I år har jeg indtil nu tjent ca 4000 kr, og jeg regner derfor absolut ikke med at nå 50.000 kr i år. Jeg er altså ikke tvunget til at moms-registrere mig.
Men jeg går med rimelig seriøse overvejelser om at købe to computere til virksomheden, en server og en bærbar. Serveren skal udelukkende bruges til firmaet, mens den bærbare skal bruges både til virksomhed og en lille smule privat. (det kan ingen vel forbyde mig..)
En investering på omkring 20.000 kr, så det er jo en lille sum jeg kan spare, hvis jeg kan trække momsen fra.
Jeg er 15 år, og er klar over, at jeg ikke selv kan moms-registrere mig. Min far vil gerne registrere det for mig, kan det ikke være en udmærket løsning?
Mit forholdsvis simple spørgsmål er: Er der nogle ting, jeg bør være opmærksom på?
Umiddelbart er det ikke noget problem at lade sig momsregistrere - blot skal du jo så 4 gange om året indberette moms.
Du kan ikke trække hele beløbet fra på din bærbare, hvis du også vil bruge den privat. Der kan du evt trække 50% af moms og anskaffelse fra i dit regnskab, og trække resten som privatforbrug, som du skal betale moms af. Snak med SKAT eller en revisor om dette, så der ikke kommer irriterende efterregninger. Bliver nok lidt svært at overbevise SKAT om at den er til 100% erhverv hvis du kører firmaet hjemme fra dit værelse hos dine forældre.
Om din far skal oprette dit firma er lidt svært at sige - lyder som en skidt ide, da personligt ejet firma jo følger et CPR nummer, og det derfor bliver din far der bliver beskattet af din indtjening, og kan bruge de fradrak som du er berettiget til mm
Jeg syntes at du skal tage fat i SKAT og høre om mulighederne for opstart af firma, om det kan lade sig gøre når du er under 18, med din far som ansvarlig ''værge'' til du er 18 eller noget i den stil.
Held og lykke med det, og det er sq da rart at se at du allerede går og roder med den slags når du er 15.
Kunne man ikke sætte det sådan op, at han var ejer af virksomheden, og jeg så rent papirmæssigt var medarbejder? Så bliver lønnen vel ikke trukket i skat hos ham?
Jeg har også overvejet at lave en opsparing i virksomheden. Hvilke fordele/ulemper bør jeg overveje i forbindelse med det?
Dato: 5/24/2006 2:14:10 PM Forfatter: Mattias Skovhøj Kunne man ikke sætte det sådan op, at han var ejer af virksomheden, og jeg så rent papirmæssigt var medarbejder? Så bliver lønnen vel ikke trukket i skat hos ham?
Jeg har også overvejet at lave en opsparing i virksomheden. Hvilke fordele/ulemper bør jeg overveje i forbindelse med det?
Når du kun har tjent 4.000 kroner, giver det ingen mening at lave en opsparing - de skal udbetales mens du stadig er ung nok til at have et ubrugt frikort(?). Selve det med at købe udstyr for 20.000 kan godt blive et problem, hvis du ikke omsætter for over 20.000. Risikoen for at SKAT retter deres opmærksomhed mod dig, er alt andet lige meget større, hvis du skal have penge tilbage. Du risikere også at de kalder det for en hobbyvirksomhed, og med tilbagevirkende kraft, forbyder dig at trække mere fra end du omsætter for.
Men hvis du regner med at få større omsætning i virksomheden, hjælper det selvfølgelig på de to problemer :)
Dato: 5/24/2006 2:14:10 PM Forfatter: Mattias Skovhøj Kunne man ikke sætte det sådan op, at han var ejer af virksomheden, og jeg så rent papirmæssigt var medarbejder? Så bliver lønnen vel ikke trukket i skat hos ham?
Jo - alle transaktioner kommer til at foregå igennem din far. Virksomheden er knyttet til din fars CPR - det er ham der får den udvidede selvangivelse, ham der skal betale skat forud, ham der skal indberette årsregnskab mm. At oprette firma med medarbejdere, for en omsætning på 10-15.000 årligt virker også en smule overkill, taget administration mm i betragtning Hiv fat i SKAT som nævnt tidligere, de kan helt sikker give dig svar på de muligheder der er.
Uanset hvordan og hvorledes, skal du være opmærksom på de problemstillinger som Tommy ridser op med fradrag kontra omsætning. Måske det er en ide at blive ansat i en kort periode hos dine kunder i stedet?
Når du kun har tjent 4.000 kroner, giver det ingen mening at lave en opsparing - de skal udbetales mens du stadig er ung nok til at have et ubrugt frikort(?). Selve det med at købe udstyr for 20.000 kan godt blive et problem, hvis du ikke omsætter for over 20.000. Risikoen for at SKAT retter deres opmærksomhed mod dig, er alt andet lige meget større, hvis du skal have penge tilbage. Du risikere også at de kalder det for en hobbyvirksomhed, og med tilbagevirkende kraft, forbyder dig at trække mere fra end du omsætter for.
Men hvis du regner med at få større omsætning i virksomheden, hjælper det selvfølgelig på de to problemer :)
Ja, mit firma er lige blevet dømt hobbyvirksomhed, og har derfor læst lidt mere om det. Her er de eksempler, jeg synes siger mest... se nederst her på svanen records og venstre spalte her. De bekræfter, at det gamle jyske princip om at holde skat mest muligt ude, stadig er godt. Glem ikke, at deres formål er at få flest mulig penge ind til samfundet, og dermed til os alle.
Så mit råd vil være, at lade være med at registrere dig, før det er absolut nødvendigt. Det vi nok i praksis sige før firmaet er så stort, at der er god råd til en god revisor. Henning Buddig.