Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ulovlig kunderabat?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 18. Apr 06
Indlæg ialt: 187
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Søde dejlige Aminoer

Et eller andet sted på Amino har jeg læst, om at det ikke er lovligt at en kunde f.eks. skal give 100kr for en varer, for derefter at få 50kr retur i form af et gavekort til brug i mit galleri...

Er det rigtigt?

Er der nogle friske & hjælpsomme Aminoer der kan hjælpe mig?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:50
Jeg tror det du tænker på er det der kaldes "købsbetinget tilgift". Det du ikke må er, at reklamere med at noget er gratis, eller at man gratis kan få et et eller andet (en tilgift), hvis man i virkeligheden skal købe for at få den (købsbetinget). Jeg mener ikke der er noget galt i at give rabatter, hvis det fremgår og markedsføres som sådan.
Tilmeldt 18. Apr 06
Skrevet kl. 14:52
Hej Mikkel

Tak for svar.

Jeg kan så arbejde videre med min ide. Dejligt!

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 15:44
Med fare for at være lyseslukker, er jeg bange for, at den ordning, du beskriver, er svær at definere som en rabat. Kunden får jo ikke pengene i hånden, men et gavekort der kun kan benyttes til en snæver mængde af varer (dem, du har i din butik).

Jeg vil derfor tro, at der er tale om ulovlig tilgift jf. markedsføringsloven. Det er nok tilrådeligt at tage fat i en advokat med speciale på området før du sætter det i søen. En gratis mulighed kunne være at prøve lykken og ringe til forbrugerstyrelsen og spørge - det er ikke sikkert, at de vil hjælpe dig, men det skader ikke at prøve.
Tilmeldt 18. Apr 06
Skrevet kl. 16:19
Kære lysseslukker

Jeg må se om jeg ikke kan få tændt lyset igen.

Hvad kan jeg gøre for at belønde trofaste kunder?

Fra Hinnerup
Tilmeldt 26. Oct 05
Indlæg ialt: 707
Skrevet kl. 17:20
Taget fra www.forbrug.dk

Et stort modefirma med tøjforretninger fordelt landet over reklamerede i december 2000 med følgende tilbud: »Køb for 500 kr. ­ få et gavekort på 100 kr. Køber du for samlet 500 kr. på én gang, kvitterer vi med et gavekort på 100 kr., som du så kan bruge næste gang du kommer. Eller forære væk i julegave. Køber du for 1.000 kr., får du to gavekort og sådan bliver det ved ­ til og med lørdag den 9. december. En god julehandel, ikke?«

Forbrugerombudsmanden modtog en række henvendelser vedrørende kampagnen, idet forbrugere, der ønskede at udnytte returretten eller af anden grund ophæve købet, blev mødt med et krav om tilbagelevering af gavekortet. Denne begrænsning var endvidere bekendtgjort ved skiltning i forretningerne. Forbrugerombudsmanden rettede henvendelse til virksomheden og bad denne oplyse, om gavekortet kunne indløses til kontanter straks ved udlevering af dette. Hvis dette ikke var tilfældet, var det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at tilbuddet indebar en overtrædelse af markedsføringslovens § 6, stk. 1, om tilgift. Forbrugerombudsmanden bemærkede endvidere, at således som tilbuddet var formuleret, måtte forbrugerne få det indtryk, at der ikke var tale om nogen kontantrabat, men derimod om en gave, som forbrugerne under alle omstændigheder kunne beholde. Hvis det var korrekt, at der blev stillet krav om returnering af gavekortet ved udnyttelse af en eventuel returret ­ fx af en eventuel gavemodtager ­ eller ved ophævelse af handlen af anden grund, var det Forbrugerombudsmandens umiddelbare opfattelse, at annoncen var vildledende og urimelig mangelfuld og dermed i strid med markedsføringslovens § 2, stk. 1. Den erhvervsdrivende svarede Forbrugerombudsmanden, at gavekortet kunne indløses til kontanter. Det var endvidere den erhvervsdrivendes oprindelige intention ikke at kræve gavekortet tilbage ved returnering af varer.

Imidlertid havde kampagnen givet anledning til nogen spekulation, idet enkelte kunder misbrugte tilbuddet i forsøg på at bruge gavekortordningen som en »pengemaskine«. Det var på den baggrund, at den erhvervsdrivende havde indført den mere restriktive returregel. Den erhvervsdrivende tilkendegav herefter over for Forbrugerombudsmanden, at man herefter ikke ville kræve gavekortet returneret eller foretage fradrag for det udleverede gavekort ved returnering af varer. Endvidere bemærkede den erhvervsdrivende, at man i fremtidige kampagner ville være mere omhyggelig med at formulere tilbudene. (2000-212/5-31)

Tilmeldt 18. Apr 06
Skrevet kl. 17:32
Tak for den!
Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 17:46
Lav en forbrugsforening hvor folk kan tilmelde sig ved at tilmelde dig dit nyhedsbrev. Alle dem giver du så 5% rabat ved at klikke på et bestemt link i en mail du sender til dem eller benytter en rabat kode... Gør vi selv med www.jonsen.dk/jonsen

Hvor vores nyhedsbrev modtagere får et link - i maj var det www.jonsen.dk/maj5 og hvis folk trykkede på det få de automatisk rabat. Ulemper kan så være det måske er svært at styre hvis folk sender det vidre eller poster i forum, men vi dette som en mulighed for lidt viral markedsføring.

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Tilmeldt 18. Apr 06
Skrevet kl. 17:51
Jeg er vist nød til at formulere mig lidt bedre.

Min plan var at virksomheder tegner et abonnement på at få hængt malerier på i deres virksomhed og derved betaler X antal kr. Når året er omme, får de så mulighed for at "købe" et maleri for halvdelen af de penge de giver til kunstabonnementet.

Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 18:04
Kunne ikke forstille der var noget problem at man ved køb hos dig optjente "gallari-kroner" som man så kan købe kunst for når det passer én.

Kig blandt andet på http://www.bikebuster.dk/ de har samme princip

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)