Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om konkurs.....

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Øv jeg er ond i sulet i dag efter at have modtaget "redegørelse og boregnskab" fra et konkursbo, hvor jeg har en del kr udestående.  Med en dividende på kun 7% er det noget af en lussing.

Af ikke-rationelle og ikke-forretningsmæssige årsager har jeg ikke tænkt mig at lade skyldner slippe så let af pinden.

Derfor er spørgsmålet så om skyldner, der drev sin virksomhed som et enkeltmandsfirma fortsat ikke skylder det "restbeløb", der udgør forskellen mellem mit oprindelige tilgodehavende og den dividende på 7%, som boet udbetaler?

Hvis ja. Hvornår tæller forældelsesfristen så fra? Skal jeg tage udgangspunkt i fristdagen, dekretdagen eller dagen for den afsluttende skiftesamling?

Hvor længe kan jeg maksimalt holde mit krav i live? Kan jeg indregne renter fra kravet  blev gjort gældende overfor boet og indtil nu??

Sidst men ikke mindst overvejer jeg at give tilbud på et par af de andres fordringshaveres  tilgodehavender. Er der nogle ting jeg skal være opmærksomme på ved at overtage/købe deres krav?

Henrik

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 13:58

Jo, skyldner hæfter altid for den oprindelige fordring fratrukket det man har modtaget. Fordringen forældes efter de almindelige regler, og jeg kan da ikke huske om det er fra det ene eller det andet tidspunkt, men udgangspunktet må være fordringens etableringstidspunkt - må skrive en blog om det snart.

Hvor længe du kan holde kravet i live afhænger af om dit krav er omfattet af de gamle forældelsesregler eller kun de nye.. men det er flere år vi taler om, og du skal tage fat i en advokat og få præcise svar, hvis det kan svare sig...

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:14

Takker,

Kan man argumentere for at forældelsen er brudt ved at skyldner af skifteretten er taget under konkursbehandling?? For "skyldner" er vel fredet for fogedsager på sager opstået før dekretdagen? Ellers er man jo låst af kurators "sagsbehandlingstid?

Henrik

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 09:27

jeps, den supenderes under konkursbehandlingen

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)