Hejsa! 1) Tag en snak med fagforeningen, som dine medarbejders overenskomst hører ind under. Mvh Christian |
Har du lanceret det for medarbejderne? Og hvordan tog de det? :)
Mvh Christian
Hejsa! 1) Tag en snak med fagforeningen, som dine medarbejders overenskomst hører ind under. Mvh Christian |
Planday - Nem og mobil vagtplanlægning
Har du lanceret det for medarbejderne? Og hvordan tog de det? :) Mvh Christian |
Planday - Nem og mobil vagtplanlægning
Jeg har en god ven der er blevet opsagt grundet faldende ordre tilgang og udskydelse af eksisterende. Han ville meget gerne have blevet i virksomheden, hvis det kunne have hjulpet at gå ned i løn. Det var desværre ikke en mulighed. En af årsagerne til at han ikke er sur og bitter på virksomheden er at det hele vejen gennem forløbet er foregået sobert og med respekt for ham som person. Ledelsen har gjort meget ud af løbende at orientere om situationen og satte også tidligt ind med dette, selvom det kun var små faresignaler der dukkede op. Han blev fyret først i tredje runde, men pga. måden det blev gjort på havde han overskud og energi til at søge nye jobs. Han er ikke slået ud af det. Jeg synes meget godt at historien fortæller hvor vigtigt det er at være åben overfor medarbejderne. Hvis han omvendt bare var fyret uden forudgående god information og åbenhed om problemerne, så havde han med stor sandsynlighed haft en dårlig smag i munden, når virksomheden senere blev omtalt, og jeg tror ikke at han så ville anbefale andre at søge job der. Jeg tror at med den rette information og serveret på den rigtige måde, så kan en lønnedgang godt være et bedre valg end en decideret fyring af én til flere medarbejdere. Men det afhænger selvfølgelig af mange parametre bla. også hvordan ledelsen selv fører sig frem i en krisetid. Et dårligt signal at sende er netop at f.eks. ledelsen ikke selv går ned i løn. Man skal også huske på at medarbejderne også har en mulighed. I stedet for at gå ned i løn kan de jo vælge at søge andet sted hen...
|
Hej Jeg synes at du har modtaget en masse gode bud på måder at det kan gøres på. Det første er at du skal have fagforeningen i tale og grønt lys fra dem, måske vil de endda foreslå at en repræsentant fra dem var tilstede under dit personalemøde. Du får tjek på dine regnskaber, har budget klar for 2009 og den faldende avance skal være tydelig at se på jeres projekter Du lægger disse ting frem som udgangspunkt for mødet og fortæller derefter hvordan du som chef har skåret i udgifterne og din egen løn for 2009, så de kan se at du personligt selv har taget del af ansvaret. Derefter gør du rede for hvor meget mere at der skal spares og at alternativet enten er en fyring og mere pres på de tilbageværende, eller at alle solidarisk går ned i løn i perioden med nedgang. Er der mulighed for det i budgettet, så kan du love lidt bonus ved projekter der bliver afleveret i god stand, indenfor tidsrammen. På den måde mener jeg, at du har lavet en sober præsentation og uanset om dine ansatte bliver sure eller ej, så vil de på den lange bane respektere dig, specielt hvis du selv har hår på brystet og går foran i sparerunden. God vind Anne
|
Enig med Anne. Samtidig mener jeg dog også at der bør være en gulerod for medarbejderne når/hvis det bliver bedre tider igen. Det kan være en bonusordning, en optionsordning o.l. Dvs. en mulighed for at de kan gevinde den lønnedgang som de evt. accepterer hvis firmaet, med deres hjælp, kommer op at køre på fuld skrue igen. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann