Hej, Jeg har netop opdaget jer herinde, og har brugt det meste af dagen på at pløje igennem gamle dabatter, primært omkring google og søgeoptimering. Mit næste spørgsmål er hvordan google udregner pagerank af produkt-kategorierne i vores webshop. Det har jeg ikke kunnet finde nogle oplysninger om overhovedet. Vores hovedside har PR 4 som vist er rimelig godt, men produkt-kategorierne (som er 1 klick fra hovedsiden) har gennerelt PR 2, og produkterne (som er 2 klick fra hovedsiden) har PR 0. Er der noget jeg kan gøre for at forbedre pagerank på vores produkt-kategorier og produkter ? |
Hvis du vil hæve PR på undersiderne, skal der flere links til dem. Så kort kan det vel siges.
PR beregnes for hver enkelt side, uanset, om den er forside eller underside. PR bliver udregnet på baggrund af mængde og kvalitet af links til siden, uanset hvor de kommer fra. Derfor oplever du også, at dine kategorier har en højere PR end dine produkter pga. det direkte link fra din forside.
Men jeg vil gerne byde ind med et andet budskab, som i mine øjne er vigtigere: Lad være med at fokusere på pagerank. Kig på rankings, og vurder alting derfra. Det er da meget rart at blive bekræftet ved at få en fin pagerank på en side, men det er nu engang langt vigtigere at have nogle gode placeringer i relevante Google-søgninger.