Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eneforhandling - hvordan??

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er i den heldige situation at jeg har fundet en rigtig god leverandør i udlandet, og har "fået lov" til at forhandle deres produkter. I første omgang er det et forsøg, for at se om der er basis og kunder til det her i DK, men hvis der er det så vil jeg jo rigtig gerne være eneforhandler af disse produkter. Er der nogen af jer, som har nogle gode inputs til hvordan man gør sådan noget. Findes der nogle kontrakter, som man kan kigge lidt på ? Hvad skal man specielt tage hensyn til ? osv osv.

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:47
Kære Christobel

Det lyder jo som et spændende projekt, du har under opsejling. Hvis du mener, at produktet er seriøst og en god mulighed for dig, kan du indgå en eneforhandlingsaftale mellem dig og firmaet/leverandøren.

I eneforhandlingsaftalen skal du bl.a. tænke over og vurdere:

• Beskrivelse af de(t) produkt(er) du skal købe og sælge videre - mht. kvalitet, mængde,

• Hvilken pris og rabatter kan du evt. få

• Hvad kan du gøre, hvis produktet ikke er i orden og kunderne reklamerer? Kan du få pengene tilbage, få produktet repareret, få varen repareret mv.

• Hvad med produktansvar - altså hvis andre ting går i stykker eller får personskade pga. produktet.

• Hvilket område skal du have eneforhandling i? Danmark, Skandinavien, Europa eller "kun" f.eks. Sjælland.

• Hvilke markedsføringstiltag kan og må du lave - og kan du få hjælp eller tilskud til det?

• Hvilken opsigelsesvarsel skal der være og hvilken betaling eller godtgørelse skal du evt. have? Du skal jo sikre dig imod, at firmaet opsiger eneforhandlingsaftalen efter du har opbygget markedet for produktet og investeret tid og kræfter i det.

• Lovvalg (dvs. dansk ret eller f.eks. spansk ret, hvis firmaet bor i Spanien).

Jeg vil anbefale dig at tale med en advokat, så du får en ordentlig aftale - du kan evt. spørge firmaet har én i forvejen, og læse den godt i gennem og evt. tale med en advokat om den. Eller du kan google "eneforhandlingsaftale" og læse nogle af de aftaler, der måtte komme frem.

Husk, en god aftale giver et godt grundlag for jer begge.

God fornøjelse

Karsten

•  

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 11:47
Hej Karsten

Tak for dit svar, -ja, det er nok rigtigt at man skal alliere sig med en advokat, hvis det bliver en stor og omfattende aftale, så der ikke bliver "glemt" noget. Er det dumt at indgå en "mundtlig" aftale først ? Jeg mener - jeg stoler ret meget på min leverandør, som har lovet mig at de ikke vil sælge til andre.. Jeg vil jo gerne afprøve markedet inden jeg sætter det helt store apparat igang, og aftager derfor ikke så meget endnu.. Jeg har det på en email, at jeg er den eneste, som de vil sælge til og det er det, jeg mener med "mundtlig", men jeg har ingen fin kontrakt vedr. dette. Vil en simpelt email være tilstrækkelig, hvis de nu ville forsøge at sælge til andre ?

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 20:56
Hej Majbritt, det er svært at få en advokat til at fortælle dig, at du ikke bør iklæde dig en god kontrakt, men selvfølgelig kan du da bare starte op på basis af hvad du har indtil du har et grundlag for at se, om der er noget marked for produkterne.

Du kunne nøjes med at skrive noget i retning af - og med dit sprog: Hermed bekræfter jeg at vi indtil videre har aftalt, at jeg er eneforhandler i DK vedr. xxx, og at I vil levere jeres produkter xxx til mig efterhånden som jeg bestiller varer hos jer. Jeg betaler således: ... (fx kontant ved levering eller forudbetaling etc. eller 50% 50% dvs. 50% ved bestilling og 50% ved modtagelse af faktura. Husk det er altid fornuftigt at have lidt penge at holde tilbage, hvis (når) der er mangler ved det du importerer til videresalg.

Når du konstaterer at der er et marked, så ringer du og så kan vi tage et møde/tlf møde (gratis) og snakke din sag igennem og lægge en plan.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 20:59
Jeg har lige set dit site, og tør ikke vise det til min hustru... jeg forstår det bliver et tlf. møde, da du er i padborg og jeg i københavn...:-)
Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 20:24
Dato: 6/13/2006 8:58:34 PM Forfatter: Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk Jeg har lige set dit site, og tør ikke vise det til min hustru... jeg forstår det bliver et tlf. møde, da du er i padborg og jeg i københavn...:-)

Du SKAL da endelig vise din kone min lille boutique  Og hun skal specielt glæde sig til at se de ting, som jeg har fået eneforhandling af.. Det er klasse, siger jeg dig  Nå, men det bliver først til efteråret, men hun kan melde sig til min Club Christobel, så skal hun nok få besked, når det er klar til salg...

Nå, det var jo et lille sidespring, men jeg kunne jo ikke lade være.... Hvis der skulle blive nogle problemer, så vil jeg meget gerne gøre brug af dit tilbud, om ikke andet, så for ikke at komme i klemme, hvis nu der skulle blive tale om en større aftale/distributør eller lign. Og jeg er indimellem i Kbh. så det kunne også lade sig gøre at mødes, hvis det kræves. Indtil videre har vi en email aftale og de virker meget reelle, så indtil videre tror jeg at det er ok.

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:48
Ja, du skal have udarbejdet en eneforhandleraftale, det er en god ide at få den udabrejdet rimeligt tidligt i forløbet, så du ikke senere sidder med håret i psotkassen efter at have brugt krudt på at markedsføre produkterne.

En advokat tager vel ca. 5-8.000 for en sådan.

Vil du ikke bruge advokat på det kan du måske finde en kontrakt på nettet, som du retter til selv, men så er det jo på egen risiko, men det kan da være bedre en slet ingen (måske).

Mvh

Thomas

(advokat)

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 16:57
Af og til står man i en situation, hvor man overvejer om man skal være lidt krakilsk og få det meget formelt eller man skal være mere afslappet. Som alle advokaterne er en skriftlig aftale da at foretrække. Kan du ikke inden længe, tage på forretningsbesøg hos dem og så presse på for en eneforhandlingsaftale. Så er det måske nemmere at få dem til at gå med, når de ved, hvem du er og at du er seriøs, selvom din omsætning ikke er i mia.klassen. Du kan også "spille med frækkere" overfor dem og sige, at du gerne ser at aftalen kommer på plads og hvis de tøver lidt, så afklar, hvad der forhindrer dem. Du kan jo også give noget i den anden ende med at at du (sammen med dem) står for flere salgsfremmende aktiviteter (mod at de også er med til at betale nogle af omkostningerne. Det kan jo kun være en fordel for alle parter.

Så kort sagt: Et besøg med et stort pres på eneforhandlingen.

Pøj pøj med forretningen!!!

Hilsen Jakob

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 22:01
Dato: 6/21/2006 4:57:11 PM Forfatter: JakobN
Af og til står man i en situation, hvor man overvejer om man skal være lidt krakilsk og få det meget formelt eller man skal være mere afslappet. Som alle advokaterne er en skriftlig aftale da at foretrække. Kan du ikke inden længe, tage på forretningsbesøg hos dem og så presse på for en eneforhandlingsaftale. Så er det måske nemmere at få dem til at gå med, når de ved, hvem du er og at du er seriøs, selvom din omsætning ikke er i mia.klassen. Du kan også ''spille med frækkere'' overfor dem og sige, at du gerne ser at aftalen kommer på plads og hvis de tøver lidt, så afklar, hvad der forhindrer dem. Du kan jo også give noget i den anden ende med at at du (sammen med dem) står for flere salgsfremmende aktiviteter (mod at de også er med til at betale nogle af omkostningerne. Det kan jo kun være en fordel for alle parter.

Så kort sagt: Et besøg med et stort pres på eneforhandlingen.

Pøj pøj med forretningen!!!

Hilsen Jakob

Tak for input Jacob. Jeg ville meget gerne tage på besøg, men de bor meeeget laaangt væk, så det bliver ikke sådan lige til et besøg, men det ville være absolut nr.1 at gøre det.. At sidde face to face og afklare og forhandle sig frem til en god aftale for begge parter. Jeg tror at mit træk bliver at jeg vil forsøge at finde en "standard" kontrakt via nettet og så gå til dem pr. telefon og mail.. Jeg tror at de er meget fair (virker sådan), så hvis jeg skal købe mere hos dem, bliver det kun med en kontrakt i hånden omkring eneforhandling.

Jeg poster lige, når jeg forhåbentlig er kommet sikkert i havn  Og løber jeg panden mod muren, ja, så har jeg da fået nogle gode kontakter i jer, og dem vil jeg helt sikkert bruge, hvis det skulle vise sig sværere end antaget.

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)