Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lille virksomhed i krise er lukket ned

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Nov 05
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i fredags lukket mit firma ned, som har givet underskud i flere år. Jeg sidder med en kæmpegæld til banker og andre kreditorer. Grunden til at jeg har kørt med underskud er at jeg først måtte betale min mands uddannelse af firmaets penge og da vi var gift tænkte jeg ikke på at der skulle noget ned på skrift. Kort tid efter han er færdig med sin uddannelse bliver vi skilt. jeg kom til at sidde med en masse gæld for nogle beslutninger han tog mens vi stadig var sammen. Det gæld har jeg ikke kun generere i firmaet og det har nu betydet en lukning. Jeg har været i betalingsstandsning i 3 måneder, hvor en advokat har arbejdet med en tvangsakkord der af flere årsager ikke blev til noget - primært fordi han ikke troede at mit firma kunne omsætte det der skulle til for at firmaet kørte rundt og jeg samtidig skulle have en løn, så jeg havde noget at leve af. Mit firma blev som sagt lukket d. 28/11-08 og alle kunder er blevet aflyst. Det var blandt andet disse kunder som jeg skulle tjene penge på til at kunne betale mine regninger i december måned. det betyder at jeg nu ikke har en krone på lommen, halvfærdige løsninger som advokaten var gået i gang med og ikke blev færdig med over for nogle få af kreditorerne. jeg havde blandt andet leaset to computer og advokaten var ved at forhandle en billig pris hjem, så jeg kunne købe disse computer. Min gæld har nu rundet de kr 600.000 ca. Kreditorerne er banker, leasingselskab og aviser til annoncer osv. I det jeg er stoppet med mit firma og ikke gået konkurs siger min a-kasse som jeg har betalt til i snart ti år, at jeg ikke er berettiget til dagpenge grundet jeg stadig har en firmabil, en briks og et lokale som jeg hænger på de næste 6 måneder. Komunen siger at jeg er berettiget til dagpenge og kan således ikke få kontanthjælp. Jeg har ingen penge og intet at betale de basale regninger som husleje, varme og vand osv. Hvad skal der så nu? Lige nu er jeg i det der hedder straksaktivering, for at kunne søge den kontanthjælp som jeg ikke er berettiget til. jeg går og søger arbejde, men det er ikke helt nemt, når der er krise. Det jeg skal have er ordentlige forhold hvor jeg skal finde et arbejde og så søge gældsanering. Det er hvad min advokat har sagt. Det er så det jeg prøver på at gøre. Men hvad skal jeg gøre indtil da? Hvad sker der nu med alle de kreditorer. jeg ved jeg bliver hævet i fogedretten, men ejer ikke noget af værdi og så kan jeg erklære mig selv insolvent. Men hvad sker der imellemtiden indtil da og efter. Er der nogen der kan fortælle mig proceduren? Er der nogen der kender noget til de regler om kontant hjælp og overlevelsesydelsen?

Jeg vil være glad for et hurtig svar cry:

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 20:58

Jeg er ked af at høre, at det er gået så galt med firmaet, og jeg kan godt se, at du står i dum situation i forhold til det offentlige.

Er det et enkeltmandsfirma, I/S, eller et selskab?

Tilmeldt 9. Nov 05
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:16

Det er en enkelmandsvirkomshed...

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 23:25

Ja så vil dine kreditorer naturligvis komme efter deres penge. Jeg har indtryk af, at du ikke rigtig kan få mere rådgivning af din advokat, måske fordi du ikke kan betale vedkommende?! Der findes et ordning, der hedder retshjælpen. Det er en service, hvor du kan tage hen og få råd fra en advokat gratis. Det kunne du måske benytte dig af.

Ellers så ville jeg prøve at tale med banken for at finde ud af, hvad mine udsigter og muligheder var ud fra deres synspunkt. Jeg ville også prøve at kontakte det offentlige, f.eks. Skat eller et af vækstcentrene. Med hensyn til reglerne for de sociale ydelser bør du kontakte de sociale myndigheder. De vil kunne vejlede dig med hensyn til den del.

Ellers så synes jeg, du skal prøve at koge dit indlæg herinde ned til nogle enkelte, konkrete spørgsmål. Så er det nemmere for fagfolk (advokater/revisorer) at komme med råd til dig, for lige nu tror jeg det er svært for dem at hjælpe dig, når de ikke kender mere til din situation.

Fra KBH
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 241
Fra  CityCallCenter ApS Skrevet kl. 10:59
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hej Joo.

Jeg kan ikke hjælpe dig med hvordan du griber din sag an lige nu - det skal der fagfolk til. Men jeg kan måske hjælpe dig til at undgå at blive smidt i fogedretten.

Jeg kender en der gik på røven med et brag med en enkeltmandsvirksomhed for nogle år siden. Hendes situation lignede din en del.
Hun gjorde det at hun kontaktede alle kreditorer, store som små, og forklarede dem situationen. Hun lovede at betale hver en øre tilbage, men hun blev nødt til at have tid til det, da hun på daværende tidspunkt stod uden uddannelse og uden job.

I flere år skrev eller ringede hun til samtlige debitorer en gang om måneden som hun havde lovet. Hver gang fik de grundigt indblik i hendes økonomi, hvor meget hun tjente mv. 
Langsomt fik hun betalt dem allesammen af. Nogle af dem var så imponerede ver hendes måde at håndtere situationen på, at de lod hende slippe lidt billigere.

Og fælles for alle kreditorerne var at ikke én af dem pålagde renter, gebyrer eller lignende. Fordi de allesammen kunne se at hun virkelig kæmpede en kamp for at få pengene tilbagebetalt og at der langsomt var fremgang.

Se, hvis bare alle der var på røven ville agere sådan! :-)

Pøj pøj med det. Alt er sikkert sort lige nu, men jeg er sikker på at du nok skal komme ud på den anden side i god behold.

De bedste ønsker,
Pouline

Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 832
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 23:32

Pis..

sikke en træls situation. Jeg har været der selv, men jeg var ikke i a-kasse, så jeg røg direkte på kontant hjælp, alligevel står jeg uforstående overfor din a-kasse, hvis de satte dig i karantæne kunne jeg forstå det,  idet det er en situation du "selv har valgt at sætte dig i", - altså lukke firmaet. Jeg synes du skal prøve at kontakte dem igen og få den præcise forklaring. - Om ikke andet kan du bruge den i kommunen.

Men det er træls at gå med den bekymring! Hvordan man overhovedet får mad i morgen. Og samtidigt tør man dårligt åbne sin hoveddør, af frygt for der står en eller anden nævenyttig inkassator...

Men eneste vej ud af krisen, er. Find et job så hurtigt som muligt - gerne til lavest mulig løn, så for at få alle dine basale ting på plads, - det du må have. Såsom Tv, - forsæt dit medlemsskab af a-kasse og meld dig i fagforening, få styr på dine personlige forsikringer, har du ulykkesfordikring - er det en fritid så få den ændret til fuldtidsdækning... Alle disse ting skal nemlig bruge ved en evt. gælddsanering, - og disse ting indgår i beregningen af dit rådighedsbeløb, og hvor meget du kan afdrage dine kreditorer med - i en fem års periode (jeg er i tvivl om det er sat ned til 3 år)...

få hentet skemaerne til gældssanering i fogedretten, - så kan du se hvad de skal bruge af oplysninger og tidsforløbet i en gældssanering..

Men først og fremmest, - efter du har hentet skemaerne.. Kom af med bilen, - er den leaset også? Og så kom igang med jobsøgningen.. for at få gældssaneing skal du have været i fast job, - d.v.s. have udstået prøvetiden...

Men du skal have kreditorene børstet af, så de ikke står og ånder dig i nakken.. - Så du kan faktisk kun håbe på, at fogeden dukker op med en indkaldelse til skifteretten, - så du kan komme der ned og erklære dig insolvent. (HVIS du ikke har noget af værdi - så kom af med alt hvad der repræsenterer en værdi og betragtes som en "luksus") Efter din insolvenserklæring bliver du nemig "fredet" i en periode (jeg husker ikke hvor lang - men tror det er 3 måneder - og i den periode må dine keditorer ikke forsøge at inddrive deres tilgodehavener hos dig...

I øvrigt vil jeg foreslå dig at gå ind på:

http://www.jjh.dk/

Her er en bog omkring vejen til gældssanering, - den hjalp mig igennem, og forfatteren gik endda personligt ind i min sag.. Og var en kæmpe støtte.

Jeg håber du kan bruge noget af det her,- kan jeg hjælpe så skriv endelig... Held og lykke , - og tro mig - der ER lys for ude. Jeg har i dag et MEGET bedre og mere indholdsrigt liv end jeg havde før, og sidder i dag med fast job, hus, 2 biler, kæreste og 2 børn - det havde jeg ikke før - og det er så mænd ikke mere end 6 år siden jeg blev gældssaneret.. - Nu er jeg der hvor jeg OVERVEJER at blive selvstændig igen.. - så kom igang, - hellere i dag end i morgen....

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)