God ledelse handler i mine øjne om at stole på sine medarbejdere. Viser man medarbejderne mistillid, så skaber man også mistillid - eller endnu værre magtesløshed. For medarbejderne er i den lette ende af magtbalancen. Det er næsten umuligt at genskabe et godt arbejdsklima, hvis folk først en gang har oplevet at chefen er illoyal. Typisk er medarbejderne i virksomheden væsentligt dygtigere end lederne til deres specifikke arbejdsområde. Det ved alle, undtagen i mange tilfælde den halvringe chef. Så det er også en faktor man skal tage med. Indpiskerchefen får måske lavet mere på kort sigt, men vil også have en stor medarbejderudskiftning og medarbejdere, som kun er loyale på overfladen - og bruger arbejdstiden på at brokke sig til hinanden eller lave arbejdet med venstre hånd, når chefen kigger væk. Mennesker vil værdsættes og have tid til det der er værdifuldt for dem (og arbejdet kan sagtens være værdifuldt). Jeg synes mange gange, jeg som kommunikationskonsulent er stødt på ovenud tilfredse mennesker, der er gået ned i løn fra deres sidste job, men til gengæld har fået mere selvbestemmelse og ansvar i det nye. Jeg har i den modsatte ende personligt haft ansættelser, hvor ledelsens frustrationer er sevet ned gennem hierarkiet og endt på bunden, hvor folk fik øretæver for nærmest bare at dukke op på arbejde. For slet ikke at tale om mit første morgenmøde i et studiejob i en analysevirksomhed, hvor en eller anden småmilitant semi-ung jysk handelshøjskole-idiot kom og fortalte 14 kvikke, afbalancerede og indtil da ansvarsbevidste universitetsstuderende om hvordan "D - I - S - C - I - P - L - I - N" (skrevet med kridt på en tavle og udtalt med tydeligt tryk på hver stavelse) var utroligt vigtigt. Jeg kunne have stoppet tavlen op i bagdelen på den beskjortede ... grrr! Min loyalitet og arbejdsglæde var smadret fra day one i et job, som ellers kunne have været både effektivt og sjovt. Nå, jeg kunne blive ved... nøgleordet er tillid! |
Dato: 6/8/2006 4:29:21 PM Forfatter: Claus A.Dato: 6/8/2006 2:55:38 PM Forfatter: ChristobelPersonale pleje er for mig ikke et spørgsmål om enten bløde værdier eller ''hårde kontanter'' - det er begge dele og kombinationen afhænger meget af  på hvilket niveau du er, kultur og hvilket køn (hov, der var den igen)Det var faktisk heller ikke det, der var min pointe, hvis det var mit indlæg du sigtede til, tværtimod. Men tingene hænger sammen, og loyaliteten er en sammenvejning af uendeligt mange små og store faktorer. Det jeg blot hævdede var, at du kan flytte de fleste medarbejdere til en anden arbejdsplads ved at tilbyde en tilpas økonomisk kompensation, for til gengæld at gå på kompromis med ellers faste principper omkring de bløde værdier - kassen taler.Dermed ikke sagt, at der ikke er undtagelser (afhængigt af beløbsstørrelsen) - en som i forvejen tjener 80.000 om måneden kan ganske givet ikke flyttes for 8.000,- mere om måneden - alt andet lige, men det er mere sandsynligt, hvis det er en person, der i forvejen tjener 16.000,-Ingenting her er sort og hvidt - ved en jobsamtale hører du ofte: ''Så meget kan jeg ikke give, men til gengæld har vi flekstid, betalt orlov m.m.'' Og så bliver jobbet jo ofte solgt alligevel.Så jeg mener blot, at du ikke kan se isoleret på et element til at holde på dine folk - du er nødt til at kigge på hele pakken. Som Jan så rigtigt sagde: Du kan jo prøve at spørge demMvh.
ClausVar det ikke det, jeg sagde ??? Det var jo præcis det jeg mente -og nej jeg hentydede ikke til dit indlæg, men startede med at sige hej til Nikolaj og rose ham for at tage emnet op -og så sagde jeg netop at det handler om både det bløde og det hårde :) og at folk i forskellige positioner lægger vægten forskelligt.. Det var min pointe.