Jeg har fået opgivet et NCS nummer af en kunde, der skal have lavet diversetryksager mv. Jeg har ikke haft held til at finde en måde at få oversat farvekoden til enten CMYK eller RGB?
Er der nogen der kender til problematikken og kan hjælpe mig videre?
Du spørger på at få oversat NCS-værdier til enten CMYK eller RGB, men samtidig skriver du at det er tryksager du skal lave layouts til.
Hvis det er noget som skal trykkes så skal du holde dig væk fra RGB-farve. Så er det altså CMYK vi taler - med mindre du går over i staffagefarver så som Pantone-serierne.
De online-"konvertere" som der findes på nettet oversætter matematisk fra NCS til RGB og det er fint nok til web og tilsvarende ting som udelukkende skal vises på en skærm. Men det er altså misvisende hvis det er til tryk.
Hvis din kunde har afleveret nogle NCS-værdier til dig, så er det med stor sandsynlighed fordi de forventer at det færdige tryk også lander tæt på disse værdier. Hvis du så konvertere værdierne matematisk NCS > RGB > CMYK, så er der overhængende sandsynlighed for at farven i den sidste ende ikke matcher bare tilnærmelsesvis den oprindelige NCS-værdi.
Jeg vil derfor anbefale dig at lave et fysisk match - selvom det er betydeligt mere tidskrævende og besværligt. Men du bør sætter dig ned enten med en farvematrix eller en vifte med henholdsvis NCS og CMYK (eller Pantone-farver) og simpelthen visuelt finde det tætteste match. Men det er som sagt ikke nogen let ting at gøre.
Jeg ved det(CMYK kontra RGB), og har allerede valgt at lave et fysisk match med en min pantonevifte, men ledte som sagt efter et værktøj der kan give mig nogen værdier jeg kender til!