns vegne. - D.v..s. at en kvinde godt kan finde ud af at handle sin bikini 14 dage før hun tror hun ved hun skal bruge den (den var kryptisk), hvor manden egentligt først køber sine badebukser dagen efter han var på stranden (fordi han fandt ud af af dem fra sidste år egentligt ikke var så fede)

Der er også stor forskel på hvor den fysisike butik måtte ligge, - er det i Løkken eller Henne Strand er der naturligvis stor turistomsætning. Nu har jeg fysisk butik i Århus (som vel også er en turistby), - derfor ved jeg at der stort set ikke er noget turistsalg i mænd..

Endvidere er det jo statisistik bevist at størstedelen af e-handlen foregår fra arbejdspladsen.. - Og i juni måned arbejder de fleste jo stadig da størst ferieafvikling foregår i juli/august - sjovt nok der hvor omsætningen falder...

Men stadig - nej du skal netop IKKE stikke hverken dig selv, din bank eller andre blår i øjnene, - derfor bør du sætte din egen indtjening til at absolut minimum - og der hvor du lige kan få tingene til at løbe rundt, - så kan du kun blive positivt overrasket.. Det er netop her hvor mange knækker nakken fordi de sætter deres forventninger alt for højt... Men jeg forstår stadig ikke helt, - hvis du er f.h.v. nystartet så har du vel allerede været i banken med dine budgetter for det første år??+ Går ikke ud fra du er gået i gang uden finansiering?

Hvordan har din start ellers været? Er der taget godt i mod dig?

mvh Ulrik

Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 11:53

- I øvrigt kommer mine "gæt" fra mere end 20 års brancheerfaring - det er derfor jeg fisker lidt efter din brancheerfaring...:-)

Tilmeldt 30. Dec 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:23

Hej Ulrik

Du må endelig ikke se det som en sikkerhed, - det er blot en vejviser. Jeg er godt klar over, at det ville være en alt for risikabel sikkerhed at stole blindt på. Så no worries. :)

Jeg synes at have godt fat i kønnenes handlemønstre på trods af min korte tid. Der lader blandt andet til at være en stor del af kvinderne, som køber tøj for mændene, kan jeg fortælle dig som en lilel bonus. - Vi mænd er ved at blive mere dovne på det område, og der skal således mere til at påvirke os for at fremme salget.

Jeg er også klar over den geografiske placering har meget at sige. Det ændrer dog ikke på, at der i detailhandelen vil være et turistboost på den generelle statistik.

Igen står jeg lidt undrende. Du skriver, at det er statistisk bevist, at størstedelen af e-handelen foregår fra arbejdspladsen. I så fald går jeg i kraftig modvind, da mine salg foregår mest i aftentimerne, hvor folk (for det meste) har fri.
Tror du ikke den statistik er beregnet på, hvor kunderne får tilsendt deres varer i stedet for?? Fordi det er jo ofte billigere og mere bekvemmeligt at få tilsendt sine varer til arbejdspladsen.
1) Der leveres i dagtimerne og kunden kan således få varen med det samme, hvis der bestilles levering til arbejdspladsen.
2) Post Danmark har moms liggende på pakker til erhverv, hvorfor den faktiske pris ikke bliver lige så stor, som hvis de skal sende til privat.

Det har lykkedes mig at skabe et logistisk vidunder af en webshop, så jeg har faktisk valgt ikke at trække lønningsudgifter ud til mig selv (har sideløbende et andet arbejde). Det er således udelukkende driftsudgifter/afdrag/renter jeg betaler for.
Derfor er det dækningsbidrag jeg skal have pr. måned allerede minimeret så meget som det kan lade sig gøre.

Starten har været god (synes jeg). Vi startede i slutningen af November og i December havde vi en omsætning på kr. 55.000,00. Ovenikøbet er folk helt vilde med vores site, så det er helt perfekt med sådan en opstart.
Jeg er dog ærgerlig over Google AdWords, - det koster spidsen af en jetjager i denne branche. :( Men mon ikke et par bøger og lidt erfaring kommer til at hjælpe på det(?). :)

Men Ulrik... Vi kommer ikke uden om det, - jeg har virkelig brug for den statistik. Det ville gøre min ressourcestyring for 2009 meget nemmere.

Mvh

Herretøjswebshop

N.B. Lækker med nogle branchedygtige kommentarer. :) Selv har jeg kun 3 år i forhold til dine 20, men det har længe været muligt at danne sig billeder og tendenser, hvilket jeg synes er MEGET vigtigt, da alt for meget forsøgeri på sigt vil koste en konkurs. :(

Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 12:45

Det med at kvinderne køber for mændene er ikke noget de lige er begyndt med, - det er sq noget de har gjort altid...Og det behøver jeg ingen statistikker for at kunne konstatere. Og faktisk er det en afvigende tendens bl.a. p.g.a. nethandel. - ... Men søde ven - der er IKKE noget turistboost indenfor din branche.. Tro mig nu - jeg har været så meget rundt efterhånden så det ved jeg! - Og lige præcist derfor skal man passe på med at baserer sin forretning for meget på statistikker..

Og du behøver ikke forklare mig fordelene ved at få leveret på arb.pladsen..;-)

Men tillykke ellers - med den flotte start. - Det er sq godt gået!!! - Hatten af for det... Men jeg håber du finder det du søger - jeg tror bare ikke en så specifik statistik findes, som den du søger. Men gør den vil jeg da tage imod den med "kyshånd"...

Tilmeldt 30. Dec 08
Skrevet kl. 12:54

Søde ven? - Det vælger jeg at lade være med at kommentere...

Det kan godt være, du selv mener, du har været vidt omkring, men det du har givet mig gennem dine indlæg har udelukkende været personlig erfaring, og det kan jeg - for at sige det mildt - ikke bruge til det helt vilde.
Jeg efterspurgte en statistik og ikke egne erfaringer i forbindelse med nethandelen/tøjhandelen.

Jeg kan forstå, at du ikke er meget for at tage imod erfaring fra mig, så det skal jeg spare dig for fremover.

Tak for rosen.

TIL ALLE JER ANDRE 'SKARPE SKYTTER':
Jeg mangler stadig den efterspurgte statistik, så jeg tager meget gerne mod flere indlæg. :)

Mvh

Herretøjswebshop

Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 14:36

jeg kan i hvert fald forstå at jeg ikke (længere) bliver betegnet som en "skrap skytte", - og nu helst er fri for mine råd, - det er okay og du "slipper"..;-))

Jeg husker ikke at have læst gode råd fra dig til mig,- men har du nogle vil jeg da gerne ha' dem - tror da også jeg skrev jeg vil tage imod dem med "kyshånd" gjorde jeg ikke???

Men - lige en sidste ting - jeg skriver lige endnu engang - at du skal passe på med at baserer din butik på statistikker, - og en stor del af det at drive forretning er "mavefornemmelser", erfaring og nok aller mest EVNEN til at aflæse markedet, og tilpasse sin butik herefter...

Hvem kunne imødese at den økonomiske opbremsning skulle blive så stor som den er?

Hvis den statistik du søger findes - så sidder du med en del tal hvor det i 2008 gik MEGET frem for nethandlen, - og det link du har fået tidligere i denne tråd, har også fortalt dig at beklædningsdelen er gået kraftigt frem endnu engang i 4.kvartal..Hvor den fysiske detailhandel indenfor beklædning gik voldsomt tilbage, og mange små butikker er lukket - og der kommer flere til fordi de ligger inde med tårnhøje lagre som de ikke kan realisere.

Men hvornår vender det - vender det overhovedet - eller fortsætter fremgangen ufortrødent?

Tjahh - hvad tror du? Det er jo DER du skal være så knivskarp og på FORKANT med statistikkerne... Det er fint og RIGTIG godt at støtte sig til statisikker når man skal træffe beslutninger, - men at basere sin forretning og sine indkøb efter dem, tror jeg man skal passe meget på med...

Go' vind - du slipper for videre tiltale..Wink

Ulrik 

Tilmeldt 30. Dec 08
Skrevet kl. 15:10

Hej Ulrik

Hvor mener du at have læst, at jeg ikke synes, du er en skarp skytte? :)

Jeg fortalte dig, at jeg havde oplevet, at det var kvinderne, som købte for deres mænd/fyre, og jeg synes også at kunne huske, at jeg fortalte dig om måden at spare penge i forbindelse med fragt ved levering på arbejdspladsen. Men lad nu det ligge, hvis du allerede har styr på alt, hvad der har med tøjsalg i begge brancher at gøre. I så fald ville det jo blot være spild af plads på Internettet at skrive guldkorn til dig.

Jeg er godt klar over, at iværksætteri medfølger en grad af mavefornemmelse. Men lad mig oplyse dig, at der findes et begreb, som hedder 'logistic forecasting', som anvendes SÆRLIGT i brancher som tøjbranchen, hvor man er nødt til via den eksterne logistik at føre produkterne fra suppliers og ind 'i huset' for senere at have et tilpas sortiment / en tilpas produktmængde, som svarer så godt som (overhovedet) muligt til tendensen på markedet på salgstidspunktet.
Baserer du udelukkende dit/dine indkøb på din mavefornemmelse er der stor risiko for, at du før eller siden 'får stød'.
Der er jo trods alt en grund til, at vi bliver uddannet i dagens erhverv, - netop for at kunne aflæse den kommende tendens i sådanne situationer/brancher. Såfremt du mener at din 'evne' er langt ud over diverse uddannelses- og erfaringsparametre ønsker jeg dig fortsat al held og lykke.

Vedr. den økonomiske opbremsning er det slet ikek noget at tage med i denne problematik, - den kunne INGEN af os se. Så kunne du lige så godt spørge 'hvem ville have kunnet forudse at jordskælvet skulle ramme midt i stillehavet og oversvømme os'. - Sandsynligheden for at kunne have forudse begge ting er lig 0.
Desuden taler regeringen i disse dage om løsningsforslag af ena nden verden. Bl.a. taler de om at skyde kapital i bankerne, så vi akn begynde at låne penge igen. Forbruget kommer uden tvivl tilbage igen. Danmark har ikke råd til, at folk går uden arbejde.

Lige præcis at basere sine indkøb efter statistikker er jo hovedessensen i ekstern logistik. Så hvor du har dine anelser og idéer fra, aner jeg ikke. Men det er sikkert, at du skal passe på at fortælle folk, at de bare skal gi' los og stole på sin mavefornemmelse. Netop sådanne udtalelser i et forum som dette, vil skønnes troværdige, og folk vil stole relativt meget på dig.
Jeg er glad for at have en uddannelse i logistik, så jeg kan forklare folk, som læser denne samling af indlæg, at man skal være MEGET påpasselig, når man 'forecaster' indkøb, hvis man ikke har relevante statistikker at støtte sig til (Ulrik: 'STØTTE' og ikke 'STOLE'). Man skal IKKE støtte sig til sin mavefornemmelse, hvis det drejer sig om økonomisk tunge indkøb/investeringer. Pas på med det! Dog vil et branchekendskab medføre en vis mavefornemmelse (i forb. med salg af særlige produkter), hvor man gennem erfaring kan huske, at visse dessiner/modeller solgte forholdsvis let, hvorfor det kan accepteres at 'satse' i sådanne situationer.

Jeg går ud fra, du er nødt til at kommentere dette indlæg, så du er velkommen. Bare du ikke forsøger at overbevise folk/erhvervsdrivende om, at de skal stole på deres mavefornemmelse og så ellers bare købe til højre og venstre.

Mvh

Herretøjswebshop

Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 15:30

Big Smile

Sikke men smøre.. Men hvis du nu læser mine indlæg igen, - så tror jeg lige præcis jeg opfordre til IKKE at give los, men at sætte sine omkostninger til et absolut minimum når man bevæger sig i en branche hvor man er usikker og ikke helt har draget sine erfaringer endnu.

Jeg forsøger ikke at overbevise nogen om noget som helst, - snarere tvætimod.. Men i stort set eneste indlæg du skriver, skriver du om noget du ikke "aner" eller noget "du ikke ved".

Men nok om det, essensen er jo at det er indenfor fragt og logistik du har draget dine erfaringer, jeg fra tøjbranchen og ja - jeg har været i berøring med både herre-, børn og dametøj..

Ulrik

Tilmeldt 30. Dec 08
Skrevet kl. 15:44

Hej Ulrik

Ja og du har ca. 20 års erfaring i tøjbranchen. I know.

Du har mange steder skrevet, at man skal stole på sin mavefornemmelse og senere også at man skal stole på sine evner. Det er for mig alt for upræcist et råd, da det ligger op til, at folk ikke skal gøre sig nogen research før de planlægger, men blot gætte sig til udfaldet/tendensen. Dette kan blive katastrofalt for virksomheden, og i værste fald ende med en konkurs.
Derfor er jeg nødt til at forklare andre, som læser disse indlæg, at de IKKE må ligge deres lid til deres mavefornemmelse og egne evner. Det er selvsagt at så svævende en faktor er alt for konfus i forecasting. I stedet opfordrer jeg til naturligvis at søge så mange statistikker og tal forud for planlægning/indkøb/o.l. for at skabe et så solidt fundament som muligt. Derefter kan man begynde at trække mavefornemmelsen indover + de ting man vil satse på + andre mærkbare punkter.
En god kontrol her er at kunne overbevise sig selv om, hvorfor man skal afvige fra grundlaget (statistikkerne og tallene), for at kunne bekræfte evt. mavefornemmelser og sats. Kan dette ikke lade sig gøre, bør man fravælge punktet i sin forecast.

Efter denne lange debat, søger jeg stadig en særlig statistik, som skal vise mig tendesen i online-handel over et år, - dvs. en relativ værdi pr. måned, som udgør en værdi for folks online købstendens.

Jeg ser frem til at nye debatører blander sig i debatten.

Mvh

Herretøjswebshop

Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 16:43

Så har du vitterligt ikke forstået hvad jeg skriver....

Ulrik

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)