Tak for henvisninger til de 3 sider med gratis fonte. Der er mange kreative sager imellem, men også meget bras.
Problemet med amatør-fonte er, at spatieringen sjældent er foretaget ordentligt. Spatieringen er afstanden mellem de enkelte bogstaver. Den skal designeren justere manuelt. En font består typisk af ca. 100 forskellige tegn, og så skal designeren justere 10.000 afstande. Det har jeg selv været igennem med en font, jeg har tegnet. Det tog ca. 14 dage fuld arbejdstid.
På de professionelle fonte som man betaler for, er det arbejde gjort færdigt og med sikkert boldøje. Det er det sjældent på de gratis amatør-fonte. Det betyder, at det færdige skriftbillede ser herrens ud – som om bogstaverne er kastet tilfældigt ned på papiret.
Har man et layout-program som f.eks. Quark Xpress, kan man selv reparere på spatieringen, men det er også et stort arbejde. Og det kræver et sikkert blik for den rette spatiering.
Jeg vil derfor advare mod at bruge amatør-fonte på nyhedsbreve og tryksager, som gerne skulle give indtryk af et professionelt firma. Resultatet er ofte en katastrofe.
mvh. Bo Jensen
butik Go’aften