Jeg har i fredags lukket mit firma ned, som har givet underskud i flere år. Jeg sidder med en kæmpegæld til banker og andre kreditorer. Grunden til at jeg har kørt med underskud er at jeg først måtte betale min mands uddannelse af firmaets penge og da vi var gift tænkte jeg ikke på at der skulle noget ned på skrift. Kort tid efter han er færdig med sin uddannelse bliver vi skilt. jeg kom til at sidde med en masse gæld for nogle beslutninger han tog mens vi stadig var sammen. Det gæld har jeg ikke kun generere i firmaet og det har nu betydet en lukning. Jeg har været i betalingsstandsning i 3 måneder, hvor en advokat har arbejdet med en tvangsakkord der af flere årsager ikke blev til noget - primært fordi han ikke troede at mit firma kunne omsætte det der skulle til for at firmaet kørte rundt og jeg samtidig skulle have en løn, så jeg havde noget at leve af. Mit firma blev som sagt lukket d. 28/11-08 og alle kunder er blevet aflyst. Det var blandt andet disse kunder som jeg skulle tjene penge på til at kunne betale mine regninger i december måned. det betyder at jeg nu ikke har en krone på lommen, halvfærdige løsninger som advokaten var gået i gang med og ikke blev færdig med over for nogle få af kreditorerne. jeg havde blandt andet leaset to computer og advokaten var ved at forhandle en billig pris hjem, så jeg kunne købe disse computer. Min gæld har nu rundet de kr 600.000 ca. Kreditorerne er banker, leasingselskab og aviser til annoncer osv. I det jeg er stoppet med mit firma og ikke gået konkurs siger min a-kasse som jeg har betalt til i snart ti år, at jeg ikke er berettiget til dagpenge grundet jeg stadig har en firmabil, en briks og et lokale som jeg hænger på de næste 6 måneder. Komunen siger at jeg er berettiget til dagpenge og kan således ikke få kontanthjælp. Jeg har ingen penge og intet at betale de basale regninger som husleje, varme og vand osv. Hvad skal der så nu? Lige nu er jeg i det der hedder straksaktivering, for at kunne søge den kontanthjælp som jeg ikke er berettiget til. jeg går og søger arbejde, men det er ikke helt nemt, når der er krise. Det jeg skal have er ordentlige forhold hvor jeg skal finde et arbejde og så søge gældsanering. Det er hvad min advokat har sagt. Det er så det jeg prøver på at gøre. Men hvad skal jeg gøre indtil da? Hvad sker der nu med alle de kreditorer. jeg ved jeg bliver hævet i fogedretten, men ejer ikke noget af værdi og så kan jeg erklære mig selv insolvent. Men hvad sker der imellemtiden indtil da og efter. Er der nogen der kan fortælle mig proceduren? Er der nogen der kender noget til de regler om kontant hjælp og overlevelsesydelsen? |
Jeg er ked af at høre, at det er gået så galt med firmaet, og jeg kan godt se, at du står i dum situation i forhold til det offentlige.