Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

20 gode råd til at finde et godt domæne

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Nov 05
Indlæg ialt: 999
Fra  Atak A/S Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

William Atak | ATAK A/S - Frubjergvej 3, 2100 København Ø | TELEFON: +45 3510 5050 | WEB: www.atak.dk

Tilmeldt 6. Nov 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 11:50

Tak for de mange gode råd. Selv om det er super flot skrevet, har jeg alligevel nogle spørgsmål, som jeg håber du eller en anden kan hjælpe mig med Confused

1. Udenlandsk betegnelse

Du nævner, hvordan vi i Danmark har taget det engelske sprog til os, og at det godt kan brandes i Danmark.

Som jeg oplever det for tiden, så er der ligefrem flest, som vælger det engelske navn. Kan nogen bekræfte min påstand? Tror du/I at det er dumt, at starte en webshop med et dansk navn? Er der mon bedre fremtidsmuligheder i at brande et engelsk navn i Danmark? 

Tænk, jeg er faktisk meget i tvivl. Det er i grunden mærkeligt, at udviklingen er gået så stærkt. Nogle brander sig endda med engelsk slogan, selv om virksomhedsnavnet er dansk. Og i en annonce for nogle måneder siden kunne man læse, hvordan et selskab kaldte deres nye produkt for ”Easy Internet” fordi det var nemt internet. Hvorfor så ikke kalde det ”Nemt Internet”?

2. Typo-squatting

”Lad være med at benytte dig af typo-squatting, for dit domæne kan blive taget fra dig. DK-hostmaster har nu faste retningslinjer, der ikke tillader den slags.”

Her er jeg lidt forvirret. Der er nemlig et gebyr ved Klagenævnet for Domænenavne, hvis man engang skal føre en sag.

Kan man ikke lave typo-squatting på sig selv og pege det på det korrekte navn? Prisen for domænet er jo mindre end gebyret, og man slipper for at bruge tid på en klagesag.

3. Registrerede firmanavne, varemærker og endelser

Dit eksempel med MCdaniels.dk er rigtig godt. Men hvad nu hvis navnet er mere almindeligt, men endelsen er forskellig?

Hvorfor går det fx med vvsbutik.dk (registreret 1998) og vvsbutikken.dk (registreret 1999)?

Egentlig bør vvsbutik.dk jo være beskyttet af varemærkelovgivningen i Danmark, hvis de gik i luften først?

Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Nov 05
Fra  Atak A/S Skrevet kl. 22:51
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Først og fremmest tror jeg ret enkelt at det er nemmere at finde dk-domæner med engelsk eller udenlandsk betegnelse. Desuden kan det jo skyldes at vedkommende har planer om at udvide sit marked på internationalt plan. Så er det netop en ulempe, hvis han fra start havde kaldt sit firma "Nemt Internet" i stedet for "Easy Internet".

Mht. typo-squatting, så er det jo personen/virksomheden, der ejer det oprindelige domæne, der kan klage over dig, hvis du har snuppet et domæne med stavefejl. Men hvis du selv ejer et et domæne og køber det samme navn med stavefejl, så gør du jo ikke noget forkert. Du beskytter bare dit navn, så andre ikke får gode ideer (Medmindre du klager over dig selv) Big Smile

Ordene vvs og butik er ikke ord nogen kan gøre krav på. Men hvis nu jeg havde atakbutik.dk og du købte atakbutikken.dk, så ville jeg kunne gøre krav på domænet, for "atak" er mit efternavn og ikke et almindeligt gængst ord. Der ville domæneklagenævnet nok give mig medhold.

William Atak | ATAK A/S - Frubjergvej 3, 2100 København Ø | TELEFON: +45 3510 5050 | WEB: www.atak.dk

Tilmeldt 6. Nov 08
Skrevet kl. 12:38

Tak for dine svar. Nu begynder det at falde på plads Wink

Jeg har netop læst din artikel om domæner med vigtige søgeord: 

http://www.seotips.dk/domaene-vigtige-soegeord/

"Man kan altså ranke højt med de søgeord der er i permalinket, men ligeledes en kombination af søgeord i domænet koblet med søgeord i permalink." Jeg er altså temmelig grøn i det her, men har lige et sidste (måske dumt) spørgsmål:

Gælder dette også, hvis man peger et domæne? Vil din seotips.dk få flere besøgende, hvis du fx peger seo-support-tips.dk eller seo-tips-søgemaskineoptimering.dk på seotips.dk? Eller er det kun gældende for det domæne (seotips.dk), som du rent faktisk har noget indhold på?

Vil domæner som peges have nogen SEO effekt i Google?

Tilmeldt 6. Nov 08
Skrevet kl. 19:15

Kan andre fortælle mig, om domæner som peges, har nogen SEO effekt i Google? Confused

Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Nov 05
Fra  Atak A/S Skrevet kl. 14:29

Nej ingen effekt :)

Tilmeldt 6. Nov 08
Skrevet kl. 19:32
Tilmeldt 6. Nov 08
Skrevet kl. 19:33

Undskyld mit link til din blog med ankerteksten Ick! Jeg har netop lært om "linkbuilding" på - ja, din blog Big Smile

Tilmeldt 6. Nov 08
Skrevet kl. 19:34

Undskyld mit link til din blog med ankerteksten Ick! Jeg har netop lært om "linkbuilding" på - ja, din blog Big Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:44
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)