Jeg har startet en virksomhed og er blevet momsregistreret i starten af året. Virksomheden er en lille it-konsulent virksomhed som jeg driver ved siden af mit normale arbejde. Jeg sidder nu og skal prøve at finde ud af hvad jeg skal oplyse til skat - og hvilke krav der er til det? Jeg har haft en omsætning under 50.000 - og en del af den omsætning jeg har haft har jeg brugt til drift af virksomheden, dvs. købt diverse udstyr etc som er nødvendigt når man starter.
Jeg kan læse på skats hjemmeside at man kun skal betale moms når man har en omæstning på mere end 50.000. Nu har jeg jo sendt faktura'er afsted med moms, og tidligere i år også indbetalt moms til skat. Så hvad så nu - skal det laves om? Nu hvor omsætningen alligevel ikke oversteg 50.000?
Og hvad med hensyn til årsregnskab - hvordan gør jeg det? Jeg har economics og har bogført alle indtægter og udgifter og gemt bilag etc - men jeg synes ikke jeg kan se nogen knap som hedder - "lav årsregnskab".
Og endeligt; er det overhovedet et krav at jeg skal lave et årsregnskab og indsende det til E&S?
Jeg kan læse på skats hjemmeside at man kun skal betale moms når man har en omæstning på mere end 50.000. Nu har jeg jo sendt faktura'er afsted med moms, og tidligere i år også indbetalt moms til skat. Så hvad så nu - skal det laves om? Nu hvor omsætningen alligevel ikke oversteg 50.000?
Det er ikke et krav, at man bliver momsregistreret, hvis omsætningen er under 50.000 DKK per år. Men man kan lade sig momsregistrere frivilligt, som du har gjort - og så fanger bordet. Der er således intet du skal lave om. Du skal udskrive faktura med moms og kan fratrække momsen på din virksomheds indkøb.
Du skal stadigvæk lave et årsregnskab. Det skal (hvis du har en enkeltmandsvirksomhed) IKKE indsendes til E&S, men skal derimod indsendes sammen med din selvangivelse til SKAT.
Du skal stadigvæk lave et årsregnskab. Det skal (hvis du har en enkeltmandsvirksomhed) IKKE indsendes til E&S, men skal derimod indsendes sammen med din selvangivelse til SKAT.
Det nemmeste er at indtaste de relevante tal (og det er ikke ret mange med så lille en omsætning) elektronisk på tast-selv.
Nej Henrik....årsregnskab skal ikke indsendes til SKAT i første omgang.
Det er side 4 på den udvidede SA der skal udfyldes.
Årsregnskabet skal kun afleveres til SKAT på anfordring!
Så blev jeg klogere - tingene har så ændret sig siden jeg forlod DK. Hvad så med momsen? Det var en af de noter SKAT tidligere gerne ville have afstemt via regnskabsnoterne?
Enig i det der allerede er sagt men det er måske slet ikke så tosset at du har momsregistreret dig. Som IT konsulent må man næsten formode at du fakturerer dine ydelser til firmaer m.v. der er momsregistreret og for dem er det uden betydning om du opkræver moms eller ej. Dvs. det er neutralt. De er ligeglade med om du fakturerer 10.000 eller 12.500 kr. hvor de 2.500 kr. er moms. Til gengæld giver momsregistreringen dig adgang til momsfradrag på dine udgifter.