Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dømt hobbyvirksomhed

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Thorsager
Tilmeldt 7. Mar 06
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg fik brev fra Skat i dag med afgørelsen at mit fritidsfirma er hobbyvirksomhed,
og derfor kunne fradrag for 2004 og 2003 ikke godkendes.

Noget lignende havde jeg ventet, men hvad gør jeg nu mht. moms ?
Og regnskab fremover ?

Hvis jeg f.eks. sender en regning på 10000,- kr i år, mon jeg så kan
trække firmaets udgifter fra op til det, eller kun de variable udgifter til netop den regning ?
Og så selv privat afholde udgifter til ordrer der ikke kommer i hus. ?
Og til de eventuelle reklameudgifter eller andet, der kan have skaffet den ordre ?

Jeg synes, det er lidt kryptisk, og accepterer selvfølgelig ikke Skats forslag uden forklaringer.

Der er noget om sagen på www.thorsweb.dk under menu punktet skat, og der kommer mere...
Henning Buddig

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:08
>Noget lignende havde jeg ventet, men hvad gør jeg nu mht. moms ?
>Og regnskab fremover ?

Moms er der vel ingen grund til som hobbyvirksomhed, medmindre du primært sælger til erhverv?

>Hvis jeg f.eks. sender en regning på 10000,- kr i år, mon jeg så kan
>trække firmaets udgifter fra op til det, eller kun de variable udgifter til netop den regning ?

Sådan som jeg læser det, kan du trække alle udgifter fra sålænge de ikke overstiger indtægterne.

>Og så selv privat afholde udgifter til ordrer der ikke kommer i hus. ?
>Og til de eventuelle reklameudgifter eller andet, der kan have skaffet den ordre ?
Nej, det ville også være underligt. Sådan som jeg læser "godkendes der kun fradrag for driftsudgifter med et beløb svarende til indkomsten." er det ikke i forhold til hver enkelt ordre - men det kan da godt være at de vil stille sig skeptisk overfor visse af de udgifter du forbinder med driften af virksomheden. Men det er sikkert ikke nok til, at de gider gøre en sag ud af det, så længe du bare går i 0.

Når det gennem tre år drejer sig om en maks omsætning på 2.040 kroner, er det så reelt besværet værd? Mit samfundsgavnlige forslag ville være at lade virksomheden kører uden momsregistrering og så blot opgive indtægten som en b-indkomst fremover. Det mindre samfundsgavnlige forslag er at droppe al det administrationspjat, fokusere på den del af firmaet du synes er interessant og så tage de i snit 913 kroner årligt sort ;o)

Fra Thorsager
Tilmeldt 7. Mar 06
Skrevet kl. 23:52
Dato: 5/23/2006 11:07:32 PM
Forfatter: Tommy

Når det gennem tre år drejer sig om en maks omsætning på 2.040 kroner, er det så reelt besværet værd? Mit samfundsgavnlige forslag ville være at lade virksomheden kører uden momsregistrering og så blot opgive indtægten som en b-indkomst fremover. Det mindre samfundsgavnlige forslag er at droppe al det administrationspjat, fokusere på den del af firmaet du synes er interessant og så tage de i snit 913 kroner årligt sort ;o)

Nemlig, de bør slet ikke blandes ind i den slags :)  :)
Jeg har tænkt på, hvordan jeg melder mig ud af momsregistreringen, men det kan jeg selvfølgelig spørge dem om.
Da jeg blev momsregistreret, var beløbet for omsætning, der kræver registrering meget lavere,
og jeg havde håbet på mere...

Og du har ret, det er ikke besværet værd.
Det er åbenbart besværet værd for dem, selv om deres forretning er meget større :) 

Tak for svaret.
Henning Buddig

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:06
Dette er ikke et spørgsmål om hvad SKAT skal blande sig i, ikke skal blande sig i. Det er et spørgsmål om at Skat har en forpligtelse til at sikre at skattereglerne og praksis overholdes, herunder at virksomheder som ikke drives erhvervsmæssigt får fjernet deres underskud. Dvs. at der ikke opnås fradrag herfor.

Når det så er sagt fører Skat mange sager om hobbyvirksomheder hvor de efterfølgende må give sig, eller hvor afgørelsen hviler på et tyndt grundlag.  

Det betyder blot at du kun kan fratrække udgifter ned til 0. fremkommer der et underskud kan det ikke fratrækkes eller fremføres. Det er uden betydning for momsregistreringen

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Thorsager
Tilmeldt 7. Mar 06
Skrevet kl. 22:25
Tak for svaret, jeg har læst en masse om det på skats hjemmesider, og de forskellige sager, der har været ført.
Jeg har også talt med hende, der sendte mig brevet, og hun lovede at undersøge det ang. momsen
og vende tilbage med svar.
For hvis mine udgifter til internet og min investering i PC er privat, og jeg ikke kan lave et skattemæssigt underskud,
så kan jeg vel heller ikke lave et moms underskud på de ting.
Det hører jeg om fra hende, og det er heldigvis ikke så store beløb.
Henning Buddig

Fra Thorsager
Tilmeldt 7. Mar 06
Skrevet kl. 21:34
Jeg fik svaret pr. brev i dag, der står:
Vi talte sammen pr. telefon i går. Du havde spørgsmål vedrørende moms.
Jeg kan oplyse, at personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed som udgangspunkt skal
være momsregistreret. En hobbyvirksomhed, der ikke er økonomisk virksomhed, falder dog udenfor
momslovens anvendelsesområde.
Din virksomhed har for indkomståret vist et underskud, og er efter en konkret vurdering skattemæssigt
anset for at være en hobbyvirksomhed. Såfremt forholdene er uændrede for indkomståret 2005
og fremover, bør du med fremadrettet virkning; dvs. fra 1. januar 2006, afmelde momsregistreringen for din virksomhed. Vedlagte blanket kan benyttes.
Der foretages ikke i denne situation korrektion af momsen med tilbagevirkende kraft.

Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 08:58
Hej Henning

Ja nogle gange vurderer SKAT, at der er tale om hobbyvirksomhed og dermed ikke fradrag for underskud. Og det er jo typisk kun, når der er underskud, at man ser sådan en "dom". Ofte har SKAT god grund til at vurdere sådan, da mange jo gerne vil fradrage en masse private udgifter.

Jeg har en gang oplevet en kartoffelavler, der solgte kartofler for 20.000 kr om året, men hans telefonregning oversteg omsætningen. Han blev dømt som hobbyvirksomhed. I lovgivningen står der jo ikke noget om, hvor store tlf-regninger må være - så det var jo vældig belejligt for ham hvis den gik...

I andre tilfælde er SKAT mindre nuancerede. Der kan sagtens være "virksomheder" som helt naturligt vil give underskud de første par år. F.eks. biavlere.... Det tager tid at bygge det op. MEN der er lovgivningen vel sådan, at hvis man først er dømt hobbyvirksomhed, ja så er evt. fremtidigt overskud skattefrit. Sådan må det være.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:28
Dato: 6/2/2006 8:58:21 AM Forfatter: Tømreren
Det tager tid at bygge det op. MEN der er lovgivningen vel sådan, at hvis man først er dømt hobbyvirksomhed, ja så er evt. fremtidigt overskud skattefrit. Sådan må det være.

og det ved du en hel masse om  Jeg kan så fortælle dig at sådan spiller klaveret ikke. Er der dømt hobbyvirksomhed er der ikke fradrag for underskud, og de kan heller ikke fremføres, men fremtidige overskud beskattes. Sådan er det.

Til gengæld prøver skattemyndighederne mange ting når vi taler hobbyvirksomhed og man skal ikke altid bare acceptere. De kan ofte overbevises men det kræver kvalificeret rådgivningshjælp. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Thorsager
Tilmeldt 7. Mar 06
Skrevet kl. 21:47
Dato: 6/11/2006 5:28:04 PM
Forfatter: Skat & Råd
Dato: 6/2/2006 8:58:21 AM Forfatter: Tømreren
Det tager tid at bygge det op. MEN der er lovgivningen vel sådan, at hvis man først er dømt hobbyvirksomhed, ja så er evt. fremtidigt overskud skattefrit. Sådan må det være.

og det ved du en hel masse om Jeg kan så fortælle dig at sådan spiller klaveret ikke. Er der dømt hobbyvirksomhed er der ikke fradrag for underskud, og de kan heller ikke fremføres, men fremtidige overskud beskattes. Sådan er det.

Til gengæld prøver skattemyndighederne mange ting når vi taler hobbyvirksomhed og man skal ikke altid bare acceptere. De kan ofte overbevises men det kræver kvalificeret rådgivningshjælp.

Ja, så kan jeg vel lige så godt give pengene i skat, som at betale dem til kvalificeret rådgivningshjælp.
Mit gode job, har betalt til firmaets underskud, og betaler nu også til skatten af udgifterne.
Senere afmelder jeg momsregistreringen og kører det som hobby, og vennetjenester er skattefri,
så vidt jeg ved 
Henning Buddig

Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 22:02
Kære Zimmermann

Måske du lige skulle tjekke skatteregler og tidligere domme på dette område. Mig bekendt kan man ikke hive borgerne sådan rundt i manegen. I min tidligere beskæftigelse har jeg før oplevet en biavler, der blev dømt hobbyvirksomhed, da det gav underskud de første 4 år. SKAT kunne ikke forstå, at det tog tid at bygge op. SKAT erkendte at et senere overskud ikke ville blive beskattet før tidligere års underskud var "brugt op"

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)