Min käreste og jeg bor i Sverige, og hun har så fået arbejde i Danmark. Hun har köbt et pendlerkort/öresundskort hos DSB som gälder til alle zoner i Danmark, rejser med färgen over Öresund, samt bus og tog i zone G (Helsngborg området) i Skåne. Kortet koster 1.200 kroner for 30 dage.
Ud over det almindelige befordringsfradrag kan personer få fradrag for dokumenterede udgifter til færgetransport, der indgår i den normale transportvej mellem hjem og arbejde. Færgefradraget påføres selvangivelsen sammen med det almindelige befordringsfradrag."
Som jeg läser det der står, får hun "kun" fradrag for färgeudgiften, og ikke for hele pendlerkortet. Men hvordan regner jeg färgeudgifterne ud når de er inkluderet i de 1.200 kroner?
Hvis der er nogen der sidder med svaret vlil jeg blive meget glad, så jeg kan lave hendes befordringsfradrag färdigt :)
Som jeg läser det der står, får hun "kun" fradrag for färgeudgiften, og ikke for hele pendlerkortet.
Det er korrekt. Det er kun den dokumenterede udgift til færgetransport der kan fratrækkes. Det vil sige, at du har en meget dårlig situation. Du vil åbentlyst have et problem med at du skal kunne dokumentere hver overfart (vil formentlig kunne sandsynliggøres via en dokumentation for at din kæreste har været på arbejde).
Det næste er hvor stor en del af et pendlerkort kan henføres til færgen?. Det afhænger jo af det samlede forbrug. Hvis hun nu bruger kortet privat til at køre rundt i Helsingborg så bliver "værdien" af færgeandelen mindre.
Som jeg läser det der står, får hun "kun" fradrag for färgeudgiften, og ikke for hele pendlerkortet.
Det er korrekt. Det er kun den dokumenterede udgift til færgetransport der kan fratrækkes. Det vil sige, at du har en meget dårlig situation. Du vil åbentlyst have et problem med at du skal kunne dokumentere hver overfart (vil formentlig kunne sandsynliggøres via en dokumentation for at din kæreste har været på arbejde).
Det næste er hvor stor en del af et pendlerkort kan henføres til færgen?. Det afhænger jo af det samlede forbrug. Hvis hun nu bruger kortet privat til at køre rundt i Helsingborg så bliver "værdien" af færgeandelen mindre.
De fyre beskæftiger sig en del med Øresundsskat - og jeg tvivler på at du er den eneste der har dette problem.
Henrik
Hej Henrik,
Tak for svaret.
Jeg välger at droppe at påföre "färgeudgiften" på forskudsopgörelsen. Det er simpltenhen for meget besvär (hvis Skat begynder at stille sig på bagbenene) ift. hvad hun tjener på det.
I og med at hun arbejder i DK har DK beskatningsretten til lønindkomsten og hun betaler ikke skat til Sverige fordi de bortser fra lønindkomst der optjenes i DK.
I DK har hun mulighed for at lave en såkaldt bruttolønsordning med sin arbejdsgiver, hvis arbejdsgiver ellers vil, hvor hun får dækket udgifterne til offentlig befordring herunder færge. Arbejdsgiveren vil ikke have en udgift herved så det man gør er at hun i stedet påtager sig en permanent lønnedgang der dækker denne udgift.
Resultatet på bundlinien er at hun får finansieret sine transportudgifter af løn som der ikke er trukket skat af, hvor hun ellers kun ville kunne få ligningsmæssige fradrag med en begrænset skatteværdi. For arbejdsgiveren er det udgiftsneutralt men det koster lidt administration og i praksis kan det være vanskeligt at lave sådanne individuelle ordninger i større firmaer.
I og med at hun arbejder i DK har DK beskatningsretten til lønindkomsten og hun betaler ikke skat til Sverige fordi de bortser fra lønindkomst der optjenes i DK.
I DK har hun mulighed for at lave en såkaldt bruttolønsordning med sin arbejdsgiver, hvis arbejdsgiver ellers vil, hvor hun får dækket udgifterne til offentlig befordring herunder færge. Arbejdsgiveren vil ikke have en udgift herved så det man gør er at hun i stedet påtager sig en permanent lønnedgang der dækker denne udgift.
Resultatet på bundlinien er at hun får finansieret sine transportudgifter af løn som der ikke er trukket skat af, hvor hun ellers kun ville kunne få ligningsmæssige fradrag med en begrænset skatteværdi. For arbejdsgiveren er det udgiftsneutralt men det koster lidt administration og i praksis kan det være vanskeligt at lave sådanne individuelle ordninger i større firmaer.
Det var jo helt fantastisk. Jeg har nävnt det overfor Maggie, som tager det op med sin arbejdsgiver.