Min bror har et firma som godt kunne tænke sig at sponsorer en tur som jeg skal med på. Han vil få en reklamestreamer på en hjemmeside oprettet til formålet. Det skal dog siges at han også selv skal med på turen. Vil sådan et sponsorat være fuldt fradragsberettiget??
Det er meget svært at svare på ud fra de sparsomme oplysninger. Det kommer helt an på, hvem turen omfatter, hvad formålet med turen er osv. Sponsoratet kan være fuldt fradragsberettiget, hvis formål, deltagerkreds osv. berettiger det, herunder at udgiften medgår til at erhverve, sikre og vedligeholde din brors virksomheds indtjening. Men i og med han selv og du skal med, kunne man få den tanke, at der er tale om maskeret betaling af udgifter, som burde afholdes privat, og i så fald kan man selvfølgelig ikke trække dem fra i firmaets regnskab.
Jeg tør næsten godt med sikkerhed sige at den udgift ikke er fradragsberettiget og hvis vi taler om et selskab vil udgiften være at betragte som maskeret udlodning til din bror.
Selvom det er meget sparsomme udgifter du kommer med så kræver fradrag for reklameudgifter at virksomheden får en modydelse som står mål med udgiften. Det forhold at han selv skal med på turen tilsiger umiddelbart at det er at betragte som en privat udgift.