Hej alle sammen Først og fremmest Godt nytår til jer alle! Jeg er en dreng på 14 år, og jeg vil gerne tjene nogle få penge til mine studieture til både london og andalusien. Jeg har et fritidsjob, men jeg tjener ikke nok. Jeg har kigget lidt her og der, og da jeg er god til at tegne, og billedredigering på Pc'en, vil jeg gerne starte mit eget "køb et logo" onlinefirma, som jeg kunne lave Logo's til nye firmaer. Men men men... Alle de regler er meget svære at forstå, altså jeg har fundet ud af jeg ikke kommer til at have en omsætning på over 50.000 kr., ergo jeg skal ikke momsregisteres. Men hvad så, altså, sælger jeg så momsfrit? Og så det skat, Alstå jeg har jo et frikort, så jeg kan tjene op til over 30.000 kr uden at betale skat, men hvordan betalet jeg AM-bidraget? Mit tredje spørgsmål er at hvis jeg ikke skal momsregistreres, skal jeg så registeres overhovedet? Er der andre ting jeg skal vide? |
Så længe du holder dig under 50 000 i omsætning pr. år, behøver du ikke at registrere dig, hvorfor du heller ikke skal bekymre dig om moms og virksomhedsindberetning. Du skal dog angive din indtægt til skattevæsnet, så de ved hvor meget du tjener. Eftersom du er selvstændig, og ikke har en arbejdsgiver til at klare det for dig, skal du selv sørge for at indbetale diverse skatter og afgifter.
Derudover er der lidt ting og sager vedr. kontrakter, faktura osv. som du skal være opmærksom på. Du kan dog finde masser af hjælp ved at pløje tråde igennem herinde, eller tjekke gode "kom i gang" sites.