Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan starter man op som selvstændig vognmand? Trin for trin.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Ulstrup
Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 32
Fra  BBQ4EVER Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har planer om, at blive selvstændig vognmand, med blot én enkelt kassevogn.

Jeg har allerede sendt ansøgningen om momsregistrering. Men hvad så?

  • Skal jeg tage kontakt til en større vognmand, og køre under ham? F.eks. Budstikken, 3x34 o.lign.
  • Er ens indtægt noget som vognmanden fastsætter, eller skal man selv komme med et oplæg på hvad man kræver?
  • Hvis man kører efter taxameter, hvad ligger indtjeningen på, procentvis af det meteret viser?
  • Beskattes man efter alm. hovedkort som hvis man er lønmodtager, eller skal der betales firmaskat på en eller anden facon?
  • Find gerne selv på flere spørgsmål, som jeg kan have glæde af Big Smile

/Husum

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

der er flere der har spurgt om dette henad vejen se lidt på dette lnk http://www.amino.dk/forums/p/40989/251474.aspx#251474

hvis du kører under 3*34 - tranzen ellers andet vil jeg tro du skal betale dem, men de søger så for at der er noget at kører med. hvis du er helt alene skal du selv finde kunderne, så bestemmer du også hvad du vil tage i betaling, men hvis du ikke er billigere end de andre, for du jo ikke noget at kører med,

du bliver B skattet, altså hvor du selv betaler skatten hver måned

find en revisor

snak med andre vognmænd, de er såmændt flinke nok

Fra Ulstrup
Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 32
Fra  BBQ4EVER Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for input Big Smile

Fra Hvidovre
Tilmeldt 10. Feb 08
Indlæg ialt: 96
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej ..

Jeg synes det virker som om du tager det lidt i omvendt rækkefølge, men lad nu det ligge..

Jeg har selv kørt som selvstændig vognmand og synes noget af det første du skal undersøge er en gods og vare forsikring ville koste for dig, sådan noget kan hurtig ligge på omkring 70.000 kr om året hvis du er nybegynder. Jeg mener budstikken tager omkring 60 procent af din indtjening, derudover skal du betale for reklame på bilen, radio udstyr, gps osv.

Hos små vognmænd vil du typisk betale en plads leje som kan variere fra 5000 kr pr. mdr og op efter. Lav et regnskab for hvad du har af udgifter på bil, forsikring, brændstof, vægtafgift, rep. af bil, revisor, feriepenge, bro bizz og hvad der nu ellers måtte være.. Så kan du jo tage kontakt til div. vognmænd og se hvad chauførrene ligger på i indtjening. Hver opmærksom på at vognmændene tit "pynter" på hvad indtjeningerne ligger på..

Håber du blev lidt klogere, ellers spørger du bare og så skal jeg forsøge og hjælpe så godt jeg kan!

 

Ronni

Fra Hvidovre
Tilmeldt 10. Feb 08
Indlæg ialt: 96
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Husum..

Jeg har selv kørt som selvstændig vognmand og synes ud fra min erfaring, at du skal starte med og undersøge forsikrings forholdne, da det tit er det der stopper folk. En vare og gods forsikring kan hurtigt løbe op i 70.000 kr om året hvis man er nybegynder!

Som taxachauffør får man somregel halvdelen af indtjeningen og har ingen andre udgifter som sådan.. Herfra skal du så betale skat osv. Jeg mener at budstikken tager 60 procent af indtjeningen og dertil skal du ligge udgifter til følgende.: Bil, brændstop, forsikring, vægtafgift, bil reklame, revisor, vedligeholdelse, radio udstyr, feriepenge og hvad du nu ellers måtte have udgifter..

Når du kontakter nogle større vognmænd kan du spørge hvad de andre ligger på af indtjening, men de kan dog godt lide og "pynte" lidt tallene, så pas på med hvad de siger!!

En god tommelfinger regel er at hvis du ligger på 50.000 kr. i indtjening pr. månede, så minus alle ovenstående udgifter og divider med 2, så har du et godt udgangs punkt for din løn.

Jo bedre du sætter dig ind i skat og moms des bedre vil du have en reel ide om det kan løbe rundt, så selvom det kan være kedeligt, så er det endnu engang vigtigtSmile

Her var lidt til og starte med, håber du er blevet lidt klogere!

Ronni

Fra Ulstrup
Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 32
Fra  BBQ4EVER Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronni:

Hej Husum..

Jeg har selv kørt som selvstændig vognmand og synes ud fra min erfaring, at du skal starte med og undersøge forsikrings forholdne, da det tit er det der stopper folk. En vare og gods forsikring kan hurtigt løbe op i 70.000 kr om året hvis man er nybegynder!

Som taxachauffør får man somregel halvdelen af indtjeningen og har ingen andre udgifter som sådan.. Herfra skal du så betale skat osv. Jeg mener at budstikken tager 60 procent af indtjeningen og dertil skal du ligge udgifter til følgende.: Bil, brændstop, forsikring, vægtafgift, bil reklame, revisor, vedligeholdelse, radio udstyr, feriepenge og hvad du nu ellers måtte have udgifter..

Når du kontakter nogle større vognmænd kan du spørge hvad de andre ligger på af indtjening, men de kan dog godt lide og "pynte" lidt tallene, så pas på med hvad de siger!!

En god tommelfinger regel er at hvis du ligger på 50.000 kr. i indtjening pr. månede, så minus alle ovenstående udgifter og divider med 2, så har du et godt udgangs punkt for din løn.

Jo bedre du sætter dig ind i skat og moms des bedre vil du have en reel ide om det kan løbe rundt, så selvom det kan være kedeligt, så er det endnu engang vigtigtSmile

Her var lidt til og starte med, håber du er blevet lidt klogere!

Ronni

 

Super feedback. Mange tak skal du have.

Jeg tror jeg vil snakke lidt med en revisor til at starte med, for ligesom at få lagt et grundlag for hvad en evt. indtjening skal ligge på, før end at det løber rundt.

 

/Husum

 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 10. Feb 08
Indlæg ialt: 96
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er velkommen!

Synes det lyder som en god ide, men husk lige på at revisore i mine øjne tit er MEGET skeptiske over for stort set hvad som helst og lad være med og tage alle hans ord for gode vare, men istedet og bruge dem som en retnings viser. Man skal ikke lade nogen banke ens planer til jorden med det samme, men selvfølgelig lytte opmærksomt..

Held og lykke!

Fra Søborg
Tilmeldt 8. Dec 08
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Til ovennævnte.. Ronni.

det er skide godt med en der sætter sig så meget ind i det som dig.... men hold da op jeg blev skræmt.. jeg køre selvstændigt vognmandsfirma. jeg ville jo nok hvis jeg var "Husum" finde ud af Hvilket slags vognmand han vil køre... og derefter kravene.. mange centraler giver faktisk en stor sum penge og i deres kontrakter fremgår det hvilken forsikring du skal have efter hvad du kører med... og kræver de en ovennævnte lønner de dig også derefter.

det er ihvertfald mine erfaringer. det var ikke for at støde nogen :) ... jeg deler bare mine egne erfaringer ud, håber det kan bruges :)

 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 10. Feb 08
Indlæg ialt: 96
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Emil..

 

Du støder mig på ingen måder ;-) der skal sku mere til..

Jeg kan da måske nok se, det kan virke lidt "skræmmende" men det er nu bare mine erfaringer og det var nogle faktore der gjorde, at jeg selv havde svært ved og få det til og løbe rundt. Havde jeg selv vi vidst mange af tingende på forhånd, havde jeg aldrig kastet mig ud i det!

En anden ting er, at jeg selv har kendt en del vognmænd, der alle havde svært ved og få det til og løbe rundt . Set i forhold til hvor mange timer de arbejde og hvor meget deres løn ligger på, synes at man skal overveje det grundigt...

Men igen... Du har din erfaring og jeg har min og så må man jo tage den derfra ;-)

Jeg vil på ingen måder være personen der "banker" folks ideer til jorden, men mener klart der er nogle brancher hvor man skal tænke sig grundigt om!

 

Ronni

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 420
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Vognmand den kan forståes på 2 måder; Enten at man kører som;

1)taxa

2) Man kører med sand, grus jord osv...

 

Men hvis det er Kurér kørsel du tænker på, så kan DSV altid bruge en vognmand mere Big Smile

´http://www.dsv.com/irj/servlet/prt/portal/prtroot/ExternalWebGui.IntegratedInternet?content=/documents/DSV_DFDS%20Transport/Integrated%20Internet/External%20Web%20Site%20Repository/DK/DK#

 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)