Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Butikstyveri på nettet ?!?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Men Martin, det er da utroligt at tænke sig netop de virksomheder der burde have de bedste forudsætninger for kreditværdighed og stabilitet i forbindelse med betalinger, bevidst kører en sådan strategi der jo netop skaber frustrationer hos deres leverandører... og dermed i mine øjne et dårligt image?!

Jeg har lært at operere efter meget korte betalingsfrister når det er store kunder, 6-8 dage maksimum, og påmindelse straks efter betalingsfristens udløb... sender dem gerne en mail med fakturaen i pdf og spørger om de har glemt mig, og så plejer der kun at gå 4-8 dage så er den blevet betalt...

En telefonopringning kan også være en fornuftig løsning, så går der gerne meget færre dage ;-)

 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12287
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Matt


Fordi man er stor, behøver man ikke at have god likviditet. Dertil er der mange store virksomheder der lever af at "låne" leverandørernes penge i de par måneder. Det kan jo også være en af grundende til at de rent faktisk bliver store. Likviditet er kongen og hvorfor låne i banken, når man kan gøre det gratis andre steder. Det er da meget god sund fornuft..

 

Dbh Martin

Tilmeldt 5. May 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :




Dato: 6/2/2006 12:18:48 PM Forfatter: Martin Thorborg



Hej Matt
Fordi man er stor, behøver man ikke at have god likviditet. Dertil er der mange store virksomheder der lever af at ''låne'' leverandørernes penge i de par måneder. Det kan jo også være en af grundende til at de rent faktisk bliver store. Likviditet er kongen og hvorfor låne i banken, når man kan gøre det gratis andre steder. Det er da meget god sund fornuft..



Dbh Martin



 Hvis de store virksomeder vil laane pengene billigt hos de smaa ivaerksaettere, saa maa vi jo finde en maade saa det koster dem penge.


Er der nogen der har erfaring med at give rabat hvis regningen betales inden en bestemt dag

(ens salgspris er saa bare haevet med rabatbeloebet)?

Have bestemmelser om at betaling efter en bestemt dato koster renter?

En bedre metode?

Mine egne erfaringer er daarlige, de store virksomheder betaler bare ikke strafrenten eller traekker sine % for hurtig betaling selv om det forest sker efter et par maaneder.









 









Fra Horsens
Tilmeldt 17. May 06
Indlæg ialt: 499
Fra  Campaya Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Microsoft giver 5% (så vidt jeg husker) hvis man betaler deres SPLA regninger inden fristens udløb. Det kan da måske nok virke motiverende.

Claus

https://www.campaya.dk - ferieboliger og sommerhuse i hele verden

Fra Sæby
Tilmeldt 16. May 06
Indlæg ialt: 431
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/2/2006 9:59:16 AM Forfatter: Martin Thorborg Grunden til at store virksomheder betaler for sent, er bestemt ikke bureaukrati. Det er en bevist strategi for at få bedre likviditet. Der er mange store virksomheder der klemmer små leverandører i måneder. Så hvis du vil handle med de store, kan du godt skrue din tålmodighedshat på ;-)

Dbh Martin

 

Ohh så sandt som det er sagt... og den største af dem alle er også den værste af dem alle.. det offentlige system!!!

Og skulle de nu "komme til" at betale en regning forsent... så kan man på ingen måde få dem til at betale de renter og gebyrer som alle andre ellers skal betale!

Det er i hvert tilfælde min erfaring!

 

MVH Mette

Online markedsføring - Marketingzonen.dk

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :
I det offentlige kan det nu også ofte være sære/lange arbejdsgange der er skyld i forsinkelserne.
F.eks. solgte jeg noget til et gymnasium tidligere, der måtte jeg lige vente 2½ måned over tid på pengene, for kontoret var gået på sommerferie..
Selvom regningen var sendt i god tid og elektronisk som krævet.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :
  I MediaMouse oplever vi også indimellem problemer med betalingen - mest på vores webshop www.marinefolie.dk

Problemet ligger i at der er en del mere hardcore internet-handlere/krejlere, som forsøger at stå meget hårdt fast ved at man ved Internet-handel har fortrydelsesret, da man ikke har set varen inden den bliver bestilt. Problemet er blot, ved MarineFolie, at det er skilte vi producerer i selvklæbende folie ud fra kundens specifikationer. Derved er det en specialproduktion og ikke nogen vare vi har liggende på hylderne i store mængder.
Der er så nogen af kunderne, som bestiller, som netop efter at have modtaget skiltene pludselig ombestemmer sig og hellere vil have navnet i en anden farve/skrifttype eller sådan noget og derfor blot sender skiltet retur med en seddel om "ønsker samme skilt U/B i grøn i stedet for" - og så står problemerne pludselig i kø. Pussigt nok så er det faktisk indtil videre kunder vest for storebælt som har lavet det nummer.

Hvad angår selve det med at modtage betalinger fra kunder, så må jeg ærligt sige at de større virksomheder som vi har som kunder også er de dårligste til at betale. En del af dem strækker betalingen én til to uger ud over den betalingsdato som vi har angivet på fakturaen. Nogle af dem kører den helt til grænsen hvor vi snakker om rykker nummer 2 og næste skridt er et brev fra vores jurist. De små og private kunder er sjovt nok nogle af de bedste betalere. Det sker indimellem at en betaling glipper og så sender vi en rykker og resultatet er så nogle gange at den pågældende kunde ligefrem ringer og undskylder at regningen ikke var betalt.

Men jeg syntes at blandt større virksomheder er det efterhånden nærmest blevet en rigtig dårlig holdning, at man blot kan tillade sig at strække betalingen "for vi er jo store og fakturaen skal igennem mange hænder"... Den har jeg ihvertfald hørt en del gange efterhånden. To gange har vi endda ligefrem oplevet at kunder har betalt til tiden, men til gengæld har fratrukket 5-10% af beløbet og undskyldt det med at det var fordi det var "rettidig betaling". En samtale med vores jurist har så hurtigt fået dem til at indse at det beløb som står på fakturaen netop er hvis det er "rettidig betaling" - og man ikke selv kan opfinde diverse rabatter.

/Jesper

www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk



Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 03:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/2/2006 12:18:48 PM Forfatter: Martin Thorborg
Fordi man er stor, behøver man ikke at have god likviditet. Dertil er der mange store virksomheder der lever af at ''låne'' leverandørernes penge i de par måneder. Det kan jo også være en af grundende til at de rent faktisk bliver store. Likviditet er kongen og hvorfor låne i banken, når man kan gøre det gratis andre steder. Det er da meget god sund fornuft

 

Den første gang jeg oplevede det, stillede jeg perosnligt i deres regnskabsafdeling og spurgte om de skulle have hjælp til at få deres betalinger til at køre på dato. Da de påstod at at fungerede til alles tilfredshed, skældte jeg dem hæder og ære fra! Hvad i alverden de bildte sig at lege med min likviditet på den. Hvis de ikke var i stand til at betale deres regninger, så skulle jeg nok snakke mindre pænt om dem alle de steder jeg kom, og de skulle i hvert fald ikke kontakte mig igen, for den slags kunder havde jeg ikke råd!

 

- Det var selvfølgelig ikke særlig smart og bestemt ikke velovervejet, men det virkede faktisk. Jeg blev ringet op af deres regnskabschef senere på dagen som pænt undskyldte, og påstod at der var sket en fejl. Jeg har ikke selv haft problemer med dem senere, men ved at de laver samme nummer med andre. Så man skal ikke bare lade sig træde under fode. Det giver også respekt at man ikke finder sig i at blive behandlet som ''en lille samarbejdspartner''. Jeg skal sgu'' nok være stor, hvis det er det de ønsker!

Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Heh - den værste kunde jeg har oplevet var Carlsberg, ved en af mine tidligere arbejdsgivere.

Vi havde leveret en større ordre (ca. 800 tkr.), med betaling henover projektforløbet. De havde så ved en "fejl" lagt os ind med 90 dages kredit i deres system, hvor vores betalingsbetingelser ifølge kontrakt, tilbud og ordrebekræftelse var løbende+20. Dette kunne ikke laves om... så de betalte efter 120 dages kredit. Vi henholdt os så til kontrakten overfor indkøberen, og kom frem til en løsning, hvor vi skulle fremsende en regning på rentebeløbet.

Efter at have sendt den afsted, blev jeg ringet op af en controller fra Carlsberg... "Carlsberg betaler ikke renter!" Det var os ganske simpelt umuligt at trænge igennem med det - så var der en masse fnidder-fnadder med at indkøberen sad i et af datterselskaberne og fakturaen skulle laves om og stiles til et andet selskab osv. osv. Til sidst fik de en regning på renterne med en tekst hvor der stod "Ekstradele til anlæg"... og så betalte de renterne... igen ca. 120 dage efter fakturadatoen...

Samtidig har jeg prøvet at sidde på den anden side, hvor vi bevidst betalte alle for sent, men ikke nok for sent til at de nåede at brokke sig. Samtidig var alle leverandører blevet presset til mindst 60 dages kredit. Det var helt bevidst og for at forbedre en i forvejen fantastisk likviditet. Når de så brokkede os, fik vi altid lavet det sådan at hvis vi betalte efter 20 dage skulle vi have 8% kredit.

Så det er en stor del af gamet - og bliver større jo større virksomheden er. Hvis du i gennemsnit kan hæve kredittiden med 15 dage uden at gå i forhandlinger om det og uden problemer, jamen så kan det være mange millioner vi snakker om i vundne rentebeløb.
Fra København
Tilmeldt 7. Aug 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

 

Med hensyn til dem der ejer webshops, kan man godt undlade at handle med nogle personer hvis man i forvejen har oplevet at de er dårlige betalere?

 

Jeg mener hvis man nu for en ordre ind fra ham fjolset fra sidste uge, og ved at han vil prøve at snyde.

Kan man så sige til ham at man ikke vil sælge noget til ham, eller er det ikke lovligt?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)