I MediaMouse oplever vi også indimellem problemer med betalingen - mest på vores
webshop www.marinefolie.dkProblemet ligger i at der er en del mere hardcore internet-handlere/krejlere, som forsøger at stå meget hårdt fast ved at man ved Internet-handel har fortrydelsesret, da man ikke har set varen inden den bliver bestilt. Problemet er blot, ved MarineFolie, at det er skilte vi producerer i selvklæbende folie ud fra kundens specifikationer. Derved er det en specialproduktion og ikke nogen vare vi har liggende på hylderne i store mængder.
Der er så nogen af kunderne, som bestiller, som netop efter at have modtaget skiltene pludselig ombestemmer sig og hellere vil have navnet i en anden farve/skrifttype eller sådan noget og derfor blot sender skiltet retur med en seddel om "ønsker samme skilt U/B i grøn i stedet for" - og så står problemerne pludselig i kø. Pussigt nok så er det faktisk indtil videre kunder vest for storebælt som har lavet det nummer.
Hvad angår selve det med at modtage betalinger fra kunder, så må jeg ærligt sige at de større virksomheder som vi har som kunder også er de dårligste til at betale. En del af dem strækker betalingen én til to uger ud over den betalingsdato som vi har angivet på fakturaen. Nogle af dem kører den helt til grænsen hvor vi snakker om rykker nummer 2 og næste skridt er et brev fra vores jurist. De små og private kunder er sjovt nok nogle af de bedste betalere. Det sker indimellem at en betaling glipper og så sender vi en rykker og resultatet er så nogle gange at den pågældende kunde ligefrem ringer og undskylder at regningen ikke var betalt.
Men jeg syntes at blandt større virksomheder er det efterhånden nærmest blevet en rigtig dårlig holdning, at man blot kan tillade sig at strække betalingen "for vi er jo store og fakturaen skal igennem mange hænder"... Den har jeg ihvertfald hørt en del gange efterhånden. To gange har vi endda ligefrem oplevet at kunder har betalt til tiden, men til gengæld har fratrukket 5-10% af beløbet og undskyldt det med at det var fordi det var "rettidig betaling". En samtale med vores jurist har så hurtigt fået dem til at indse at det beløb som står på fakturaen netop er hvis det er "rettidig betaling" - og man ikke selv kan
opfinde diverse rabatter.
/Jesper