Hej med jer, |
Tak for de mange gode råd. Selv om det er super flot
skrevet, har jeg alligevel nogle spørgsmål, som jeg håber du eller en anden kan
hjælpe mig med
1. Udenlandsk betegnelse
Du nævner, hvordan vi i Danmark har taget det engelske sprog til os, og at det godt kan brandes i Danmark.
Som jeg oplever det for tiden, så er der ligefrem flest, som vælger det engelske navn. Kan nogen bekræfte min påstand? Tror du/I at det er dumt, at starte en webshop med et dansk navn? Er der mon bedre fremtidsmuligheder i at brande et engelsk navn i Danmark?
Tænk, jeg er faktisk meget i tvivl. Det er i grunden mærkeligt, at udviklingen er gået så stærkt. Nogle brander sig endda med engelsk slogan, selv om virksomhedsnavnet er dansk. Og i en annonce for nogle måneder siden kunne man læse, hvordan et selskab kaldte deres nye produkt for ”Easy Internet” fordi det var nemt internet. Hvorfor så ikke kalde det ”Nemt Internet”?
2. Typo-squatting
”Lad være med at benytte dig af typo-squatting, for dit domæne kan blive taget fra dig. DK-hostmaster har nu faste retningslinjer, der ikke tillader den slags.”
Her er jeg lidt forvirret. Der er nemlig et gebyr ved Klagenævnet for Domænenavne, hvis man engang skal føre en sag.
Kan man ikke lave typo-squatting på sig selv og pege det på det korrekte navn? Prisen for domænet er jo mindre end gebyret, og man slipper for at bruge tid på en klagesag.
3. Registrerede firmanavne, varemærker og endelser
Dit eksempel med MCdaniels.dk er rigtig godt. Men hvad nu hvis navnet er mere almindeligt, men endelsen er forskellig?
Hvorfor går det fx med vvsbutik.dk (registreret 1998) og vvsbutikken.dk (registreret 1999)?
Egentlig bør vvsbutik.dk jo være beskyttet af varemærkelovgivningen i Danmark, hvis de gik i luften først?