Hejsa. Jeg har i et par år drevet en mindre IT virksomhed med to venner, men står nu overfor at ville prøve noget nyt. Derfor skal mine to venner til at købe mig ud af vores fælles virksomhed, og i den forbindelse er vi blevet lidt i tvivl om hvordan man mest rimeligt vurderer firmaets værdi.
Vores firma beskæftiger sig primært med div. hjemmesider der laver overskud på reklamer m.m. og tænker derfor at vi primært skal ind og værdisætte disse hjemmesider. Vi er bare lidt i tvivl om hvilke ting man regner med... Hvor meget er en høj google pagerank på de ønskede søgeord f.eks. værd? - Hvor meget er et fast antal besøgende værd? osv.
Herunder et eksempel:
Forestil jeg at vi driver en mindre hjemmeside der har Google pagerank 5, og hitter nr. 1 på det mest ønskede søgeord, og godt på de 5-10 næst mest ønskede søgeord. - Siden har måske 500 unikke besøgende om dagen. Hvordan ville i prissætte en sådan side i de følgende tre eksempler:
1) Siden laver som sådan ikke nogle penge endnu da de muligheder der erfor at tjene penge ikke er udnyttet.. den har dog i kraft af ovenstående data et vist potentiale.
2) Siden laver et overskud på 40.000,- om måneden men kræver ca. en dags arbejde om ugen for at vedligeholde dette.
3) Siden laver et overskud på ca. 40.000,- uden at det kræver noget arbejde - med mulighed for en endnu højere indtjening hvis man kastede noget tid efter det.
- Jeg er klar over at der sikkert er en masse andre faktorer der spiller ind også - men er bare ude efter et generelt bud, samt info om hvordan man normalt gør sådan noget :) |
Hej, jeg kunne godt tænke mig nogle links :)?`så er det lidt lettere at vudere udfra.