Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er god personalepleje

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 21. Oct 05
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
God ledelse handler i mine øjne om at stole på sine medarbejdere.


Viser man medarbejderne mistillid, så skaber man også mistillid - eller endnu værre magtesløshed. For medarbejderne er i den lette ende af magtbalancen. Det er næsten umuligt at genskabe et godt arbejdsklima, hvis folk først en gang har oplevet at chefen er illoyal.

Typisk er medarbejderne i virksomheden væsentligt dygtigere end lederne til deres specifikke arbejdsområde. Det ved alle, undtagen i mange tilfælde den halvringe chef. Så det er også en faktor man skal tage med. Indpiskerchefen får måske lavet mere på kort sigt, men vil også have en stor medarbejderudskiftning og medarbejdere, som kun er loyale på overfladen - og bruger arbejdstiden på at brokke sig til hinanden eller lave arbejdet med venstre hånd, når chefen kigger væk.


Mennesker vil værdsættes og have tid til det der er værdifuldt for dem (og arbejdet kan sagtens være værdifuldt). Jeg synes mange gange, jeg som kommunikationskonsulent er stødt på ovenud tilfredse mennesker, der er gået ned i løn fra deres sidste job, men til gengæld har fået mere selvbestemmelse og ansvar i det nye. Jeg har i den modsatte ende personligt haft ansættelser, hvor ledelsens frustrationer er sevet ned gennem hierarkiet og endt på bunden, hvor folk fik øretæver for nærmest bare at dukke op på arbejde.

For slet ikke at tale om mit første morgenmøde i et studiejob i en analysevirksomhed, hvor en eller anden småmilitant semi-ung jysk handelshøjskole-idiot kom og fortalte 14 kvikke, afbalancerede og indtil da ansvarsbevidste universitetsstuderende om hvordan "D - I - S - C - I - P - L - I - N" (skrevet med kridt på en tavle og udtalt med tydeligt tryk på hver stavelse) var utroligt vigtigt. Jeg kunne have stoppet tavlen op i bagdelen på den beskjortede ... grrr! Min loyalitet og arbejdsglæde var smadret fra day one i et job, som ellers kunne have været både effektivt og sjovt.

Nå, jeg kunne blive ved... nøgleordet er tillid!
Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/8/2006 4:29:21 PM Forfatter: Claus A.
Dato: 6/8/2006 2:55:38 PM Forfatter: Christobel

Personale pleje er for mig ikke et spørgsmål om enten bløde værdier eller ''hårde kontanter'' - det er begge dele og kombinationen afhænger meget af  på hvilket niveau du er, kultur og hvilket køn (hov, der var den igen)



Det var faktisk heller ikke det, der var min pointe, hvis det var mit indlæg du sigtede til, tværtimod. Men tingene hænger sammen, og loyaliteten er en sammenvejning af uendeligt mange små og store faktorer. Det jeg blot hævdede var, at du kan flytte de fleste medarbejdere til en anden arbejdsplads ved at tilbyde en tilpas økonomisk kompensation, for til gengæld at gå på kompromis med ellers faste principper omkring de bløde værdier - kassen taler.

Dermed ikke sagt, at der ikke er undtagelser (afhængigt af beløbsstørrelsen) - en som i forvejen tjener 80.000 om måneden kan ganske givet ikke flyttes for 8.000,- mere om måneden - alt andet lige, men det er mere sandsynligt, hvis det er en person, der i forvejen tjener 16.000,-

Ingenting her er sort og hvidt - ved en jobsamtale hører du ofte: ''Så meget kan jeg ikke give, men til gengæld har vi flekstid, betalt orlov m.m.'' Og så bliver jobbet jo ofte solgt alligevel.

Så jeg mener blot, at du ikke kan se isoleret på et element til at holde på dine folk - du er nødt til at kigge på hele pakken. Som Jan så rigtigt sagde: Du kan jo prøve at spørge dem

Mvh.
Claus


 

Var det ikke det, jeg sagde ??? Det var jo præcis det jeg mente -og nej jeg hentydede ikke til dit indlæg, men startede med at sige hej til Nikolaj og rose ham for at tage emnet op -og så sagde jeg netop at det handler om både det bløde og det hårde :) og at folk i forskellige positioner lægger vægten forskelligt.. Det var min pointe.

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for alle jeres tanker...

Ja os fra H A N D E L S H Ø J S K O L E N
lærer jo *lidt* om det, men meget teoretisk... derfor er det jo altid
rart at hører andres vurdering. Hvad amerikanske forskere har spundet
af tanker i deres overfortolkende hoveder, viser sig jo fra tid til
anden at være milevidt fra virkelighedens verden (Hvilket Jesper S jo
illustrerer rimelig godt...)



Faldt over dette på berlingske.dk som jeg tænkte var relevant for emnet:



10 gode grunde til at sige op



Hvis
du overvejer at kvitte jobbet, fordi din løn er for ussel, så er du
ikke alene. 57 procent har det ligesom dig, konkluderer undersøgelse
udført af salary.com.



Salary.com
har lavet en undersøgelse, der samler op på folks ti bedste grunde til
at sige deres nuværende job op. Vi bringer dig listen med hjem til
overvejelse i weekenden:














1. Dårlig løn (57,2 procent)

Dårlig er for de flestes vedkommende den mest tungtvejende årsag til at ville kvitte jobbet.

2. Begrænsede karrieremuligheder (37,3 procent)
Over
en trediedel af svarene på undersøgelsen viser, at ansatte, der ikke
kan se en udvikling i karrieren i nær fremtid har en tendens til at se
sig om efter grønnere enge.


3. Manglende påskønnelse (34,2 procent)
Får
vi ikke belønning for vores præstationer i form af penge, frynsegoder
eller bare et lille klap på skulderen, bliver vi utilfredse.


4. Ustimulerende arbejdsopgaver (20,1 procent)
At
have kedelige eller ensformige arbejdsopgaver får mange til at sige op.
Lidt overraskende konkluderer svarene, at utilfredsheden også bunder i
et ønske om flere arbejdsopgaver. Ingen orker at socialisere med
kollegaerne og surfe på internettet HELE dagen.


5. Ringe løngoder (16, 9 procent)
Hvis
vores pensionsordninger, personlige tillæg og forsikringsordninger er
dårligere end andre, vi hører om, kan det få os til at skifte job.


6. Ringe muligheder for faglig udvikling (15,3 procent)
Mange
forlader jobbet til fordel for efteruddannelse eller for at starte sit
eget. Eller for at finde et job, der giver større personlige
udfordringer.


7. Usikker jobsituation (11,8 procent)
Tidsbegrænsede kontrakter, dårlige tider og rygter om eventuelle nedskæringer skræmmer mange ud på jobmarkedet.


8. Helbredsproblemer 10,5 procent)
Bekymringer
over helbred og stres kan få folk til at overveje at skifte job til
noget mindre krævende - eller helt at stoppe med at arbejde.


9. Dårlig relation til ledelsen (10 procent)
Chefernes opførsel registreres og bedømmes - og hvis de er for dårlige, så er vi dem, der er smuttet.


10. Lang pendlingstid (9 procent)
Afstanden til jobbet kan også spille ind, især hvis det koster dig for mange penge

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 16. Mar 07
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Spændende tråd!

Er der nogen, som har erfaringer med personalegoder som personlig velvære? Altså tilbud til de ansatte om at få massage, eller lignende goder?

Stress, hovedpine og træthed kommer ofte af spændte muskler i arme, nakke og skuldre. Personer ved computeren sidder ofte og spænder, uden at vide det. Det giver muskelsammentrækninger, som kan resultere i hovedpine og sygemeldinger, hvis musklerne ikke vedligeholdes.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi havde en massageordning hele sidste år, hvor firmaet betalte både for massøren og for den medgåede tid. Den har vi nu kvittet og delvist erstattet med en Falck sundhedsordning, som vi IKKE er tilfredse med, selvom det lyder som en fantastisk tilbud, når de sælger skidtet.

Massageordningen var en relativt stor succes, men så havde vi en periode, hvor det blev meget dyrt i forhold til udbyttet, fordi der var mange medarbejdere væk/ude af huset på den dag, det var aftalt. Det var hver 2. fredag. Men også fordi der medgik for meget tid - det endte mere eller mindre med at det meste af fredagen gik med at aftale, hvem der skulle til hvornår, og drikke rigeligt vand bagefter. Nogle var meget trætte efter behandlingen... Mødelokalet var inddraget til klinik, så vi havde også problemer med ikke at kunne lave aftaler med kunder. Og det hele var meget hyggeligt, men det kan jeg jo altså ikke betale husleje med.    

Jeg vil egentlig godt betale for massagen, men vi skal finde en ordning, hvor det ikke er hver 10. arbejdsdag, der smuldrer helt. Måske noget mere fleksibelt a la klippekort, hvor folk så kan gå til massage, når det passer dem, så det ikke skal være med brix i mødelokalet. 

Tilmeldt 14. Mar 07
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :
For mig som ansat  har det overordentlig stor betydning for min arbejdsglæde og drive, at jeg har frie hænder til at udfolde min person. Dvs, at jeg ikke er underlagt direktiver, rammer og regler i min jobfunktion.



Som salgskonsulent er det vigtigt for mig at få lov til at være mig og udnytte mine resoursser på bedst mulige måde, uden at være underlagt for mange regelsæt omkring hvordan vi gør.



Udover det, betyder en afslappet omgangstone, humor og gode relationer også en hel del. At  der er en naturlig og empatisk interesse fra arbejdsgiverens side overfor mig som medarbejder.



Ovenstående er en væsentlig årsag til, at jeg er absolut en glad og tilfreds medarbejder.

 

Venligst Helle



Som er overordentlig tilfreds med min arbejdsgiver








 





 





Tilmeldt 16. Mar 07
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Anette,

Hvad var det, hos Falck Healthcare, som ikke var tilfredsstillende? (bare sådan af nysgerrighed )

Hvad kunne I godt lide ved massageordningen? Var alle irritationsmomenterne for store i forhold til det gode i massageordningen? Hvorfor også lave en ordning, hvor det er fast hver anden uge? Netop klippekortordningen er mere interessant, da den giver den fleksibilitet, som både medarbejderen og virksomheden har behov for. Netop det med massagestolen, der fylder for meget kan være et problem på de mindre kontorer. En løsning på dette problem kan være at bruge ergoterapeutstolen Swopper, der er dansk fremstillet.

EDIT: Nej, jeg får ikke provision på at anbefale denne stol...

Tilmeldt 30. Mar 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu kan jeg godt se indlægget oprindeligt er 1 år gammelt - men rart tråden stadig lever.

 

Som mange allerede skriver er der mange faktorer i personale-pleje, og jeg har et par jeg vil tilføje:

 

Belønne ekstra god indsats - det behøver ikke koste penge - kan være iform af en mail eller et telefonopkald med "godt gået - sejt at i solgte for 100.000 i butikken igår". Så ved medarbejderen der er LAGT MÆRKE til det.

 

Acceptere at folk har et liv UDEN for arbejdspladsen, og ikke nødvendigvis ønsker at være udkørte når de kommer hjem. De vil måske gerne arbejde lidt langsommere, men arbejde 5-10 år længere for dig i sidste ende (personen på kontoret stabler SJÆLDENT vaskemaskinerne på lageret - og har heller ikke købt en truck til det).

 

Personalepleje er også at KENDE sine ansatte - er det egentlig mellemlederen der får tingene til at ske??

 

Lønudvikling skal der også til - kender til folk der er uddannet eet sted, og har været der i 7 år og stadig får under 18.000 før skat om måneden - der skal lige komme een anden arbejdsgiver og høre om det og vupti er vedkommende væk

 

Bare et par kvæk fra mig - håber det lyder fornuftigt :)

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)