Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan vurdere man værdien af et firma/website?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg har i et par år drevet en mindre IT virksomhed med to venner, men står nu overfor at ville prøve noget nyt. Derfor skal mine to venner til at købe mig ud af vores fælles virksomhed, og i den forbindelse er vi blevet lidt i tvivl om hvordan man mest rimeligt vurderer firmaets værdi.

Vores firma beskæftiger sig primært med div. hjemmesider der laver overskud på reklamer m.m. og tænker derfor at vi primært skal ind og værdisætte disse hjemmesider. Vi er bare lidt i tvivl om hvilke ting man regner med... Hvor meget er en høj google pagerank på de ønskede søgeord f.eks. værd? - Hvor meget er et fast antal besøgende værd? osv.

Herunder et eksempel:

Forestil jeg at vi driver en mindre hjemmeside der har Google pagerank 5, og hitter nr. 1 på det mest ønskede søgeord, og godt på de 5-10 næst mest ønskede søgeord. - Siden har måske 500 unikke besøgende om dagen.

Hvordan ville i prissætte en sådan side i de følgende tre eksempler:

1) Siden laver som sådan ikke nogle penge endnu da de muligheder der erfor at tjene penge ikke er udnyttet.. den har dog i kraft af ovenstående data et vist potentiale.

2) Siden laver et overskud på 40.000,- om måneden men kræver ca. en dags arbejde om ugen for at vedligeholde dette.

3) Siden laver et overskud på ca. 40.000,- uden at det kræver noget arbejde - med mulighed for en endnu højere indtjening hvis man kastede noget tid efter det.

- Jeg er klar over at der sikkert er en masse andre faktorer der spiller ind også - men er bare ude efter et generelt bud, samt info om hvordan man normalt gør sådan noget :)

Fra Harboøre
Tilmeldt 10. Oct 07
Indlæg ialt: 941
Skrevet kl. 19:25

Hej, jeg kunne godt tænke mig nogle links :)?`så er det lidt lettere at vudere udfra.

Billig Tanktop helt ned til 66 kr. pr stk! med gratis fragt! det billigt!

Tilmeldt 19. Dec 08
Skrevet kl. 19:28

Af hensyn til de andre to i firmaet vil jeg helst ikke fortælle hvilke sider det drejer sig om... Kan jo ikke sidde her og lægge alle tal på bordet for en virksomhed jeg er på vej ud af :)

- Er det ikke muligt at sige noget generelt på baggrund af det eksempel jeg har opstillet?

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 19:51

Generelt er svaret, det er så meget værd som køberen vil give. Altså reelt har hjemmesiden jo ikke større værdi end det har kostet at udvikle den. Den er altså ikke mere værd end den er værd for køberen..

En hovedregel plejer at være at hjemmesiden kan sælges til værdien af et års overskud.

Fra Harboøre
Tilmeldt 10. Oct 07
Indlæg ialt: 941
Skrevet kl. 19:52

Er der ikke noget med at man siger overskud x 12? for et år?.

Det tror jeg altså der er.

Billig Tanktop helt ned til 66 kr. pr stk! med gratis fragt! det billigt!

Tilmeldt 19. Dec 08
Skrevet kl. 19:53

Tak for svar gweb. Et års overskud er også hvad jeg har hørt andre steder, men spiller det ikke en rolle hvor meget arbejde der skal lægges for at opnå dette overskud.. Tænker at det vel er væsentligt om en hjemmeside genererer overskudet helt af sig selv, eller kræver en mand til at arbejde fuld tid på den?

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 19:57

Jo, det skal vel også med i overvejelserne. Det er klart man hellere vil give 1 års ovrskud for noget der passer sig selv end for noget der kræver hårdt arbejde. Men du skal jo ikke kun overveje hvad siden er værd for køberen, du skal også overveje hvad siden er værd for dig selv. Er du overhovedet interesseret i at sælge for "kun" et års overskud? Ville du være tilfreds med prisen for en måneds overskud? osv.

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 20:14

Ad 1) Det er stort set pløkumuligt at estimere indtjeningspotentialet ud fra statistikkerne på en side, hvis man ikke har gjort sig nogle erfaringer med den konkrete side. Prøv at søge lidt på det herinde, hvis du vil have noget input, men vær opmærksom på, at konklusionen på stort set alle den slags debatter, at det er næsten umuligt at spå om. I hvert fald skal vi have nogle meget konkrete data på bordet, før der kan siges noget intelligent om det - og selv da, vil der være et meget stort element af rent gætværk.

Ad 2 & 3) Det afhænger meget af, hvor stabil indtægten formodes at være. Hvor stor er konkurrencen på området, hvordan kommer pengene ind, hvor fræk har søgemaskineoptimeringen været etc. Som det allerede er nævnt, opereres der på visse internationale fora med en tommelfingerregel som siges et års indtjening. Men har siden eksisteret meget længe, har sine indtægter fra faste abonnenter og generelt stabile besøgstal vil den være mere værd end den unge side, som med aggressiv seo-indsats er braget til tops på Google og får alle sine indtægter fra Adsense.

Mht. arbejdsindsatsen, så skal den naturligvis også prissættes på en eller anden måde. Man kan f.eks. tage udgangspunkt i den timeløn, som du/I forventes at kunne få ved lønmodtagerarbejde et andet sted.

Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 23:52

En gammel tommelfingerregel siger, at virksomheden skal have tjent sig selv hjem på 3-5 år...

Altså et alm. driftårs overskud ( efter alle udgifter og lønninger er fratrukket og ingen interessetimer ) gange 3-5 - så har du som oftest handelsprisen.

Som verdensøkonomien hænger sammen lige nu, skal du dog ikke forvente meget over kalkyle 3.

Det der kan trække op er selve komceptet. Herunder en SWAT-analyse af virksomheden.

Det der kan trække ned er selv samme SWAT-analyse samt manglen på "historie"... Hvis virksomhedens koncept ( holbarhed ) ikke kan dokumenteres via et regnskab, kan konceptet være svært at værdisætte.

Personligt ville jeg ikke give en klink for et koncept, der ikke kunne dokumenteres i form af regnskaber - men selvfølgelig har du selv set, hvad jeres komcept kan give af afkast...

Slutteligt er det jo helt rigtigt, hvad der tidligere er skrevet - en virksomhed er det værd at man kan få for den... Sover du dårligt efter handlen, fik du ikke det du ønskede.

Men husk på, at hvis det er venner at handlen skal ske imellem, kan det hurtigt blive kompliceret og så kan alle vores velmenende råd ikke bruges til særligt meget...

God jul..

Selvstændig med Aps - Internet-købmand og krejler af 1. grad... Yes

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:41

Altså når du sælger en virksomhed så har potentialet fremadrettet ik den store værdi for dig med mindre det er 100% sikkert at denne værdi kan skabes uden risiko. Du sælger et produkt/firma og derfor skal du kigge på de faktiske forhold som der er her og nu. Hvis du mener at potentialet mm har en værdi hvis køber smider xxx antal kr efter det, vil køber bare bruge et argument der siger at der er risiko for tab og der derfor skal være et nedslag.

Som tommelfinger regel hedder det 8-12 gange overskuddet sidste år. Sådan regnes der for de fleste virksomheder der sælges dog alt efter marked, markedsforhold mm. Så det er nok den vej du skal kigge fremfor snik snak om potentiale i fremtiden for så burde du evt selv blive og udnytte det hvis det er så godt. 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)