Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pagerank af undersider

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Jyllinge
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har netop opdaget jer herinde, og har brugt det meste af dagen på at pløje igennem gamle dabatter, primært omkring google og søgeoptimering.

Mit næste spørgsmål er hvordan google udregner pagerank af produkt-kategorierne i vores webshop. Det har jeg ikke kunnet finde nogle oplysninger om overhovedet.

Vores hovedside har PR 4 som vist er rimelig godt, men produkt-kategorierne (som er 1 klick fra hovedsiden) har gennerelt PR 2, og produkterne (som er 2 klick fra hovedsiden) har PR 0.

Er der noget jeg kan gøre for at forbedre pagerank på vores produkt-kategorier og produkter ?

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 15:16

Hvis du vil hæve PR på undersiderne, skal der flere links til dem. Så kort kan det vel siges.

PR beregnes for hver enkelt side, uanset, om den er forside eller underside. PR bliver udregnet på baggrund af mængde og kvalitet af links til siden, uanset hvor de kommer fra. Derfor oplever du også, at dine kategorier har en højere PR end dine produkter pga. det direkte link fra din forside.

Men jeg vil gerne byde ind med et andet budskab, som i mine øjne er vigtigere: Lad være med at fokusere på pagerank. Kig på rankings, og vurder alting derfra. Det er da meget rart at blive bekræftet ved at få en fin pagerank på en side, men det er nu engang langt vigtigere at have nogle gode placeringer i relevante Google-søgninger.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 15:22

Hej Morten og velkommen til.

Du kan forbedre din pagerank på kategori og produktsiderne på 2 måder:

1) få flere indgående links fra andre sider direkte til dine produkter og eller produktkategorier i stedet for til hovedsiden. Det gælder ikke kun eksterne sites, men også dine interne links, fx fra en produktside tilbage til kategorien eller til andre relaterede produkter (det sidste har du allerede). Her har du også en unik mulighed for at bruge det søgeord, som du gerne vil have kategorisiden til at ranke på, direkte i linkteksten.

2) sæt rel="nofollow" på links (<a href="..." rel="nofollow">blabla</a>) , som du ikke ønsker skal "arve" pagerank fra den pågældende side. Det vil typisk være links til indkøbskurven og diverse servicelinks til kontaktinformation etc., som du ikke har brug for skal ranke i Googles søgeresultater.

Og når det så er sagt, så er PR kun én af mange faktorer, som påvirker din ranking for et givet søgeord, så hæng dig ikke alt for meget i det.

Venlig hilsen
Ole

Fra Jyllinge
Tilmeldt 27. Nov 08
Skrevet kl. 16:06

Ole Thorup:
Hej Morten og velkommen til.

Mange Tak !

Ole Thorup:
2) sæt rel="nofollow" på links (<a href="..." rel="nofollow">blabla</a>) , som du ikke ønsker skal "arve" pagerank fra den pågældende side. Det vil typisk være links til indkøbskurven og diverse servicelinks til kontaktinformation etc., som du ikke har brug for skal ranke i Googles søgeresultater.

Det har jeg nok ikke mulighed for selv at rette i, da det er en scannet hosted webshop. Desuden mener jeg at de har blokeret f.eks. indkøbskurven via en robots.txt. Men sådan lige for interessens skyld, tager en sids's PR skade af at linke til en anden side (f.eks. indkøbskurven) ?

Ole Thorup:
Og når det så er sagt, så er PR kun én af mange faktorer, som påvirker din ranking for et givet søgeord, så hæng dig ikke alt for meget i det.

Modtaget 10-4. Jeg sidder og kigger en del på placeringer i google her for tiden, og har også været inde og redigere en del af produkt beskrivelserne så de interessante søgeord optræder oftere.

Jeg kan bare også se at der nogle gange er konkurrenter der bliver placeret højere end vi gør, selvom det aktuelle søgeord ikke er nævnt lige så mange gange (eller lige så 'koncentreret'). Så derfor skal jeg vel også koncentrere mig om pagerank, ikke ?  Eller er der noget andet jeg bør gøre for at påvirke nogle af alle disse andre faktorer ?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 16:13

Morten Schmidt:
Men sådan lige for interessens skyld, tager en sids's PR skade af at linke til en anden side (f.eks. indkøbskurven) ?

Nej, det gør den ikke.

Morten Schmidt:
Jeg kan bare også se at der nogle gange er konkurrenter der bliver placeret højere end vi gør, selvom det aktuelle søgeord ikke er nævnt lige så mange gange (eller lige så 'koncentreret'). Så derfor skal jeg vel også koncentrere mig om pagerank, ikke ?

Som sagt er der masser af andre faktorer, men mon ikke andre Amino'er med mere styr på offpage ranking end mig byder ind her.

Venlig hilsen
Ole

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 12. Mar 08
Indlæg ialt: 155
Fra  Loco Media Skrevet kl. 20:28

Morten Schmidt:

Jeg kan bare også se at der nogle gange er konkurrenter der bliver placeret højere end vi gør, selvom det aktuelle søgeord ikke er nævnt lige så mange gange (eller lige så 'koncentreret'). Så derfor skal jeg vel også koncentrere mig om pagerank, ikke ?  Eller er der noget andet jeg bør gøre for at påvirke nogle af alle disse andre faktorer ?

Den vigtigste on-page optimeringsfaktor er dine sidetitler - så check evt. om de er optimale i forhold til de ønskede søgeord.

Fra Jyllinge
Tilmeldt 27. Nov 08
Skrevet kl. 20:55

Loco:
Den vigtigste on-page optimeringsfaktor er dine sidetitler - så check evt. om de er optimale i forhold til de ønskede søgeord.

Jo, det er vist iorden. Vi har Scannet's SEO modul som sørger for at sidetitel bliver lig produkt-kategorien / produktet-navn. Og disse er valgt så de interessante søgeord indgår. Se f.eks. vores produkt-kategori Løbecykler fra Kokua - det er sådan du mener, ikke ?

Hvis side-titel sådan ligesom er i orden, hvad er så det næste jeg skal koncentrere mig om - når vi snakker "on-page" optimering ?

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 21:04

Morten Schmidt:

Desuden mener jeg at de har blokeret f.eks. indkøbskurven via en robots.txt. Men sådan lige for interessens skyld, tager en sids's PR skade af at linke til en anden side (f.eks. indkøbskurven) ?

Hej Morten

Selvom robots.txt filen er lukket for indeksering kan der sagtens flyde pagerank til den alligevel. Derfor giver det god mening at sætte nofollow på til "ligegyldige" sider som denne.

At din forside har et link til indkøbskurven sænker nok ikke dennes PageRank. Men det du skal tænke på at fordi indkøbskurven typsik linkes fra alle sider på sitet opnår den en pæn pagerank. Og denne pagerank kunne istedet være delt ud mellem dine produktsider.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 12. Mar 08
Fra  Loco Media Skrevet kl. 21:19

Morten Schmidt:

Jo, det er vist iorden. Vi har Scannet's SEO modul som sørger for at sidetitel bliver lig produkt-kategorien / produktet-navn. Og disse er valgt så de interessante søgeord indgår. Se f.eks. vores produkt-kategori Løbecykler fra Kokua - det er sådan du mener, ikke ?

Jo, det var det jeg tænkte på.

Prøv engang dette link: https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

Skriv "løbecykler" og vælg "eksakt" - så får du at vide, hvor mange om måneden, som (ca.) søger på "løbecykler" - samt beslægtede ord.

Som du kan se, så er der 320 som søger på "løbecykler" - mens der er 2900 som søger på "løbecykel" (altså ental). Så selvom Google er klog nok til at finde ud af, at "løbecykel" og "løbecykler" er det samme, som er jo mere præcist, jo bedre. Så måske du skulle prøve med løbecykel i stedet (eller måske endnu bedre - en kombination af begge).

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 12. Mar 08
Fra  Loco Media Skrevet kl. 21:34

Morten Schmidt:

Hvis side-titel sådan ligesom er i orden, hvad er så det næste jeg skal koncentrere mig om - når vi snakker "on-page" optimering ?

Prøv at checke denne interessante artikel fra SEOmoz om Search Ranking Factors.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)