Modtagelse nægtet - hvordan er reglerne?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 76
Hanne Eskerod Skrevet 02-12-2008 kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Jeg er i tvivl om reglerne for refundering til en kunde, som har nægtet modtagelse af en pakke.

Må jeg trække mine udgifter til porto og evt. emballage fra, før jeg refunderer pengene til kunden?

 

Mvh,

Hanne

NetMama.dk

Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 238
macodox Skrevet 02-12-2008 kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1.0 stjerner givet af 1 person

Godt spørgsmål :-)
Og hvorfor i alverden nægter man modtagelse af en pakke man allerede har betalt forud?

jeg er 100% sikker på at du kan fratrække portoen.
Kunden har altid 14 dage til at levere en vare tilbage, købt på nettet.
Men de skal selv betale portoen, uanset om det er grundet fejl på varen.

SJUUP.com - Explore Real Deals

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1215
Kirsten E Fra  Kirstens Quilt Skrevet 02-12-2008 kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1.0 stjerner givet af 1 person

Kunden skal selv betale porto ved fortrydelse, men jeg tvivler på, at du kan lade kunden betale, hvis modtagelse af nægtet - du har først krav på dine penge, når kunden har modtaget varen, og det har han/hun jo netop ikke her.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 2702
Tommy Fra  WEXO A/S Skrevet 02-12-2008 kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

macodox:

jeg er 100% sikker på at du kan fratrække portoen.
Kunden har altid 14 dage til at levere en vare tilbage, købt på nettet.
Men de skal selv betale portoen, uanset om det er grundet fejl på varen.

Jeg er 100% sikker på, at du tager fejl. Se eksemplerne på ulovlige vilkår i bunden - ét af dem er:
"Den fulde købesum inkl. leveringsomkostninger skal tilbagebetales"

Medmindre det er lavet om siden sidste år, er det ikke tilladt at fratrække porto men kan tilgengæld føre til en politianmeldelse.

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Nicolai Lønne Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet 02-12-2008 kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten E:
du har først krav på dine penge, når kunden har modtaget varen, og det har han/hun jo netop ikke her.

Man må trække pengene når varen er afsendt - eller i følge hvad jeg engang fik fortalt af en PBS medarbejder, når man har "sat varen til afsendelse".
Dog er jeg ikke sikker på det med hvem der skal betale fragten, men hvorfor ringer du ikke og spørger PBS. De plejer at være meget flinke til at uddybe regler :-)

Husk at skrive herinde hvad de svarer...

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra 9830 Tårs
Tilmeldt 6. Feb 08
Indlæg ialt: 197
Kim F. Rasmussen Skrevet 02-12-2008 kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunden skal have hele det indbetalte beløb retur. havde vedkommende modtaget pakken, skulle han selv have betalt retur portoen og stadig have hele beløbet retur. det er riskoen ved at sælge på nettet - fjernsalg.

 

Mange hilsner

kim

Skrold antikvariat Antikvariske & brugte bøger, Militær- og krigshistorie samt historie generelt.

Fra 8670 Låsby
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 222
Henrik K. Skrevet 02-12-2008 kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Vedr. at kunden enten nægter modtagelse eller ikke afhenter varen, så er det kundens ret, og er sidestillet med korrekt udnyttelse af returretten. Og når returretten udnyttes skal kunden have sine alle pengene tilbage inkl. det der blev betalt for at få varen tilsendt. Se f.eks. her:

http://www.forbrug.dk/raad/naardukoeber/ehandel/e-handel4/pengene-tilbage/

Det er kun evt. udgifter til returnering af varen, som kunden ikke kan få returneret. Men når kunden nægter modtagelse af pakken, er der (normalt) ikke nogle retur omkostninger...

Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 76
Hanne Eskerod Skrevet 02-12-2008 kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fandt nedenstående på forbrugerstyrelsens hjemmeside:

 

Du skal tilbagebetale evt. modtagen betaling, hvis forbrugeren fortryder

Det er det fulde beløb, der skal tilbagebetales, også fremsendelsesomkostningerne.

Hvis forbrugeren har købt flere varer og fortryder en del af købet, er det holdningen hos parterne bag denne vejledning, at forbrugeren skal stilles som om, denne del af købet ikke var foretaget. Det betyder, at du kun skal tilbagebetale fremsendelsesomkostninger, hvis de kan henføres direkte til købet af den vare, der returneres, da du ikke skal tilbagebetale fremsendelsesomkostninger, som under alle omstændigheder ville være opkrævet for de varer, som forbrugeren beholder.

Du må ikke opkræve fortrydelsesgebyr eller lignende.

Tilbagebetaling skal ske efter senest 30 dage. For varer løber fristen, fra du har modtaget varen retur. I andre tilfælde løber fristen, fra du har modtaget underretning om fortrydelsen.

Læs mere om reglerne om tilbagebetaling på Forbrugerombudsmandens hjemmeside om e-handel: www.net-tjek.dk.

 

Det afgør jo sagen...men gad vide, om jeg så også bliver pålagt at betale busbiletten eller parkeringsafgiften, hvis en kunde vil returnere en vare i min fysiske butik ?? :-)

 

Hilsen fra Hanne

NetMama.dk

Fra København
Tilmeldt 15. Aug 08
Indlæg ialt: 18
Galaxy Skrevet 05-07-2019 kl. 01:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kunne være at man efter betaling har fortrudt sit køb og fundet et bedre produkt. Sælger har måske ignoreret/glemt/ikke fået besked her om etc. Så er sidste udvej vel at nægte modtagelse.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
E-handel, Internet & Online marketing er venligst sponseret af: